Wettelijk samenwonen erfrecht

michaeld
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen erfrecht

#1 , 21 dec 2019 18:12

Allen,

We zijn aan het overwegen om wettelijk samen te wonen om gebruik te kunnen maken van het huwelijksquotiënt. Echter is het erfrecht niet volledig duidelijk.

Hypothetische situatie: Ik woon wettelijk samen met mijn partner zonder gemeenschappelijke rekeningen. Woning is van familie partner, dus niet van ons.

Hypothese: Bij overlijden van mijn partner, wat gebeurt er met de erfenis en vruchtgebruik?
1) Geld op rekeningen: Is het correct dat erfenis voor erfgenamen partner is? Zijnde ouders + broers/zussen. Dus ik erf niets.
2) Vruchtgebruik woning: Is het correct dat vruchtgebruik niet van toepassing is mits huis niet van mij is en ook niet van partner? Ik hoef helemaal geen vruchtgebruik. Indien het wel automatisch vruchtgebruik zou zijn, kan men dit aanpassen door onderling akkoord met ondertekening van beide partijen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 21 dec 2019 18:24

Geld van de partner gaat idd naar de erfgenamen van de partner. Mocht je gehuwd zijn dat zou r t vruchtgebruik van erven. Met een testament kan je dit wijzigen.

Mocht het huis van de partner zijn dan erfde je vruchtgebruik. Nu “huur” je een huis zodat vruchtgebruik niet van toepassing is. Ook niet mocht je trouwen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 21 dec 2019 19:32

Inderdaad een testament ( zoals vroeger zelfs bij gehuwden zonder kinderen)
Huurcontract lange duur afsluiten dan bent u gewone huurder(s).

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 dec 2019 21:30

Geld van de partner gaat idd naar de erfgenamen van de partner. Mocht je gehuwd zijn dat zou r t vruchtgebruik van erven. Met een testament kan je dit wijzigen.

Mocht het huis van de partner zijn dan erfde je vruchtgebruik. Nu “huur” je een huis zodat vruchtgebruik niet van toepassing is. Ook niet mocht je trouwen.
Het is wat meer gecompliceerd.
Men moet het huwelijkscontract kennen om een uitspraak te doen alsook de herkomst van de middelen.
Verder ook of er al dan niet wettelijke afstammelingen zijn.

Bijvoorbeeld:
- indien gehuwd onder wettelijk stelsel, geen kinderen, geen persoonlijke bezittingen (van voor huwelijk of door erfenis) dan erft de langstlevende alles
in volle eigendom
- idem, maar met kinderen: langstlevende erft vruchtgebruik, kinderen blote eigendom
- indien volledige scheiding van goederen, enkel persoonlijke bezittingen (van voor huwelijk, door erfenis of uit eigeninkomsten tijdens huwelijk): de langstlevende erft enkel het vruchtgebruik in alle scenario's
- testamenten kunnen dit nog "vertroebelen"
- enz...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 24 dec 2019 17:38

Wettelijk samenwonenden leven in een systeem van scheiding van goederen, dwz. ieder heeft zijn eigen inkomsten en eigen vermogen. Banktegoeden zijn van de titularis. Eventuele gezamenlijke rekening voor het huishouden : 50-50 verdeeld.
Bij overlijden erft men niet van mekaar en gaat de nalatenschap naar de familie van de overledene. Kinderen komen eerst. De andere partner behoudt wat van hem/haar is.
Een wettelijk samenwonende zonder kinderen kan een testament maken ten gunste van zijn partner of eender wie, vb. de kinderen van de partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”