e-mail...

Zoe
Topic Starter
Berichten: 19

e-mail...

#1 , 05 mar 2009 09:44

ik vraag me af in hoeverre je de privacy van mensen schendt als je hun paswoord weet en dus deze mails zou kunnen lezen.
concreet voorbeeld:
mijn vriend weet het paswoord van zijn ex - ze heeft het nog steeds niet verandert - nu hebben we daar enkele mails gezien waarin zij leugens verteld aan d'r advocaat, verband hebbende met het bezoekrecht dat mijn vriend heeft. Kunnen wij deze mails gebruiken om aan te tonen dat zij liegt tegen d'r advocaat en dus eigenlijk ook in de rechtbank want een advocaat verteld toch wat zijn cliente zegt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 mar 2009 10:11

Vervolgbaar als uw ex hierachter komt en klacht neerlegt. Ongeacht wat er in haar mails staat schendt u haar privacy. Enkel gerechtelijke instanties, en dan nog na zeer veel delebiratie en specifieke toestemming van commissie en onderzoeksrechter, hebben het recht communicatie van anderen te onderscheppen en eventueel te gebruiken in een vervolging. Indien U materiaal gebruikt dat u op deze wijze bent te weten gekomen en nadien kan bewezen worden dat dit enkel via haar mail kon te weten gekomen zijn stelt u zich niet alleen bloot aan vervolging doch tevens aan een nieuwe echtscheidingsprocedure... (wilt u deze echt 2 maal meemaken?)

Indien Uh et toch niet kan laten haar mail te raadplegen, kan ik u enkel aanraden deze niet te openen van bij U thuis, vanop uw werk of van bij kennissen. Daar blijven altijd sporen van bewaard die kunnen worden opgevraagd en gechecked tegen uw internet abbonement,zelfs als het gaat om een gratis mail account.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 05 mar 2009 13:23

Waarom voelt u de nood om aan de hand van die mails aan te tonen dat ze liegt? Als in de rechtbank inderdaad dezelfde leugens zullen verteld worden, kan u die leugens toch ter plaatse ontkrachten door bewijzen? Die mails zijn toch geen bewijs van het feit dat wat ze zegt, foutief is? Dat bewijs kan alleen door jullie zelf geleverd worden.

En inderdaad, zoals Vandebos zegt: het is ook niet omdat iemands brievenbus nooit afgesloten is, dat u de brieven daar uit mag halen en ze lezen he, laat staan ze gebruiken in de rechtbank. Dat zou zeer negatief overkomen aangezien u die brieven (en dus ook die mails!) onrechtmatig verkregen hebt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38659

#4 , 21 mar 2009 17:04

Is strafbaar en nog geen klein beetje - men kan het beschouwen zoals eendiefstal met verzwarende omstandigheden - gebruik van valse sleutels.

informaticafraude - het gebruik van een gevonden - nog in zijn bezit paswoord en dan vb de rekening plunderen.

Daarbij ook nog schending van privacy -

uw ex-vriendin moet niks veranderen - wat u doet kan niet.

Terug naar “Privacy-bescherming”