verkiezingsdrukwerk

Vely
Topic Starter
Berichten: 72

verkiezingsdrukwerk

#1 , 30 sep 2019 18:44

Hallo,

Ik kreeg onlangs terug propaganda van een partij in de bus.
Ik heb vriendelijk gemaild om dit niet meer in mijn brievenbus te stoppen omdat ik een "geen reclame"sticker heb.
Echter:
Ons huis-aan-huis blaadje valt onder de wetgeving van het Vlaams gewest als verkiezingsdrukwerk. Het is geen commercieel drukwerk. Hieromtrent is zeer specifieke wetgeving van toepassing. Er zijn twee uitzonderingen op de regel van de ongeadresseerde poststukken: infomagazines van gemeenten en verkiezingsdrukwerk. Die mogen in elke brievenbus gepost worden, ook die waar een NEE-NEE-sticker op hangt. Dat is zo vastgelegd door het Vlaamse Gewest vanuit de visie dat de burger moet geïnformeerd blijven. Het is zelfs zo dat wanneer de bedeling via BPost gebeurt hun postbodes wettelijk verplicht zijn om elke bus te bedelen. Elke bus moet dan bedeeld worden. Daar is geen enkele uitzondering op mogelijk, noch voorzien in de wetgeving. Het is voor ons ook organisatorisch niet mogelijk om voor postbedeling met een opt-out systeem te werken. Dit is gewoonweg niet voorzien.
Ik begrijp dat dit een vervelend bericht is. De bedeling van dit blaadje loopt in <Stad> bijna altijd via Bpost en een enkele keer via bedeling door onze bestuursleden. Ook in dit laatste geval zullen we niet kunnen vermijden dat uw bus bedeeld wordt. Aanvullend dien ik te melden dat het omwille van privacywetgeving aan onze organisatie verboden is om opt-out lijsten bij te houden. Uw adres en email worden dan ook na het antwoorden van dit bericht gewist.
Blijkbaar hebben we nu ook nog verkiezingsdrukwerk??
Snel even op internet rondgekeken en dit gevonden:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Afdeling IV. - Verkiezingsdrukwerken
Art. 48. § 1. De aanbieder van postdiensten belast door de Belgische Staat met de bezorging van de erkende dagbladen en tijdschriften is verplicht de bezorging te verzekeren van de geadresseerde en niet-geadresseerde verkiezingsdrukwerken tegen een tarief dat beperkt is tot 50 percent van het standaardtarief voor brievenpost van de traagste categorie en het standaardtarief voor niet-geadresseerde zendingen, of op gunstiger algemene voorwaarden, die zouden voortvloeien uit de toepassing van voorkeurtarieven of overeengekomen tarieven.
Verkiezingsdrukwerken zijn zendingen die uitsluitend propaganda bevatten voor de parlements- of provincieraadsverkiezingen, de verkiezingen voor de gemeenschaps- en gewestelijke instellingen, voor de agglomeratie- of voor de gemeenteraadsverkiezingen alsook voor de verkiezingen van het Europees parlement.
§ 2. Voor de wetgevende verkiezingen moeten de afgiften tijdig gebeuren, om de bezorging te kunnen verzekeren binnen de termijn begrepen tussen de datum vastgesteld voor de ontbinding van de Wetgevende Kamers en de vrijdag vóór de verkiezingen.
Voor de provinciale verkiezingen, de verkiezingen van het Europees parlement, de verkiezingen van de gemeenschaps- en gewestelijke instellingen, agglomeratie- of gemeenteraadsverkiezingen moeten de afgiften tijdig gebeuren om de bezorging ervan te kunnen verzekeren tussen de veertigste dag vóór de verkiezingsdatum en de vrijdag vóór deze datum.
§ 3. Op de voorzijde van de niet-geadresseerde verkiezingsdrukwerken en op de adreszijde van de geadresseerde verkiezingsdrukwerken moet via een onuitwisbare stof de melding "verkiezingsdrukwerk " aangebracht worden.
Lange tekst voor volgende vragen:
1. kan ik argumenteren dat art. 48§2 niet voldaan is omdat het niet tussen de 40ste en de vrijdag voor de dag van de verkiezingen werd afgegeven?
2. Indien er reclame wordt gemaakt voor een event (dan is ons eetfestijn, deze politieker is dan in Stad,..), valt dit dan nog onder verkiezingsdrukwerk? (zie onderlijnde definitie (waar zou ik dit dan moeten melden? )
3. mag ik het foldertje elke keer in de bus van de verantwoordelijke uitgever dumpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”