Brus opvang zus later weigeren

Nathalieke1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Brus opvang zus later weigeren

#1 , 18 nov 2019 20:01

Ik heb een zus met een mentale beperking. Ze woont al sinds haar 21 jaar in een voorziening. Mijn ouders laten haar in de weekends naar huis komen. Enkele jaren is de situatie gewijzigd naar aanleiding van de grote wachtlijsten. Als je slechts 5 dagen per week in de voorziening verblijft, heb je bij overlijden van je ouders ook maar recht op 5 dagen. Ik heb mijn ouders toen overtuigd om mijn zus toch minstens 1 weekend per maand te laten blijven in de voorziening, bij voorkeur 2. Dit niet enkel om haar plaats in de toekomst veilig te stellen, maar eveneens omdat mijn ouders erg oud geworden zijn en nu al de zorg amper aankunnen. Omdat mijn zus zelf al jaren vragende partij is om ook in de weekends in de voorziening te blijven (daar zijn activiteiten, terwijl thuis helaas nog amper iets gebeurt),... Af en toe logeert mijn zus in mijn gezin, maar dat vindt ze vermoeiend met de kinderen. We hebben dit systeem een half jaar zo geprobeerd, tot genoegen van mijn zus, maar vorige maand hebben mijn ouders dit weerom stopgezet omdat ze haar zelf niet kunnen missen. Nu is ze dus weer elk weekend thuis en alle vakantiedagen (4 weken per jaar). Op deze manier is er een grote kans dat ik later bij overlijden mijn zus in de weekends bij mij moet laten komen en ook die 4 weken per jaar (waar ik geen opvang heb, zelf verlof zal moeten nemen, misschien 50% zal moeten gaan werken om dat haalbaar te maken. Noch mijn zus, noch ikzelf gaan daar voordeel bij hebben. Maar mijn ouders wensen niet aan te passen. Ben ik hier (losstaand van het ethische aspect), juridisch toe verplicht? Hoe kan ik dit vermijden, veranderen...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 18 nov 2019 20:04

Wie is bewindvoerder over uw zus?
Al eens gaan praten met de sociale dienst van die organisatie?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 18 nov 2019 20:18

En wat als uw zus enig kind zou zijn?
Moet ze dan tijdens weekends in de goot gaan liggen?

Ik ken geen enkele wet die dergelijke verplichting oplegt in de zijlijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Nathalieke1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2019 22:31

@ Thomas: neen, als ze enig kind zou zijn, dan zou er een noodprocedure starten. Maar als er familie is die kan opvangen (lees financieel daartoe instaat lijkt), gaat men daar eerst aankloppen volgens mij. De mensen die nu op de wachtlijst staan en niet binnenraken in een voorziening, moeten ook door familie opgevangen worden

Nathalieke1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2019 22:34

@ Franciscus:
Mijn ouders zijn zelf bewindvoerder. Ik ben nog niet naar de sociale dienst geweest van de voorziening. Ik wil ruzie met mijn ouders vermijden. Schrik dat ze dat niet aankunnen op hun leeftijd. Durf dat niet goed. En wordt intussen wel bozer op hen. Zelfs brief naar minister Vandeurzen geschreven. Die gaf als antwoord dat een opvang inderdaad niet kan gegarandeerd worden als mijn ouders ze nu zelf opvangen in het weekend. Maar mijn ouders zijn voor geen rede vatbaar.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 18 nov 2019 23:19

In de wet staat er geen onderhoudsplicht tussen broers en zussen. Dat neemt niet weg dat die hulp in de praktijk wel vrijwillig kan geboden worden, dat spreekt voor zichzelf.
"Ze" kunnen dus wel aankloppen om dat te vragen of voor te stellen maar ze kunnen het niet opleggen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Nathalieke1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 nov 2019 15:41

@ Thomas: ok. Bedankt

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 02 dec 2019 14:47

Kan vb de huisarts eens met de ouders praten in de zin van wat als jullie er niet meer zijn? Wat zou dan de beste oplossing zijn voor uw kind ...denk eraan dat enz enz

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”