verborgen camera's in sauna: mag dat?

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

verborgen camera's in sauna: mag dat?

#1 , 30 aug 2019 18:30

Onlangs ben ik betrapt bij wat “intimiteiten” samen met mijn man in een saunacomplex. We waren alleen in de sauna en dachten dat niemand ons zou zien. Maar enkele minuten later kwam er een medewerker binnen die ons onmiddellijk aanspraak en waarschuwde dat er geen intimiteiten zijn toegestaan.

Het was een erg pijnlijke situatie, waardoor we niet moeilijk gedaan hebben. Er hangen trouwens borden met de huisregels die wij duidelijk hebben overtreden. We waren echter heel verbaast dat iemand ons had gezien, en dat kon enkel door verborgen camera’s gebeuren. In dat saunacomplex zie je immers nergens camera’s hangen.

Nadien begon ik na te denken of het wettig is om in die omstandigheden mensen stiekem te filmen. Ik zou er per se geen bezwaar op hebben dat ik naakt word gefilmd in de sauna, maar ik wou het graag weten. Het feit dat er ergens verborgen camera’s zitten, vind ik niet prettig en maakt me eigenlijk ongerust.

Graag jullie meningen erover

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 aug 2019 20:18

Bent u zeker dat u gefilmd bent? Voor hetzelfde geld kunnen medewerkers via bepaalde ruimtes binnenkijken in de sauna, of kunnen ze bepaalde geluiden horen.

Uiteraard moet het gebruik van camera's, zichtbaar of onzichtbaar, aangegeven zijn.

Voor de rest vind ik het vrij respectloos tegenover de mensen die na u gebruik maken van de sauna.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 30 aug 2019 21:01

Leen

Laatste opmerking vind ik er persoonlijk wat over. Ik heb als volgende bezoeker geen uitstaans met wat consenting adults eerder in de dag deden in de sauna. Uiteraard voor zover daar geen sporen van overblijven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

cesto
Berichten: 324

#4 , 30 aug 2019 21:19

echt vervelend! Ik zal vanaf u ook even opletten of er camera's zijn in de sauna waar ik naartoe ga.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#5 , 30 aug 2019 21:23

Bent u zeker dat u gefilmd bent? Voor hetzelfde geld kunnen medewerkers via bepaalde ruimtes binnenkijken in de sauna, of kunnen ze bepaalde geluiden horen.

Uiteraard moet het gebruik van camera's, zichtbaar of onzichtbaar, aangegeven zijn.

Voor de rest vind ik het vrij respectloos tegenover de mensen die na u gebruik maken van de sauna.
Eens met basejumber hoewel ik niet naar een rechtvaardiging zoek voor ons gedrag. Ik zal zo iets zeker nooit meer durven doen in een openbare sauna :oops:

Voor de rest ben ik wel zeker dat er gefilmd werd. Die sauna ligt buiten, tamelijk ver van het hoofdgebouw en andere ruimtes. De enige mogelijke uitleg is dat er camers's hangen, die je echter niet ziet

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2019 08:31

Los van alles ik ben nog nooit in een sauna geweest dus weet niet hoe dit er uit ziet..

Kan die camera daar niet zijn voor de veiligheid, men zit toch in een hok ??

Of zie ik dit volledig mis .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#7 , 31 aug 2019 10:18

Los van alles ik ben nog nooit in een sauna geweest dus weet niet hoe dit er uit ziet..

Kan die camera daar niet zijn voor de veiligheid, men zit toch in een hok ??

Of zie ik dit volledig mis .
Uiteraard kan veiligheid één van de redenen zijn waarom je een camera zou plaatsen in een sauna hoewel rookmelders volgens mij perfect zouden volstaan. Zoals gezegd, vind ik het niet erg dat er (veiligheids)camera's hangen in een saunacomplex, maar die moeten wel zichtbaar zijn. Op het moment dat iets verborgen is vraag ik me af waarom…

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2019 11:33

Een camera moet wettelijk altijd aangegeven zijn door pictogram, en de camera mag verdoken opgesteld zijn als men maar weet dat er zijn is voldoende .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Privacy-bescherming”