Zorgvolmacht / erfenis

Aline1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zorgvolmacht / erfenis

#1 , 23 jan 2020 08:36

Ik ben getrouwd zonder huwelijkscontract (dus geen scheiding van goederen).
Mijn man heeft 2 kinderen uit vorig huwelijk (waar hij geen contact meer mee heeft; de kinderen hebben zelf het contact verbroken). Ik heb 1 kind uit vorige relatie. Samen hebben we geen kinderen.
Mijn man is chronisch ziek. Hij had al preventief een testament opgesteld waarin hij zijn kinderen voor grootste mogelijke deel onterft en mij als hoofdbegunstigde aanduidt (mijn zoon hoofdbegunstigde als ik eerst zo overleden zijn).
We zijn nu gisteren ook voor info geweest bij een notaris om een zorgvolmacht te laten opstellen. Zodat ik de financiële en praktische zaken kan regelen omdat alles lichamelijk te zwaar wordt voor hem en dit hem ook teveel stress bezorgt.


We zijn gisteren naar de notaris geweest ivm info zorgvolmacht. We zouden een zorgvolmacht opstellen waarin ik direct alle financiële /praktische zaken regel.
Nu wou ik toch nog een aantal dingen dubbelchecken:
- Erfenissen: indien mijn ouders overlijden voor mijn echtgenoot.
Klopt het als ik dan de gelden op aparte rekening zet; dit voldoende bewijs is om aan te tonen dat dit persoonlijk vermogen is (dus geen deel van het gemeenschappelijk vermogen)
- Indien mijn man overlijdt: kunnen de kinderen dan ook goederen opeisen (of enkel de financiële gelden) waarvan ik niet kan bewijzen dat die tijdens huwelijk zijn aangekocht?
Met goederen bedoel ik: meubilair; muziekinstallatie;… Of kunnen zij door het testament enkel 1/8 opeisen van de gelden op de rekeningen?

Of kunnen wij eventueel zelf een inboedelbeschrijving opstellen?

Scheiding van goederen is volgens notaris niet nodig omdat wij geen onroerend goed bezitten en ons kapitaal nu ook niet torenhoog is. Volgens notaris is testament en zorgvolmacht hier de beste optie.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 jan 2020 10:41

Er zijn geen gemeenschappelijke kinderen. Bij een overlijden worden de drie vermogens terug samengesteld : gemeenschap, het zijne en het hare. Wat bezat elke partner voor dit huwelijk? Wat heeft elk geërfd?
In principe zijn het de kinderen die erven van hun ouder, terwijl de partner het vruchtgebruik krijgt. Zo kunnen zijn kinderen geen goederen komen weghalen.
Een testament kan idd het deel dat zijn kinderen krijgen verminderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Aline1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2020 12:10

Mijn man had erfenis van zijn vader (was enkel cash geld; geen supergroot bedrag).
Ik heb zelf niets geërfd maar vraag was vooral preventief gesteld. Wat als mijn ouders sterven voor mijn echtgenoot.
Mijn erfenis is niet enkel cash geld maar ook een onroerend goed (huis). Volgens notaris kan ik dit dan enkel beschermen als ik bij overlijden ouders alle gelden uit de erfenis op een aparte rekening laat storten. Zodat ik duidelijk kan bewijzen dat dit geld is vanuit erfenis ouders. En dat er daar geen gemeenschappelijke gelden op staan.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 jan 2020 17:26

Voor het huis is er geen probleem, dat staat genoteerd bij de Registratie. Voor roerend goed als geld , effecten is het idd best dat u dat op een afzonderlijke rekening laat storten. En dat bedrag nooit vermengt met andere bedragen of gebruikt voor niet-persoonlijke doeleinden. Hoewel officiële bedragen uit erfenis steeds kunnen achterhaald worden.
Sommen uit eigen vermogen kunnen gebruikt worden voor de aankoop van tijdelijke, persoonlijke zaken : auto, kleding, reizen,....
Let wel : de intresten van zo'n bedragen zijn wel gemeenschappelijk. Laat die eventueel op een andere rekening storten.
Nogmaals, onderschat de Registratie niet in zo'n situaties.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”