(Belastingsaangifte aanslagjaar 2018) Originele woonbonus toepasselijk bij nieuwe partner of niet?

fhendrickx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

(Belastingsaangifte aanslagjaar 2018) Originele woonbonus toepasselijk bij nieuwe partner of niet?

#1 , 20 dec 2019 17:05

Beste,

Ik zocht al overal (ook op dit forum), maar vindt geen sluitend antwoord.
De situatie is als volgt:
1) Ik kocht een pand in 2014 samen met mijn ex-partner.
2) Wij gingen uiteen in 2017 en we zetten het pand te koop.
3) Het pand stond vrij lang te koop en werd uiteindelijk verkocht in 2018.
4) In de tussentijd leerde ik een nieuwe partner kennen en wij besloten samen een pand te kopen.
5) Aangezien de akte-datum van de verkoop en aankoop nog niet gezet waren, raadde mijn bank en mijn notaris aan om deze op dezelfde dag te verleiden. De verkoop in de voormiddag, de aankoop in de namiddag. Als met een pandwissel/hypotheek-overdracht gewerkt werd, zou ik van de originele woonbonus-regeling kunnen genieten. Hierover vind ik ook overal info en dit is mij bevestigd bij mijn eigen aangifte.
6) Daarnaast gaf de bank aan dat mijn ex-partner simpelweg papieren zou tekenen om zich als schuldenaar te laten schrappen en vervolgens mijn nieuwe partner papieren zouden tekenen om zich als schuldenaar te laten registreren. Dit 1-op-1 met de bank en zonder nood aan het tekenen van een nieuwe krediet-akte. Zij vertelden mij toen dat voor toepassing van de woonbonus-regeling, de fiscus zou moeten kijken naar de datum van de originele krediet-akte, die in 2014 werd verleden. En dus ook mijn nieuwe partner van deze regeling zou genieten.

Nu kregen we van de fiscus de volgende melding: 'Vermits u het eigendom pas in 2018 hebt aangekocht, en u ook pas in de lening bent gestapt in 2018, beschouwen we dit voor u als een nieuwe lening, te verrekenen als een Vlaamse geïntegreerde woonbonus.'

Het lijkt mij nu zeer vreemd dat ze voor dezelfde lening, de ene wettelijk samenwonende partner wel de originele woonbonus geven op basis van 2014 en voor de andere lening werken met de nieuwe woonbonus op basis van 2018. Aan alle andere voorwaarden zoals enige/eigen woning voldoet ze immers wel.

Alvast bedankt voor uw hulp!
Mvg,
Florian

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fhendrickx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2019 17:09

Mogelijks toe te voegen als versimpeling.
Ik had op het originele adres kunnen blijven wonen en mijn ex-partner had haar aandeel in de woning rechtstreeks kunnen verkopen aan mijn nieuwe partner en dezelfde wissel van schuldenaar kunnen doorvoeren op de lening. Daarbij blijft de vraag dezelfde? Had zij dan geen recht op het fiscale voordeel waarvan mijn vorige partner genoot? Of wordt wisselen van partner fiscaal bestraft...

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”