Foto's op een website

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Foto's op een website

#1 , 25 dec 2019 14:43

Ik ben al jarenlang lid van een kleine privaat forum over software engineering, sinds een jaar ben ik er moderator. De oprichter van de site zit in de Verenigde Staten, de leden zijn verspreid over de hele wereld.

Hoewel het doel van het forum voornamelijk professioneel is is er ook een sectie voor meer persoonlijkere zaken. Velen zitten er - zoals ik - al jaren op, en er wordt op die sectie een beetje van alles verteld: werk, huwelijken, .. Allemaal in een ongedwongen sfeer.

Nu heeft een lid in een dronken bui de foto van een onderlijf gepost, en dit voorgesteld als een verre ex. Dit is bij een aantal leden in het verkeerde keelgat geschoten en die liggen nu "actie" te eisen.

Persoonlijk vind ik het allemaal overroepen, normaal wordt een gebruiker voor zoiets tijdelijk of permanent geblokkeerd, de post (inclusief de foto) verwijderd. Nu liggen 1 of 2 leden legale acties te eisen. Niemand weet uiteraard wie die gebruiker is, wie er op de foto staat, of de gebruiker er al dan niet toestemming voor had, maar... dat soort details houdt die 2 leden duidelijk niet tegen.

Mij heeft het me wel aan het denken gezet:
  • De website is internationaal opgevat. De 2 leden zijn Amerikanen en projecteren hun lokale wetten over de hele wereld. Als ik me kan baseren op het IP van dat lid is hij/zij - net als ik - een belg.
  • Kan de eigenaar van de website hiervoor klacht neerleggen?
  • Welke wet gaat hier van toepassing zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 25 dec 2019 16:11

Ik volg u dat dit overroepen lijkt, een goed gesprek en duidelijke communicatie is een pak beter dan offcieel klacht neerleggen. Leden die zich niet neerleggen bij de beslissing van de moderatoren, tja..

Ik stel mij ook de vraag welke wet hier gebroken zou zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 dec 2019 18:03

u als forum beheerder de foto's wissen !

Hier wist men soms veel sneller hoor !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5397

#4 , 25 dec 2019 19:43

Gewoon het stormpje over u heen laten gaan. t Koelt wel zonder blazen. Nooit in discussie gaan. Consequent als moderator aanstootgevende posts verwijderen om problemen te vermijden en verder uw forum gebruiken om kennis te delen. Dat is wat ik deed de vele jaren da k een forum modereerde; nooit problemen gehad. We kenden wel alle posters voor t geval dat er toch problemen zouden geweest zijn. Anoniempjes kwamen er niet op door een strikte identificatieprocedure.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 25 dec 2019 20:29

Ik volg u dat dit overroepen lijkt, een goed gesprek en duidelijke communicatie is een pak beter dan offcieel klacht neerleggen. Leden die zich niet neerleggen bij de beslissing van de moderatoren, tja..
Ze voelen er zich persoonlijk in betrokken. Nu, ik begrijp... als een dergelijke foto van mij online zou gezet worden zou ik er ook niet mee kunnen lachen. Maar goed, het onderwerp van de foto is hier een volslagen onbekende. Een ex-vriendin van een lid, vermoedelijk zonder ook maar enige verdere band met onze website.

,
Ik stel mij ook de vraag welke wet hier gebroken zou zijn?
Wel, het betreft een expliciete frontale foto van iemand haar onderlichaam. Volgens de leden zou deze foto geplaatst zijn zonder medeweten of toestemming van de dame in kwestie en daardoor dus in tegenspraak met de wet. Ze spreken hier van boetes van ettelijke duizenden dollars in soortgelijke gevallen. Het lid wordt uiteraard omschreven als een totale gluiperd, ook al zijn er nooit andere klachten over hem/haar binnengekomen.

Ik begrijp de redenering ergens wel, ik vraag me alleen af wat de leden, nu juist van ons verwachten? Kunnen wij wel iets doen? We weten niet waar de foto is getrokken, de echte identiteit van het lid is onbekend (We hebben wel de creditcard gegevens, maar de naam op de creditcard en diegene die het lid verder op de site gebruikte komen niet overeen), ook het onderwerp van de foto is nergens gekend. We weten alleen dat er ergens in 2011 een naakte jongedame zich heeft laten fotograferen en dat 1 van die foto's bij ons op de site zijn beland.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 25 dec 2019 20:31

u als forum beheerder de foto's wissen !

Hier wist men soms veel sneller hoor !!!
Het lid heeft intussen zelf de foto gewist. We hebben zijn/haar account voorlopig geblokkeerd, conform het reglement voor een week.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 25 dec 2019 20:47

Gewoon het stormpje over u heen laten gaan. t Koelt wel zonder blazen. Nooit in discussie gaan. Consequent als moderator aanstootgevende posts verwijderen om problemen te vermijden en verder uw forum gebruiken om kennis te delen. Dat is wat ik deed de vele jaren da k een forum modereerde; nooit problemen gehad. We kenden wel alle posters voor t geval dat er toch problemen zouden geweest zijn. Anoniempjes kwamen er niet op door een strikte identificatieprocedure.
De regels van het forum hier zijn wat wazig. Het professionele gedeelte van het forum wordt erg streng gemodereerd. De bedoeling van de oprichter was een overzichtelijk en bruikbaar forum te bekomen over alles wat betreft software ontwikkeling en daar is hij tot op heden erg in geslaagd. Postst worden gescreend op content en relevantie. Een vraag komt ook niet online tenzij een moderator deze heeft goedgekeurd.

Voor de persoonlijke sectie hebben we een "leven en laten leven" policy. Een thread staat hier direct online, en mag in pricnipe over alles gaan. We grijpen enkel in als het echt te ver gaat, naaktfoto's worden doorgaans verwijderd, hoewel er alsnog redelijk wat foto's de screening overleven. Waarom deze foto juist zoveel deining veroorzaakt is me een raadsel. Een collega moderator opperde zelfs dat als de dame op de foto zich geschoren had er waarschijnlijk niets over gezegd zou zijn. Te gek voor woorden, maar...

Identificatie is hier in sé ook geen issue. Bij registratie worden er x aantal gegevens gevraagd, alsook een eenmalige bijdrage. We hebben hierdoor van alle leden betalingsgegevens.

Natuurlijk gebruikt niet iedereen hier zijn eigen kaart. Dat is ook wat er hier gebeurd is. Het lid is al lid sinds 2014, heeft toen zijn bijdrage betaald via een Mastercard, maar als je de posts naleest zou dit waarschijnlijk de kaart van een goede vriendin zijn geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 25 dec 2019 21:47

Waar is de website geregistreerd in de US of A ... Welke wetgeving is dan van toepassing?

lukasi
Berichten: 1141

#9 , 25 dec 2019 23:17

Denk dat geen enkele vrouw of man graag heeft dat zonder haar toestemming foto's van haar/hem te grabbel worden gegooid.
Plaatser ( zelf met toestemming van betrokkene ) is hier volledig in fout.
En,
ik vind het bedenkelijk dat de moderatoren hier zelfs nog over moeten nadenken voor de te nemen maatregelen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 26 dec 2019 00:58

De maatregelen zijn genomen, het gaat hem hier voornamelijk over de vraag wat de organisatie achter de website verder kan doen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#11 , 26 dec 2019 01:25

Plaatser ( zelf met toestemming van betrokkene ) is hier volledig in fout.
Moraalridders zijn hier ongeveer even welkom als de pest... Als de betrokkene zijn of haar toestemming heeft gegeven is er niets mis en heeft u uw mening dan ook voor uzelf te houden...

lukasi
Berichten: 1141

#12 , 26 dec 2019 11:59

...en waar staat in jouw bericht dat dit met volledige toestemming van betrokkene is gebeurd?
Ik lees dit nergens, integendeel: ex -liefje , dronken bui , moet ik geen 'moraalridder ' voor zijn om een tekeningske bij te maken.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 26 dec 2019 15:45

1. Het punt is juist dat we het niet weten... ik weet ook niet waarom het lid die foto er heeft gezegd. We weten eigenlijk niks...
2.Een tekeningske maklen is in dit geval speculeren en dus niet de bedoeling...

lukasi
Berichten: 1141

#14 , 26 dec 2019 16:41

voordeel van de twijfel dus, want op geen enkele wijze weet je of de betrokkene zijn /haar toestemming heeft gegeven.
DAT is het tekeningske dat er gemaakt moest worden. Bescherming van de levenssfeer en privacy.

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 28 dec 2019 20:40

En we schrijven hier over de Amerikaanse wetgeving....

Terug naar “Privacy-bescherming”