aankoop woning met ongelijke inbreng

Noeschka
Topic Starter
Berichten: 14

aankoop woning met ongelijke inbreng

#1 , 21 jan 2020 10:58

Mijn vriend en ikzelf zijn van plan om een woning aan te kopen en te verbouwen.
Deze woning heeft een waarde van 350.000 eur.
Mijn ouders schenken mezelf 300.000 eur, die ik zal inbrengen in de aankoop van de woning.
Mijn vriend en ikzelf zullen dus 50.000 eur gemeenschappelijk betalen en nog 100.000 eur extra gaan lenen om de verbouwingen te doen.
Ook heb ik een eigen appartement waar nog 85.000 eur dient voor afbetaald te worden.
Dit zal ik behouden.
Komt er dus op neer dat ik 300.000 inbreng, hij niets, we samen een lening aangaan voor 150.000 eur, ik 85.000 eur zal afbetalen voor mijn eigen appartement.

Het liefst zou ik alle kosten bij mekaar tellen, en elk daarvan de helft betalen.
Mijn eigen inbreng wil ik bij scheiding / bij sterfgeval graag terugkrijgen (of mijn 1e erfgenaam nl. mijn zoon).
Nu is er ook lichte discussie over vruchtgebruik voor langstlevende.
Als ik kom te sterven, kan mijn vriend in het huis blijven wonen.
Maar dan heeft mijn zoon niets, enkel een huis op papier, tot wanneer mijn vriend komt te sterven of eruit gaat.

Hoe kan dit geregeld worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2020 11:09

gewoon, niet aankopen in 1/1 of 1/2de volle eigendom, maar in een ander percentage.

Jouw notaris kan hier over informeren.

Je kan bijvoorbeeld zeggen dat de nieuwe woning 60/100 volle eigendom van jouw is, en 40/100 van jouw partner.

Jouw appartement staat dan 1/1 volle eigendom op jouw naam. Lijkt mij logisch dat jij daar dan ook alle kosten voor draagt (onroerende voorheffing, lening, herstelkosten...)

Het percentage zal je moeten bepalen in samenspraak met jouw vriend, ook rekening houdend wie hoeveel zal bijdragen in het afbetalen van de lening die jullie nog moeten samen aangaan.

Noeschka
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 21 jan 2020 11:44

ja inderdaad, duidelijk dat er met percentages dient gewerkt te worden.
Maar wat met het vruchtgebruik?

Reclame

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2020 11:50

dat is toch vrij normaal dat jouw partner het vruchtgebruik krijgt op jouw deel als je komt te overlijden en jullie hebben samen een kindje?

Hij houdt immers nog steeds een deel volle eigendom ook he.

Eventuele kinderen van jullie samen hebben dan sowieso een woning in onverdeeldheid.

Als ze de woning willen verkopen moeten alle partijen overeen komen of moet de rechter beslissen in de plaats van partijen (dat is dan meestal met openbare verkoop)

Noeschka
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 21 jan 2020 11:57

Dat is juist het probleem, we zijn een nieuw samengesteld gezin zonder gezamenlijke kinderen.
Ik heb 1 zoon.
Hij heeft 2 dochters en 1 zoon.
Dus als mij iets overkomt gaat mijn deel naar mijn zoon.
En mijn ouders willen de schenking enkel doen als nadien alles naar mijn zoon gaat en hij in het huis kan gaan wonen.
Anders heeft hij gewoon een huis op zijn naam op papier staan, maar kan er niets mee.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2020 13:23

vraag eens raad aan uw notaris

Sirkii
Berichten: 5410

#7 , 22 jan 2020 00:11

Sowieso is er standaard vruchtgebruik op de gezinswoning bij gehuwden en wettelijk samenwonenden. Zelfs als de woning 100% van één partner is. Bij feitelijke samenwoning niet.

Bij notariële akte kan afstand van vruchtgebruik gedaan worden. Bekijk wel het volledige plaatje: als je nog minderjarige kinderen hebt bij je overlijden dan krijgt de vader de volledige ouderschapsverantwoordelijkheid incluis het beheer van de erfenis. Slechts in uitzonderlijke gevallen wordt hiervan afgeweken.
Inderdaad best met de notaris een afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”