foto recht

gebrnaam
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

foto recht

#1 , 06 jun 2019 16:00

Volgende situatie,

Ik ben amateur sporter, tijdens het uitoefenen van mijn sport heeft een professionele fotograaf ongevraagd foto's gemaakt, foto's waar ik alleen op sta, en foto's waar ik op sta samen met mijn concurenten. Ik heb nergens mijn rechten afgestaan aan gelijk welke persoon of organisatie.

De betrokken fotograaf bied de foto's te koop aan, aan magazine's, website's en ieder die de foto wil kopen.

Mag ik de fotograaf verplichten foto's met mij als onderwerp gratis ter beschikking te stellen aan mij?

en zoja, mag ik deze foto's dan enkel privé gebruiken of mag ik deze ook zelf publiceren, bv op mijn webiste?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 jun 2019 18:04

De betrokken fotograaf bied de foto's te koop aan, aan magazine's, website's en ieder die de foto wil kopen.
Mag niet zonder uw toestemming.
Maar het kan zijn dat u die toestemming gegeven hebt door deel te nemen aan het evenement waarop u gefotografeerd bent ...

Staat o.a. bij meerdere loopevents in de voorwaarden die u bij inschrijving ongetwijfeld wegklikte of waar u "akkoord" mee ging. :wink:
Mag ik de fotograaf verplichten foto's met mij als onderwerp gratis ter beschikking te stellen aan mij?
Neen.
en zoja, mag ik deze foto's dan enkel privé gebruiken of mag ik deze ook zelf publiceren, bv op mijn webiste?
Neen, dat blijft het werk van die fotograaf.
Als u ze wil gebruiken, dient u daarvoor "het werk" van de fotograaf te kopen.
Kijk maar eens op de verkoopsite, daar zal op staan welk gebruik je er van mag maken als je ze koopt.

gebrnaam
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2019 10:04

Duidelijk: thx

zal de algemene voorwaarden van het event nog is even nalezen, dacht dat ik daar enkel aan de "huisfotograaf" de toestemming had gegeven.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”