Aangifte huwelijk

Jvranckx
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangifte huwelijk

#1 , 05 dec 2019 23:48

Hallo iedereen,

Ik en mijn vriendin ( japanse nationaliteit) zijn reeds 2 jaar een koppel en ik heb haar dit jaar ten huwelijk gevraagd toen wij in japan verbleven.(ik ben een jaar japans gaan studeren in japan omdat ze haar universiteit nog moest afmaken). Zij is japanse en wij hebben elkaar hier leren kennen toen ik japans aan het studeren was. Zij heeft hier reeds 2jaar geleden een jaar gestudeerd in belgie en ik heb een vaste job hier in belgie. we zijn samen terug naar belgie gekeerd eind oktober met het idee om samen hier een leven te beginnen. Zij is hier met een toeristenvisa en dit loopt af 25december waarna zij terug zou moeten naar japan. wij hebben echter alle documenten verzamelt die nodig zijn voor een huwelijksaangifte. Wij zijn deze avond langsgeweest voor deze binnen te geven maar daar hebben we te horen gekregen dat ze deze niet willen aanvaarden omdat ze aan het wachten zijn op een verslag van de wijkagent die bij ons zou langskomen(ik ben zelf een beetje verward of dit het eigenlijke onderzoek is naar schijnhuwelijk of niet). Allesinds op het stadskantoor zeiden ze dat onlangs de procedure verandert was bij buitenlands zaken?? En dat ze dus eerst moeten wachten op dit verslag en dat we dan daarna pas mogen langskomen voor de documenten in te leveren. ik heb echter op meerdere bronnen gelezen dat ze in principe deze zouden moeten aanvaarden en ons een ontvangsbewijs zouden moeten overhandigen. Hiermee zou mijn vriendin ook beschermt zijn tegen uitwijzing. Dit was ook, wat een door mij gecontacteerde advocaat mij wist te zeggen. Persoonlijk is het al een hel geweest voor alle documenten te verzamelen(iedereen zegt wel iets anders...) maar nu weet ik toch niet meer wie ik moet geloven. ik zie allesinds niet uit naar een eindejaarsperiode waarbij mijn vriendin terug moet omwille van het feit dat formaliteiten blijven aanslepen.
Mijn vraag dus: zijn ze verplicht onze documenten te aanvaarden en ons een ontvangstbewijs te geven?

Hartelijk dank alvast

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding