Vraagje wettelijk samenwonen

jochen00
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraagje wettelijk samenwonen

#1 , 12 feb 2020 16:09

Gents,

Ik ben een leek in heel het juridische departement, en wou ter info, om later nooit voor verassingen te komen te staan, mij preventief eens informeren.

Ik ben momenteel enige eigenaar van een woning die ik recent heb gekocht.
Dus heb zelf alle notaris kosten betaald, betaal zelf maandelijks mijn hypotheek af, en ik sta als enige eigenaar op de eigendomsakte.

Nu zijn mijn vriendin en ik van plan 'wettelijk' te gaan samenwonen in de nabije toekomst. (dit heeft een goede reden, en feitelijk samenwonen is geen optie)
Ik lees wel over de scheiding van goederen etc bij wettelijk samenwonenden en dat de gezinswoning beschermt is maar mijn vraag concreet is wat er juist gebeurd met het huis als we ooit uitmekaar zouden gaan.

Sinds het mijn huis is en ik maandelijks de lening afbetaal, blijft het eigendom dan ook volledig van mij?
Of wordt er vanuit gegaan vanaf dat we wettelijk samenwonen dat mijn partner maandelijks de helft van het huis mee afbetaald (wat dus niet hoeft voor mij), en dus recht heeft op de helft van al wat zij betaald heeft?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 feb 2020 16:42

"Sinds het mijn huis is en ik maandelijks de lening afbetaal, blijft het eigendom dan ook volledig van mij?"

U alleen blijft heer en meester over het huis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 feb 2020 22:53