Portretrecht

darthkatzs
Topic Starter
Berichten: 10

Portretrecht

#1 , 15 okt 2014 22:32

Ik ben opgeroepen voor een verhoor inzake een klacht tegen mij aangaande portretrecht. Nu heb ik via contact met een agent vernomen dat dit om een foto gaat van een agent zelf. Deze heeft klacht ingediend tegen mij.
De foto zelf werd door mij op facebook gepost. Ik dacht er niet meteen aan de agenten onherkenbaar te maken, maar ze deden dan ook niets verkeerd in de foto, noch heb ik gepoogd dit zo te doen lijken. Nog geen half uur later heb ik de foto verwijderd op vraag van een bevriende agent. Iemand anders heeft blijkbaar nu deze foto (mis)bruikt (weliswaar met de agenten onherkenbaar). En zo dus heeft één agent klacht tegen mij ingediend.
Wat mij het meest stoort is dat de Inspecteur vermeld op de brief die verantwoordelijk is voor het onderzoek, blijkbaar dezelfde inspecteur is die de klacht heeft ingediend.
Ik neem toch aan dat dit een belangenvermenging is?
Kan ik vragen dat ik door een ander inspecteur verhoord wordt?
Agenten zijn blijkbaar tegenwoordig al beschaamd dat ze agent zijn en hun werk doen, want dat deden ze gewoon op de foto, hun werk...
Is dit echt gegrond?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38654

#2 , 15 okt 2014 22:49

Aai... in een zaak waar ik hier al een paar maal naar verwezen heb is er in eerste aanleg en daarna nog in beroep (was gepubliceerd in een reclameblad) een bedrag uitbetaald van in Bfr van 6 cijfers waar het eerste cijfer een serieus stuk boven de 5 was .... .
Krant heeft daarna na arrest HvBeroep de foto nog eens gebruikt terwijl ze de negatieven moesten vernietigen. Toen hebben ze na brief advocaat nog een Bfr 150.000 gestort.
Eerste foto was gebruikt bij een parkeercontrole als vb ... geen probleem ... enkele maanden later werd de foto dan gebruikt in het reclameblad en twee jaar later enkele weken na het arrest nogmaals ... veroordelingen waren dus voor foto twee en drie.
Foto in uniform mag niet buiten context gebruikt worden dus ook niet zomaar.

Sedertdien is ook nog het zwartmaken van de gezichten quasi een regel geworden.
Onderrichtingen die politie dient te gebruiken.
http://www.infozone.be/biblio/prog-com@ ... ri-7-n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.

Eén agent is voldoende - ook de lokale politiezone of federale politie kan nog een aangifte doen.

Het is inderdaad niet gepast dat de persoon die de aangifte heeft gedaan ook uw verhoor zou doen. Hoe weet u dat het die agent is? (Agent is wel een graad bij de politie kan dus ook een inspecteur, hoofdinspecteur, commissaris of hoofdcommissaris zijn ter info)

Maar in elk geval indien het dezelfde zou zijn, wat me al zeer raar zou lijken om organisatorische redenen, vraag een hoofdinspecteur te spreken leg de zaak uit en vraag dat iemand anders het verhoor doet.
Hebt u een uitnodiging gekregen waarop staat dat u vooraf een advocaat mag raadplegen?

darthkatzs
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 15 okt 2014 23:04

Heb de brief momenteel niet bij mij. Ben student op kot en werd mij door mijn ouders doorgebeld.
Er is maar 1 kopie van deze foto, en die is gebruikt, met zwartgemaakte gezichten, door iemand anders. Voor de rest is deze foto niet meer in omloop aangezien ik ze praktisch direct na het posten heb verwijderd.
Ben gekend bij de korpschef van de zone en meerdere agenten (niet in negatieve zin), het gaat wel degelijk om specifiek deze agent die wenst klacht in te dienen, voor de rest is er geen probleem.

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 16 okt 2014 09:19

Er is maar 1 kopie van deze foto, en die is gebruikt, met zwartgemaakte gezichten, door iemand anders. Voor de rest is deze foto niet meer in omloop aangezien ik ze praktisch direct na het posten heb verwijderd.
Indien de klacht betrekking heeft op de tweede publicatie moet men zich richten tot 'iemand anders' of aantonen dat u 'iemand anders' bent. U zal moeten verklaren dat u de foto niet publiceert. Men gaat u uiteraard vragen of u weet wie het wel doet. Bent u zelf de fotograaf?

Hoeveel kopies van de foto er nog zijn weet u dus hoegenaamd niet - bemerk hoe snel je op het internet over zoiets de controle verliest. Hou daar in het vervolg rekening mee, en publiceer in principe geen foto's zonder toestemming, van de fotograaf én van de geportreteerde. Ik besef heel goed dat dat wringt met het standaardgebruik van bv Facebook maar je ziet wat er van kan komen.

Terug naar “Privacy-bescherming”