Suïcidepreventie Psychiatrie

Alexey
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Suïcidepreventie Psychiatrie

#1 , 01 aug 2019 14:16

Zijn psychiaters wettelijk verplicht om mensen die zelfmoord willen plegen in de psychiatrie tegen te houden? Ik zit al 1,5 jaar in de psychiatrie en men laat het mij nog steeds niet toe. Zij springen des noods allemaal op mij, pakken mijn spullen af en steken mij in de isolatie. Ik heb geen acute psychose en ben bij gezond verstand. Ik vroeg me af of ik dat juridisch kon oplossen. De ombudsvrouw zij dat zij dat moeten zoals in Art. 422ter. van de strafwetboek. Er is daar sprake van hulp "bieden", maar in werkelijkheid is dat dus anders. Is er een of andere instantie waar ik officieel een klacht of een verzoek kan indienen over mij persoonlijk of over de wetgeving zelf? Zou een verzoekschrift aan het Vlaams Parlement correct zijn? https://www.vlaanderen.be/een-verzoeksc ... -parlement

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 aug 2019 14:37

Een klacht zal niet mogelijk zijn, daar men zich houdt aan de wettelijke verplichting hulp te bieden aan mensen in nood. Die 'hulp' moet niet worden opgevat als hulp bij de zelfdoding, maar als het voorkomen van de zelfdoding. U begrijp zelf ook wel waarom de regeling op deze wijze is; hoe differentieert u achteraf tussen een moord en het helpen van het plegen van zelfmoord? Los natuurlijk van een (bediscussierbaar) moreel aspect.

De enige uitweg die ik hier kan adviseren is om gebruik te maken van de regeling inzake euthanasie.

Vermits het hier een bepaling in het strafwetboek betreft (en daarnaast ook een 'eed' van de geneesheren), zal u een federaal parlementslid moeten aanschrijven. Het Vlaams parlement is in ieder geval niet aan zet.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 01 aug 2019 14:45

Probeer het ook een beetje te bekijken uit oogpunt van dokter/verpleger.

Hoe zou die zich voelen, als hij de zelfmoordpoging laat begaan? Ook dokters en verplegers hebben gevoelens en kunnen getraumatiseerd geraken.

Er is idd ook euthanasie. Daar maak je geen onschuldige slachtoffers mee

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 01 aug 2019 14:56

ik denk niet dat u beseft wat een impact het heeft voor een gewone mens/verpleger/arts die iemand vind die zich van het leven heeft beroofd of probeert te beroven . . .

als ambulancier op de dienst 112 kom ik dit regelmatig tegen.

u zit in de psychiatrie met een reden, als de instelling waar u verblijft het toelaat stellen zij zich zelf open aan vervolging en alle andere juridische en menselijke gevolgen.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2019 15:27

Zijn psychiaters wettelijk verplicht om mensen die zelfmoord willen plegen in de psychiatrie tegen te houden? Ik zit al 1,5 jaar in de psychiatrie en men laat het mij nog steeds niet toe. Zij springen des noods allemaal op mij, pakken mijn spullen af en steken mij in de isolatie. Ik heb geen acute psychose en ben bij gezond verstand. Ik vroeg me af of ik dat juridisch kon oplossen. De ombudsvrouw zij dat zij dat moeten zoals in Art. 422ter. van de strafwetboek. Er is daar sprake van hulp "bieden", maar in werkelijkheid is dat dus anders. Is er een of andere instantie waar ik officieel een klacht of een verzoek kan indienen over mij persoonlijk of over de wetgeving zelf? Zou een verzoekschrift aan het Vlaams Parlement correct zijn? https://www.vlaanderen.be/een-verzoeksc ... -parlement
Conform artikel 32, paragraaf 2 lid 3 Wet Bescherming Persoon Geesteszieke kunt u zich laten bijstaan door een advocaat, of een door u gekozen arts en/of van een iedere andere vertrouwenspersoon. Deze personen kunnen het register inkijken en om informatie vragen ter beoordeling van de toestand van uw gezondheid.

U hebt ook het recht op de ontmoeting van de procureur des Konings en de vrederechter tijdens hun bezoek aan de psychiatrische dienst.

Als u wilsbekwaam bent zijn de hulverleners niet verplicht om te voorkomen dat u zelfmoord pleegt. Artikel 422bis Sw. verplicht de zorgverlener hier niet toe wanneer de patient zich daartegen heeft verzet. Ook op basis van artikel 8, paragraaf 4 Wet Patientenrechten kan de patient elke tussenkomst van artsen weigeren (tenzij u wilsonbekwaam bent verklaart). Doen zij dit toch, dan kunnen ze worden veroordeeld voor opzettelijke slagen en verwondingen conform artikel 398 Sw. e.v.

Als u bovendien geen psychiatrische patient bent, kunnen ze u in principe ook niet gedwongen laten opnemen.

Verzoek om een raadsman, dat recht hebt u.
.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 01 aug 2019 16:47

Antwoorden zijn gegeven.
Alle opties zijn juridisch uitgelegd.
U kan een advocaat raadplegen - een onafhankelijke arts of een vertrouwenspersoon- als u zich opgesloten voelt een brief naar Procureur des Konings van het arrondissement waar u verblijft.

Waar is uw domicilieadres in het psychiatrisch ziekenhuis of ergens anders?

Alexey
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 aug 2019 08:49

De dokter heeft gezegd dat aangezien ik gedwongen opgenomen ben, zij wel verplicht zijn om in te grijpen omdat het impliceert dat ik wilsonbekwaam ben. Zou dat kloppen? Ik vond dat een beetje raar. Het zou misschien betekenen dat ze sowieso mogen ingrijpen als iemand gedwongen opgenomen is. De vrederechter sprak over een beschermmaatregel maar meer werd er niet gezegd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2019 10:03

Het is een zeer delicaat probleem wat u aanhaalt. Er zijn in deze altijd minstens 2 partijen, nl. u zelf als "beschermde" persoon en de personen rond u die er voor zorgen dat u ook beschermd wordt, ook tegen uzelf.

Precies omwille van het delicate karakter en de discussies waartoe dit kan leiden verwijs ik in deze naar de volgende link, https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites ... gedrag.pdf.

Misschien dat u deze link het u mogelijk maakt om alles een beetje in de correcte context te plaatsen.

Ik ben me bewust dat mijn antwoord en de verwijzing niet onmiddellijk soelaas bieden, maar het is moeilijk om in deze een pasklaar antwoord te geven.

Ik wens u veel succes in uw zoektocht, heel veel sterkte, begrip en vooral een uitweg.....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Privacy-bescherming”