NIET wettelijk samenwonen.

marc1959
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

NIET wettelijk samenwonen.

#1 , 14 feb 2020 14:04

Reeds 15 jaar wonen wij niet wettelijk samenwonend. Ik heb een sterke twijfel wat ik wettelijk recht hebt wanneer mijn partner eigendom van het huis zou overlijden voor mezelf. Wat zijn de mogelijkheden om niet alles te verliezen wat we samen hebben opgebouwd? Al de werken aan het huis zijn door mezelf gebeurd. Alle andere kosten werden door twee samen betaald. Ik vermoed dat ik bij haar overlijden gewoon op straat beland en ik niks te vertellen heb. Wie kan me hier mee helpen AUB. Is een accuut probleem waar we nu samen vaak ruzie over hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 feb 2020 14:06

"Ik vermoed dat ik bij haar overlijden gewoon op straat beland en ik niks te vertellen heb."

Dat is de juiste diagnose.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 14 feb 2020 14:33

Ga dit eens met een notaris bespreken. Er zijn verschillende mogelijkheden (huwelijk, wettelijk samenwonen, testament) om de partner te beschermen bij overlijden, elk met hun voor- en nadelen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame


wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 14 feb 2020 20:22

Bij wettelijk samenwonen heeft na overlijden de partner het vruchtgebruik, waardoor die zelf levenslang de woning kan bewonen.
Bij feitelijk samenwonen is men van niets zeker : men is eigenlijk een vreemde voor mekaar. Een testament kan hierbij helpen. Zoals gezegd : praat met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 15 feb 2020 09:11

. Een testament kan hierbij helpen.
Maar wel aan het hoogste tarief

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 feb 2020 10:07

. Een testament kan hierbij helpen.
Maar wel aan het hoogste tarief
Feitelijk samenwonenden zijn toch ook partners (na 1 jaar)

https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... fbelasting

Wie wordt beschouwd als partner?

de persoon die op dag van het openvallen van de nalatenschap met de erflater gehuwd is;
de persoon die op de dag van het openvallen van de nalatenschap met de erflater wettelijk samenwoont,
de persoon die op de dag van het openvallen van de nalatenschap ten minste één jaar ononderbroken met de erflater samenwoont en met de erflater een gemeenschappelijke huishouding voert.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 feb 2020 10:40

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”