Vraagje wettelijk samenwonen

jochen00
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraagje wettelijk samenwonen

#1 , 12 feb 2020 16:09

Gents,

Ik ben een leek in heel het juridische departement, en wou ter info, om later nooit voor verassingen te komen te staan, mij preventief eens informeren.

Ik ben momenteel enige eigenaar van een woning die ik recent heb gekocht.
Dus heb zelf alle notaris kosten betaald, betaal zelf maandelijks mijn hypotheek af, en ik sta als enige eigenaar op de eigendomsakte.

Nu zijn mijn vriendin en ik van plan 'wettelijk' te gaan samenwonen in de nabije toekomst. (dit heeft een goede reden, en feitelijk samenwonen is geen optie)
Ik lees wel over de scheiding van goederen etc bij wettelijk samenwonenden en dat de gezinswoning beschermt is maar mijn vraag concreet is wat er juist gebeurd met het huis als we ooit uitmekaar zouden gaan.

Sinds het mijn huis is en ik maandelijks de lening afbetaal, blijft het eigendom dan ook volledig van mij?
Of wordt er vanuit gegaan vanaf dat we wettelijk samenwonen dat mijn partner maandelijks de helft van het huis mee afbetaald (wat dus niet hoeft voor mij), en dus recht heeft op de helft van al wat zij betaald heeft?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 feb 2020 16:42

"Sinds het mijn huis is en ik maandelijks de lening afbetaal, blijft het eigendom dan ook volledig van mij?"

U alleen blijft heer en meester over het huis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 feb 2020 22:53

dat de gezinswoning beschermt is maar mijn vraag concreet is wat er juist gebeurd met het huis als we ooit uitmekaar zouden gaan.
Niks
U houdt de woning

Wat anders als er met u wat -fataal- gebeurt ... en wettelijk samenwoont :!:

Erfgenamen (al kinderen ?) erven de woning, mogelijk nog niet helemaal betaald.
Maar ... Partner heeft levenslang vruchtgebruik op gezinswoning :!:
Dat is: gebruik of verhuur.

Uw wettelijke erfgenamen hebben enkel blote eigendom, de eventuele schulden, en de grote kosten ...
Zij moeten dan afbetalen, of partner uitkopen ... ongezonde situatie
Dit is bij testament te veranderen indien nodig / gewenst

Normaal gaat men onder wettelijke samenwoners ook andere erfeniszaken regelen per testament ...
Partner erft niets anders dan vruchtgebruik, tenzij u zo wat anders regelt.

https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... erfrecht-2

Of wordt er vanuit gegaan vanaf dat we wettelijk samenwonen dat mijn partner maandelijks de helft van het huis mee afbetaald (wat dus niet hoeft voor mij), en dus recht heeft op de helft van al wat zij betaald heeft?
Neen

Wie in de akte staat is de eigenaar
Niet wie mee de lening betaalt ...

https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... ning-kopen


En dat is eigenlijk ook geen gezonde situatie
Partner betaalt dan vermoedelijk redelijk veel, voor iets waar die 0,0 voor terugziet mocht het ooit mislopen.

Enige woonvergoeding (huren zou meer kosten ...) naast de gewone kostendeling is natuurlijk niet abnormaal
De helft vragen zonder return ... dat wringt toch.


Een "menselijke" bijdrage vragen, en partner -indien nodig- kans geven te sparen om zich in te kopen, is ook een optie ...

Je zou -nu, of veiligheidshalve op termijn- een inkoop door je partner kunnen voorzien
Moet ook niet 50/50
Is natuurlijk niet zonder kosten ...

https://immo.vlan.be/nl/advies/kopen--- ... je-partner


Als de relatie stukloopt nà inkoop, zit je natuurlijk daar weer mee : terugkopen (dus hou reserve achter de hand)



Nog wat leesvoer:

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... te-stellen

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”