Algemene vergadering

benadeelde
Topic Starter

Algemene vergadering

#1 , 15 dec 2005 10:41

Mag een syndicus op een algemene vergadering van eigenaars de namen afroepen van mensen die hun provisie nog niet hebben betaald?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 15 dec 2005 13:07

Elke eigenaar heeft sowieso recht om de boekhouding voor en na de vergadering in te kijken.
Elke eigenaar heeft dus sowieso de mogelijkheid om te achterhalen wie niet betaald heeft.

Voor een syndicus is dergelijke techniek in de praktijk vaak ook een drukkingsmiddel om niet-betalers aan te manen dit toch te doen.

benadeelde
Topic Starter

#3 , 15 dec 2005 13:28

Ja, daar ga ik mee akkoord. Het is ons nu overkomen. Alle rekeningen zijn (op tijd) betaald en toch werd onze naam afgeroepen bij de wanbetalers. Kan ik hier een rechtzetting van eisen.

Reclame

Ratione Legis
Berichten: 76

#4 , 15 dec 2005 13:52

Vraag misschien of de syndicus in zijn verslag van de algemene vergadering wil zetten dat hij u ten onrechte had vermeld.

Voor hem is dat een kleine moeite en u zal er zich wellicht (veel) beter bij voelen. Niemand wordt graag "wanbetaler" genoemd.

Groeten

Diogenes
Topic Starter

#5 , 27 jan 2006 17:03

M.b.t. het publiekelijk omroepen van de namen van wanbetalers vraag ik mij af of hier niet de wetgeving betreffende kwaadwillige ruchtbaarheid geschonden wordt? Temeer daar in onze residentie (of althans de beheerraad van onze residentie) een gelijkaardig voorstel gedaan is, waarop de syndicus niet wenst in te gaan zich beroepend op de privacy.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 28 jan 2006 13:39

M.b.t. het publiekelijk omroepen van de namen van wanbetalers vraag ik mij af of hier niet de wetgeving betreffende kwaadwillige ruchtbaarheid geschonden wordt? Temeer daar in onze residentie (of althans de beheerraad van onze residentie) een gelijkaardig voorstel gedaan is, waarop de syndicus niet wenst in te gaan zich beroepend op de privacy.
Publiekelijk omroepen van wanbetalers mag misschien wel, maar het moet evenwichtig zijn.

Dus:
- ook de andere wanbetalers bekendmaken
- ook bekend maken wanneer de syndicus laattijdig was met betalingen en de VME een boete heeft moeten betalen
- dit alle jaren doen, en niet enkel wanneer een specifiek geval op de lijst staat (kandidaat-lid van de raad van beheer)
- de lijst bekendmaken van de betwistingen van de kosten en hun motivatie.

Vlug zal je vaststellen dat het onwerkbaar wordt.

Wat volgens mij wel moet is de lijst bekendmaken van de gerechtelijke procedures waar de VME eisende of verdedigende partij is, met het saldo van de kosten momenteel ten laste van de VME, het bedrag of aard van het geschil, de geschatte baten bij "winst" en de geschatte lasten bij "verlies".

Terug naar “Privacy-bescherming”