www.foutparkeerders.be en Privacycommissie

Amedee
Topic Starter
Berichten: 9

www.foutparkeerders.be en Privacycommissie

#1 , 07 aug 2009 22:58

Ik kom hier even mijn licht opsteken met betrekking tot de Privacywet.

Ik ben namelijk medebeheerder van een website waarvan ik weet dat die de grenzen verkent van wat wettelijk toegestaan/verboden is: www.foutparkeerders.be
Dit is een site waar geregistreerde bezoekers foto's online kunnen zetten van foutparkeerders. We vragen wel dat nummerplaten of andere identificeerbare zaken onleesbaar gemaakt worden.
We proberen om op basis van de foto's duidelijk te maken wat er mis is met de verkeerssituatie. Daarbij baseren we ons op de wegcode zoals die geraadpleegd kan worden op www.wegcode.be
Soms brengen we ook foto's van situaties die wél goed zijn, als voorbeeld van hoe het wel moet.
Bezoekers kunnen dan reageren op die foto's. Onze voornaamste bedoeling is inderdaad om het debat open te trekken en om de mensen bewust te maken dat fout parkeren niet alleen ergerlijk is, maar soms zelfs levensgevaarlijk.

Tot zo ver de intro, dan nu de Privacywet. Ik baseer me op de tekst zoals die te vinden is op http://www.privacycommission.be/nl/stat ... 2_1992.pdf
Ik heb (uiteraard) advies gevraagd aan de Privacycommissie (per email), en na bijna een maand wachten kreeg ik een antwoord (per brief). *zucht*

In de brief wordt verwezen naar artikel 8 van de Privacywet:
Art. 8. § 1. De verwerking van persoonsgegevens inzake geschillen voorgelegd aan hoven en rechtbanken alsook aan administratieve gerechten, inzake verdenkingen, vervolgingen of veroordelingen met betrekking tot misdrijven, of inzake administratieve sancties of veiligheidsmaatregelen, is verboden.
Op basis van dat artikel zouden de foto's niet gepubliceerd mogen worden volgens het secretariaat van de privacycommissie (dus niet de commissie zelf).
Nochtans, en voor zover ik daar weet van heb, is er tot op heden nog geen enkele klacht of vervolging gebeurd op basis van foto's die op www.foutparkeerders.be staan. Als ik daar bericht van zou krijgen, dan ben ik in ieder geval van plan om de desbetreffende foto onmiddelijk offline te halen. Dit is ook zo afgesproken met de medebeheerder, en ik heb een mededeling online gezet om duidelijk te maken aan alle bezoekers van de website dat ze het onmiddelijk moeten melden als ze weet hebben van een concrete klacht bij de politie.

Maar dan zijn we nog niet klaar met de privacy. De brief van het secretariaat van de privacycommissie is duidelijk een template-brief, want ze doen een copy-paste van hun eigen website, en dan geven ze nog de verkeerde verwijzing ook. De juiste url is http://www.privacycommission.be/nl/in_p ... ng/#N100E4 en het gaat om:
In principe betreft het dus enkel beeldmateriaal van personen en valt het nemen of het gebruik van foto’s of video's van roerende of onroerende goederen niet onder de toepassing van de Privacywet. Goederen zijn immers geen personen. Nochtans, wanneer men op basis van de beelden op een redelijke wijze, dus zonder buitengewone inspanningen, een persoon kan identificeren, worden de beelden van de eigendommen persoonsgegevens. Men kan dus op voorhand de toepassing van de Privacywet niet uitsluiten met als voorwendsel dat het om beelden van goederen gaat. Deze vraag moet geval per geval bekeken worden.
Daar ben ik het dus volledig mee eens. In het geval van een fout geparkeerd voertuig kan een leesbare nummerplaat beschouwd worden als een identificeerbaar gegeven. In dat geval is de foto een persoonsgegeven. Vandaar dat we onze bezoekers vragen om de nummerplaat onleesbaar te maken (blokjes over zetten), en eventueel ook logo's op bedrijfswagens of andere kenmerkende zaken. Er gaan wel zéér buitengewone inspanningen nodig zijn om dan nog het voertuig (en dus de houder van de nummerplaat) te kunnen identificeren. Misschien hebben ze bij de Privacycommissie van die supercomputers zoals ze bij CSI gebruiken? Grissom zijn team kan zelfs inzoomen op de weerspiegeling van een zijspiegel van een auto die 20m verder aan de overkant van de straat staat... :lol:

In ieder geval denk ik dat men op het secretariaat van de Privacycommissie een standaardbrief verstuurd heeft. Die mensen doen natuurlijk ook alleen maar hun werk en het zou goed kunnen dat ze onderbemand en overvraagd zijn, zoals zoveel overheidsdiensten. Volgens mij hebben ze niet eens naar de site gekeken, anders hadden ze wel gezien dat er geen nummerplaten op staan.

Enkele jaren geleden heeft een ex-collega van mij ook eens zo'n site gemaakt, maar hij heeft toen de fout gemaakt van er een schandpaal van te willen maken. De nummerplaten waren bij hem dus zichtbaar. Tja, da's natuurlijk om problemen vrágen. Zeker als de eerste foto op zijn site de auto toonde van een schepen van Sint-Niklaas (de schepen van hamburgers en feestelijkheden, wie vertrouwd is met de Sint-Niklase gemeentepolitiek, kent zijn naam en zijn reputatie).

Die fout heb ik dus bewust niet willen maken. Daarom ook dat ik op voorhand eerst de Privacywet en de website van de privacycommissie grondig heb doorgenomen. Ik heb er niets gevonden dat in de weg staat van www.foutparkeerders.be maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.

In de brief die ik van de Privacycommissie kreeg, was alleen maar sprake van een verzoek. Dat beschouw ik als zodanig: niet meer dan een vriendelijk verzoek, waarvan akte. Ik beschouw het niet als een bindende uitspraak. Bovendien was het een reactie van het secretariaat van de Privacycommissie. De Commissie zelf heeft nog geen uitspraak gedaan.

Graag reacties van de bezoekers van het juridisch forum. Ik zal dat niet beschouwen als juridisch bindend advies. ;-) Maar ik had wel graag geweten of ik niets over het hoofd gezien heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 08 aug 2009 01:27

ik vind dit een beetje erover

burgers die rechter willen spelen over andere burgers

want zoals we allemaal weten is de wegcode geen makkie en ondanks dat ik er al jaren beroepsmatig mee bezig ben, zou ik niet durven stellen dat ik nooit fouten maak

laat staan dat een 'leek' zal oordelen wat wel en niet mag

als je iets wil doen voor de verkeersveiligheid, en niet voor de stemmingmakerij, zijn er andere zaken die moeten belicht worden

het grootste gevaar op de weg zijn voorrangsnegaties, en bepaalde groepen weggebruikers die een eigen wegcode kregen (die niet helemaal overeenkomt met de wegcode van andere weggebruikers)

hier een paar straten verder is een bestuurder van een pikdorser slachtoffer geworden van een fietser die het nodig vond zich onder de wielen van die pikdorser te werpen (lees; hij haalde de pikdorser in op een kasseiweg en viel onder het wiel)

ik zal je laten weten als ik fouten vind ;)
ik was nog geen blad ver en ik vond er al één
zo zie je maar dat je moet oppassen wat je online zet
ik stuur je wel een pm met de fout
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Amedee
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 08 aug 2009 10:11

Foutparkeren is een statische verkeerssituatie en kan eenvoudig gefotografeerd worden. Alle andere verkeerssituaties zijn véél moeilijker te fotograferen. Als u een concreet voorstel heeft, dan hoor ik dat graag. Ondertussen heb ik nog geen PM ontvangen. Maar als het over de site gaat, gebruik dan bij voorkeur het contactformulier op http://foutparkeerders.be/contact. Op die manier gaat het niet naar mij alleen maar ook naar de andere initiatiefnemer.

Het is in ieder geval géén kwestie van burgers die rechter willen spelen. Dat is in ieder geval niet de intentie van de initiatiefnemers. Overigens zijn er een aantal niet-leken die ons helpen.

En met alle respect, of u vindt dat het er over is, dat is van geen tel. Het is wat de privacywet ervan zegt. Al wat niet bij wet verboden is, is toegestaan, hoe verwerpelijk u het ook mag vinden.

Let's agree to disagree, shall we?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38695

#4 , 08 aug 2009 10:42

Net een stukje over het privatiseren van voortuinen geschreven nog zo'n kwaal.

Het fotograferen van ..vooral personen zonder toestemming en het gebruik van de foto waar personen duidelijk opstaan is -kan strafbaar zijn en eveneens onderworpen aan buiten privacy nog andere regels auteurs- en portretrecht enz..

Stel je ook per gemeente de politie en politie-overheid in kennis steeds met de vraag wat doen jullie eraan?
Dat is dan pas een goed initiatief --- werk dus samen met vbn organisaties als de gezinsbond - Langzaam Verkeer Vlaanderen - en plaatselijke aktiegroepen rond veilig(er) verkeer.

Amedee
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 08 aug 2009 12:22

Het fotograferen van ..vooral personen zonder toestemming en het gebruik van de foto waar personen duidelijk opstaan is -kan strafbaar zijn en eveneens onderworpen aan buiten privacy nog andere regels auteurs- en portretrecht enz..
Heb je de website eigenlijk al eens bekeken? Heb je al foto's gezien waar personen duidelijk op staan? Indien ja, gelieve die dan zo spoedig mogelijk te melden via het contactformulier, zodat het nodige gedaan kan worden.
Stel je ook per gemeente de politie en politie-overheid in kennis steeds met de vraag wat doen jullie eraan?
Nog geen tijd voor gehad. Het is maar een hobby-projectje hoor!
Maar de site wordt duidelijk wel bezocht door politiemensen.
Dat is dan pas een goed initiatief --- werk dus samen met vbn organisaties als de gezinsbond - Langzaam Verkeer Vlaanderen - en plaatselijke aktiegroepen rond veilig(er) verkeer.
Staat op de todo-lijst. Niet willen lopen als je nog niet kan stappen he! :-) De site staat minder dan een maand online. Wij zijn maar amateurs, geen professionelen. Alle suggesties zijn welkom.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 10 aug 2009 00:49

ik heb wel de indruk dat opmerkingen die niet in het kader passen verwijderd worden

ik raad in ieder geval de beheerders aan de wegcode te leren en dan pas opmerkingen te maken of foto's te plaatsen

de wegcode leren wil niet zeggen dat ze eigen interpretaties moeten neerpennen, maar enkel de wet

het blijft een site die de boze auto in een nog bozer daglicht probeert te stellen

gelukkig dat de boze automobilisten niet beginnen met het opstellen van een site van boze en domme fietsers/voetgangers

(voor mij eindigt het hier)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Amedee
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 10 aug 2009 09:33

ik heb wel de indruk dat opmerkingen die niet in het kader passen verwijderd worden
Heeft u daar concrete voorbeelden van?
In ieder geval is het verwijderen van opmerkingen op een website toegestaan. Dit valt niet onder het grondwettelijke recht op vrije meningsuiting. De toepassing van het grondwettelijke recht op vrije meningsuiting op het internet zou zijn dat eenieder het recht heeft om zelf een website te starten. En dat is inderdaad zo: iedereen kan een website maken.
ik raad in ieder geval de beheerders aan de wegcode te leren en dan pas opmerkingen te maken of foto's te plaatsen

de wegcode leren wil niet zeggen dat ze eigen interpretaties moeten neerpennen, maar enkel de wet
Heeft u al eens gezien hoeveel verwijzingen er staan naar www.wegcode.be? En heeft u ook al gezien hoe dikwijls die verwijzingen er gezet zijn door de beheerders van www.wegcode.be? U weet wie de beheerders van www.wegcode.be zijn? Ze komen vrijwillig op www.foutparkeerers.be, maar afgezien daarvan zijn dit mensen die beroepsmatig iedere dag met de wegcode bezig zijn. Wat dat betreft, ben ik ervan overtuigd dat er voldoende kwaliteitscontrole is.
het blijft een site die de boze auto in een nog bozer daglicht probeert te stellen
Het is geen boze site maar een ludieke site. Boze anti-auto commentaren worden in dezelfde mate gemodereerd. Overigens zijn de meerderheid van de foto's die ik persoonlijk genomen heb, genomen vanuit de auto. Dwz andere foutparkeerders die mij als automobilist hinderen.
Hoe kan u dan argumenteren dat de auto in een boos daglicht gesteld wordt? U bent daarin logisch inconsequent.
gelukkig dat de boze automobilisten niet beginnen met het opstellen van een site van boze en domme fietsers/voetgangers
Maar die is er al hoor: www.wielerterroristen.be
Ik ben het er volledig mee eens dat de zogenaamde "zwakke weggebruikers" ook eens op hun verantwoordelijkheden gewezen worden. Alleen is dat, in tegenstelling tot foutparkeren, niet zo fotogeniek.

Terug naar “Privacy-bescherming”