Inkopen in woning?

vlvken
Topic Starter
Berichten: 3

Inkopen in woning?

#1 , 12 sep 2008 12:36

Hallo,

mijn vriend en ik wonen sedert een jaar feitelijk samen. Hij heeft de woning in het jaar 2000 gekocht.

Er dient nog een renovatie te gebeuren en aangezien ik geen lening heb lopen (voorlopig zijn we overeengekomen dat ik een klein bedrag als huur aan hem betaal), wil ik deze renovatie bekostigen.

Ik zou hiervoor moeten lenen en ben nu de mogelijkheden aan het overlopen.

Een hypotecaire lening, is geen mogelijkheid gezien ik geen eigenaar ben van de woning.
Het is mijn bedoeling om de kost van de lening natuurlijk in mijn belastingen te kunnen inbrengen. Een gewone kredietlening is dus geen optie.

De goedkoopste oplossing zou trouwen zijn en een onderlinge overeenkomst laten opmaken bij de notaris waarin staat dat hij bvb voor 70% eigenaar is en ik voor 30% (in het geval dat ik na getrouwd te zijn een hypotecaire lening neem voor de renovatie).

Trouwen ligt echter niet in onze aard en daarom vraag ik mij nu hetvolgende af:

als ik mij wil inkopen (zonder te trouwen), dan moeten er opnieuw registratierechten (10%), aktekosten etc betaald te worden.
Stel dat ik mij voor 50% wil inkopen, wordt het bedrag van de woning dan bepaald op de huidige waarde? Of telt het bedrag dat hij oorspronkelijk betaald heeft wanneer hij de woning in 2000 aankocht? (de prijzen van de woningen in de buurt zijn ondertussen nl veel gestegen).

Kan iemand mij hierop antwoorden?

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding