verhuren maar domicilie behouden

Giasch
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verhuren maar domicilie behouden

#1 , 12 jan 2020 15:17

Mijn vriendin en ik zijn eigenaar van een appartement (in Vlaanderen) en zouden dit graag voor 8 maanden verhuren aan kennissen. Omdat wij 8 maanden gaan reizen en gezien wij nog met klein beschrijf hebben kunnen aankopen zou ons domicilie hier moeten blijven staan.
Hoe pak ik dit het best aan zonder mijn klein beschrijf te verliezen? Kan de huurder zijn domicilie hier ook registreren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jan 2020 19:36

Is domiciliefraude en ook belastingfraude. Je zal moeten kiezen: klein beschrijf of thuisblijven

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 13 jan 2020 08:31

Acht maanden reizen dus.

Kan dat niet met een soort house-sitting ? Iemand die uw huis "warm" en bewoond houdt (krakers !) voor die periode ?

Of een soort kostendelend samenhuizen ? Is het huis geschikt voor dat inwonersaantal (uzelf + housesitters ) ?

Reclame

Giasch
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2020 19:00

Acht maanden reizen dus.

Kan dat niet met een soort house-sitting ? Iemand die uw huis "warm" en bewoond houdt (krakers !) voor die periode ?

Of een soort kostendelend samenhuizen ? Is het huis geschikt voor dat inwonersaantal (uzelf + housesitters ) ?
Alvast bedankt voor de reacties!
House-sitting is iets waar ik ook aan dacht, maar om dit legaal te doen mag er denk ik geen huur worden gevraagd. Op papier kan in ons appartement zeker 3 man wonen.

Thuisblijven is idd geen optie. Hoe dan ook is het niet illegaal om je domicilie te laten staan als je minder dan 1 jaar weg bent.

berenod
Berichten: 942

#5 , 15 jan 2020 07:48

Het is legaal van tot een jaar weg te blijven, u moet wel op de gemeente/stad uw "tijdelijke afwezigheid" gaan aangeven. Dit kan zelfs met een tweede jaar verlengd worden.
U blijft ondertussen gewoon op uw adres ingeschreven.

U mag altijd iemand anders zich laten inschrijven op uw adres zolang uw woning daarvoor geschikt is. Men zal er altijd van uit gaan dat u er ook woont, uw tijdelijke afwezigheid verandert daar niets aan. Dus alvast twee volwaardige slaapkamers nodig.

Maar, daar hangen wel een hele hoop consequenties aan vast waardoor dit eigenlijk geen goed idee is.
- U kan de ingeschrevenen nooit de toegang ontzeggen zolang zij niet zijn uitgeschreven op uw adres, doen ze dat niet vrijwillig (door zich terug ergens anders in te schrijven) dan kan dit een ietwat lange procedure worden om dit af te dwingen.

- Maken zij schulden en komt er een deurwaarder, dan kan die de hele inboedel aanslagen, ook uw eigendom. Revindicatie (terugvorderen wat van u is) is een dure procedure zonder garantie op succes.

- Indien uw woning niet voorzien is op "aparte gezinnen", dus bijvoorbeeld aparte badkamers en dergelijke, dan gaat men de anderen die in uw woning ingeschreven worden als een gedeelte van uw "gezin" beschouwen. Hier hangen een heleboel regels aan vast, fiscale, sociaal recht zoals uitkeringen, mutualiteit etc.

Een ver van ideale situatie dus, die een hoog potentieel heeft van bij discussie/onenigheid in een echte nachtmerrie uit te draaien.

Giasch
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2020 15:54

Bedankt voor de duidelijke reactie. De risico's zijn op deze manier duidelijk.
Als we deze persoon zich dan laten inschrijven op ons adres, kunnen we dan ook werken met een soort huurcontract?
Raadt u aan om mij best te informeren bij een notaris?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”