Officieel samenwonend, samen gekocht, ik verhuis, ...

wounter
Topic Starter
Berichten: 6

Officieel samenwonend, samen gekocht, ik verhuis, ...

#1 , 25 jan 2009 22:25

Lastige situatie,

Mijn ex en ik wonen sinds augustus 2007 wettelijk samen. Niet getrouwd. Binnenkort verhuis ik omdat het niet meer boterde. We hebben echter wel dit appartement samen gekocht. 50/50.

Ik ga nu in een huur appartement wonen. Dus maandelijks ga ik én huur betalen én mijn deel van de lening verder afbetalen.

De ex wil echter niet verhuizen. Ze wil hier blijven wonen en haar eigen deel van de lening afbetalen. Ik wil dit uiteraard niet. Want ze woont nu voor slechts 50% van de lening in een appartement dat ze voor 100% alleen kan gebruiken. Ze wil en kan me ook niet uitkopen.

Dus, ergens verplicht ze me er toe om te blijven afbetalen voor mijn 50% van het appartement. Terwijl ik binnenkort wettelijk alleen ga wonen en niet meer wil betalen voor mijn 50%. Uiteraard ben ik verplicht en zal ik dit ook doen.

Is ze niet verplicht om mijn deel van het appartement "te huren" van mij?

hopend op snel en duidelijk antwoord!
hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 26 jan 2009 12:42

Ik ben geen jurist maar volgens mij is het zo dat jij niet verplicht kan worden in onverdeeldheid te blijven. Jij kan dus volgens mij eisen dat het appartement waarvan jullie samen eigenaar zijn, verkocht wordt. Indien er met je ex dus geen andere regeling valt te treffen die jij billijk vindt (bv. dat zij je huur betaalt, maar ook dat lijkt mij persoonlijk niet ideaal, maar alles hangt af van jullie verstandhouding), zal het appartement verkocht dienen te worden. Het lijkt me inderdaad logisch dat je er niet mee akkoord kan gaan dat je ex slechts de helft van de lening afbetaalt maar toch alleen in het appartement blijft wonen.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 26 jan 2009 15:16

Als je ex het appartement wil bewonen, is ze aan jou huur verschuldigd.
Je kan het beter tijdelijk aan haar verhuren tot het appartement verkocht wordt.

Jij mag zelfs zonder toestemming van je ex het appartement "te koop aanbieden". Je bent niet genoodzaakt om in onverdeeldheid te blijven. Bij de ondertekening van de verkoop heb je wel de handtekening nodig van je ex.

Reclame

wounter
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 26 jan 2009 22:53

oh was ik vergeten te melden!!!!

het is verkocht ondertussen!
De akte verlijd in mei.

Ze blijft hier dus wonen tot in mei. Dit gaat me 2500 euro kosten en ik wil dit niet.

Dus:

Ik betaal verder lening af
ex betaald verder lening af
ik ga ergens anders wonen en ook nog eens huur betalen
ex blijft hier wonen tot mei en wil aan mij niets betalen
ex kan me niet uitkopen en wil me niet uitkopen
ex wil er niet uittrekken
ex wil geen huur betalen

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 27 jan 2009 09:34

“Art.1479.Indien de verstandhouding tussen de wettelijk samenwonenden ernstig verstoord is, beveelt de vrederechter, op verzoek van één van de partijen, de dringende en voorlopige maatregelen betreffende het betrekken van de gemeenschappelijke verblijfplaats, betreffende de persoon en de goederen van de samenwonenden en van de kinderen alsmede betreffende de wettelijke en contractuele verplichtingen van beide samenwonenden. De vrederechter bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die hij oplegt. Hoe dan ook vervallen die maatregelen op de dag dat de wettelijke samenwoning, zoals bedoeld in artikel 1476, § 2, zesde lid, wordt beëindigd. Na de beëindiging van de wettelijke samenwoning en voor zover de vordering binnen drie maanden na die beëindiging is ingesteld, gelast de vrederechter de dringende en voorlopige maatregelen die ingevolge de beëindiging gerechtvaardigd zijn. De vrederechter bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die hij oplegt. Die geldigheidsduur mag niet langer dan één jaar bedragen...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij verzoekschrift op tegenspraak kan u de vrederechter onder meer vragen haar te veroordelen tot het betalen van een vergoeding aan u voor het alleen-bewonen van het huis.Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier. Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van de (gewezen) gemeenschappelijke verblijfplaats.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wounter
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 27 jan 2009 17:43

dus als ik het goed heb:

vanaf dat ik wettelijk niet meer met haar samen woon KAN de rechter mij gelijk geven. Maar vast staat het niet?

wounter
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 04 feb 2009 16:54

iemand? plz??

Ondertussen woon ik al alleen en zit ik dubbel te betalen. Zij betaald me niets. Is echt wel zwaar.

Ik wil wel naar de vrederechter stappen maar weet niet wat me dit gaat kosten, hoe lang dit duurt, of het de moeite is...

Franciscus
Berichten: 38617

#8 , 04 feb 2009 20:24

Probeer deze linken eens -- ga je veel info vinden.
In principe is de vrederechter bij een procedure in verzoening gratis.

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”