Drone-fotografie

Cederic
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Drone-fotografie

#1 , 19 jun 2019 13:09

Ik heb geen case gevonden met dit specifiek geval, dus ik waag het erop.

Ik ben een zelfstandige fotograaf en heb naast een camera ook een recreatieve drone (minder dan 1kg) waarmee ik ook mooie foto's kan maken.
Mag ik zomaar foto's verkopen die met die drone gemaakt zijn, ookal gebeurt dit op privédomein? Of moet ik hier echt die opleiding voor doen om commercieel te mogen vliegen?
Voorbeeld: een immokantoor vraagt om luchtfoto's van een huis te maken dat zij te koop hebben staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 19 jun 2019 14:05

Dit valt mijns inziens heel duidelijk onder commercieel gebruik, dus dan valt u (minstens) in klasse 2, en hebt u theoretische en praktische opleiding van doen, plus verzekering, registratie vh toestel, en dergelijke meer.

Dat heeft ook een positief effect: dan mag u hoger dan 10 meter (wat voor iet of wat "luchtfoto" toch wel noodzakelijk is...)

https://www.drone-kopen.be/wetgeving/de ... amengevat/
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 jun 2019 16:15

Een huis met verdieping en zadeldak is al meer dan 10 meter hoog. Dus daar zal je met uw amateurdrone niet veel foto's van nemen.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 19 jun 2019 21:45

Voor het vliegen binnen bebouwde kom en in de directe omgeving van obstakels zoals woningen en lantaarnpalen heeft u een brevet 1a nodig en daarbovenop een toelating om op die plaats op dat ogenblik te mogen vliegen.
Ik weet dat de immosector deze regels vrolijk aan hun laars lapt, maar het zou jammer zijn moest de politie je dure drone in beslag komen nemen.

Terug naar “Privacy-bescherming”