raad gevraagd... man wil me uitkopen

franchepanneke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

raad gevraagd... man wil me uitkopen

#1 , 21 nov 2019 11:44

hoi...

effe korte schets..
na 3.5 jaar huwelijk ( met gemeenschap van goederen) zijn we sinds vorige maand gescheiden ( allemaal redelijk vlot verlopen, juist had hij de spaarrekening voor 60% leeggehaald en dat kon ik niet rechtzetten wegens nog getrouwd zijn toen)
We zitten echter nog met ons huis. Dat is 50/50 van elks.. hij wil de lening overnemen.

schattingsprijs in 2017 was 212000 euro
restschuld 177141.64 euro

nu heeft mijn ex toen 24000 euro naar onze gemeenschappelijk spaarrekening overgeschreven van zijn ZR... daarmee is 7000 euro voorschot betaald en 10000 euro aan notaris.. Alle meubels en huishoudelijke toestellen waren van mij.

Hoe zit dat dan juist met het uitkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 21 nov 2019 14:03

Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, werkt ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, terug tot op de dag waarop de vordering werd ingesteld; tot dat tijdstip wordt het gemeenschappelijk vermogen door de ene of de andere echtgenoot bestuurd onder voorbehoud van ieder van hen om de bestuurshandelingen van de andere te eerbiedigen, behoudens de mogelijkheid nietigverklaring te vorderen of vergoeding ten bate van het gemeenschappelijk vermogen (Cass. 29 mei 2008).

Afnames van grote bedragen, kort voor de inleiding van de vordering tot scheiding zonder dat substantiële wederbelegging in het belang van het gezin kan aangetoond worden, dienen in de vereffening en verdeling verrekend te worden.

Indien die 24.000 € eigen gelden zijn van vóór het huwelijk dan dient de gemeenschap 17.000 € (kosten voor aankoop van de woning) te vergoeden aan uw ex.
Artikel 1434 B.W. : het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van één der echtgenoten.

franchepanneke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2019 14:06

de 24000 waren van een rekening god weet waar... deze zijn tijdens het huwelijk maar naar zijn rekening overgezet...

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 21 nov 2019 14:20

Die 24.000 € zijn dan gemeenschappelijke gelden.
Geschiedde de afhaling van de 60% van de spaarrekening kort vóór de vordering tot scheiding?

franchepanneke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2019 14:33

de spaarrekening is leeggehaald een week of 2 voor het tekenen van de akte... hij ging mij het gelijke deel terug storten ( heb ik in bericht staan) maar eens bij de notaris zei hij dat al dat geld op was.. wat natuurlijk niet zo is... de notaris zei dat ik daar niets aan kon doen aangezien dat nog tijdens het huwelijk was..

nicky54
Berichten: 218

#6 , 21 nov 2019 15:02

Blijkbaar heeft de notaris zijn werk niet goed gedaan : hij negeert het bestaan van het Cassatiearrest. Hij had de rekeninguittreksels van deze rekening moeten opvragen. Je kan deze uittreksels ook opvragen en een gerechtelijke vereffening-verdeling opstarten.

franchepanneke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2019 15:07

ik heb deze uittreksels idd liggen...

nog eens over die 24000 euro... effe nagekeken... deze zijn in november 2016 op onze gezamenlijk spaarrekening gezet van zijn persoonlijke rekening(die laatste is toen ook opgezegd) en het huis is pas aangekocht in juli 2017. Dus die kan hij dan niet terugeisen?

nicky54
Berichten: 218

#8 , 21 nov 2019 15:36

Ik veronderstel dat jullie getrouwd zijn in begin 2016. Als de 24.000 € in november 2016 gestort zijn van zijn persoonlijke rekening op een gezamenlijke spaarrekening, is het toch mogelijk dat hiervan een deel gelden zijn van vóór het huwelijk. Ook deze uittreksels kan je opvragen, zelfs als die rekening is opgezegd.
Dan kan uw ex vergoeding vragen (Art.1434 B.W.) voor die 17.000 €, betaald voor de aankoop van het huis.

nicky54
Berichten: 218

#9 , 21 nov 2019 16:40

Uitkoopsom, ingeval er geen vergoedingsrekeningen ( = persoonlijke inbreng) van tel zijn :
HUIDIGE waarde van het huis, minus verschuldigd saldo hypothecair, gedeeld door 2.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”