Gezamenlijke auto en autolening. Wat bij relatiebreuk?

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

Gezamenlijke auto en autolening. Wat bij relatiebreuk?

#1 , 21 jan 2020 00:24

Beste,

Mijn vriendin had met haar ex samen een wagen gekocht, met financiering.
Deze is maandelijks afbetaald geweest met hun gezamenlijke rekening.

Nu gaat hij er vanuit dat hij die wagen mag houden, vermoedelijk omdat hij er mee reed.
Waarom zou hij meer recht hebben op de wagen als men vriendin? Zij heeft er evenveel aan betaald en evenveel risico gelopen wat betreft de lening.( die nog lopende is ).

Nu wat gebeurt er met de lening? Ik heb al begrepen dat hij het niet breed heeft, dus het gevaar dat die lening niet op tijd betaald word is reëel. Na wat zoekwerk heb ik begrepen dat men vriendin ook risico loopt op beslag of dergelijke als hier achterstallen op komen.

Wij hebben reeds het volgende voorgesteld:
- Hij koopt haar uit, betaald het bedrag dat zij reeds geinvesteerd had en hij mag de wagen houden.
- Zij koopt hem uit en ze betaald het bedrag dat hij reeds betaald heeft (de helft van het reeds afbetaalde bedrag) en zij neemt de wagen over.
- Ze betalen het nog steeds samen af en delen de auto. (minst favoriete, maar zij is bereid ergens tegemoet te komen).

Op elk voorstel dat ze deed, kreeg ze vanalle verwijten naar haar hoofd dat ze juist niks krijgt en mag stikken. Hij zou zelf de wagen nog liever in brand steken als dat hij die moet afgeven.

Dit is enkel voor het gebruik/hebben van de wagen. Wat de lening betreft gaat ze contact opnemen met de bank, of hebben jullie hier een sluitend antwoord over? Zij zou (als ze de wagen niet overneemt) zo snel mogelijk willen geschrapt worden uit de lening.

De persoon is onmogelijk om mee te praten. Ze heeft telkens geprobeerd vriendelijk tot een akkoord te komen maar zonder resultaat. Ook heeft zij er schrik van wegens zaken die huiselijk gebeurd zijn in het verleden.


Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 jan 2020 07:59

Auto verkopen, lening mee afbetalen, en elk een andere auto kopen indien nodig

Als hij onvoldoende inkomen heeft, gaat bank niet geneigd zijn om de lening enkel op zijn naam over te zetten wegens risico wanbetaling


Wie heeft voertuig ingeschreven
Wie staat er officieel op verzekering
Kan ook zever geven ...

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 21 jan 2020 10:44

Is allemaal goed, als het maar eerlijk verloopt.
Nu valt er met hem echt niet te praten, en geloof me, we hebben pogingen genoeg ondernomen.

Auto verkopen, en lening afbetalen lijkt mij ook de beste oplossing. En nadien kunnen beide indien nodig een nieuwe lening aangaan.

Ik vrees, ben niet zeker en men vriendin ook niet. Dat alles behalve de lening op zijn naam zal staan. Niettegenstaande dat verzekering en dergelijke wel door beiden steeds betaald werd.

Wat zijn de volgende stappen? Wat doe ik best voor we dit met een advocaat regelen.. Dit proberen we te vermijden.

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 21 jan 2020 22:49

Volgende stappen? Als je onderling niet tot een akkoord komt best advocaat raadplegen. Mogelijk heeft een formeel schrijven van een advocaat wel effect. Indien niet wordt dat procederen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”