Mag mijn echtgenoot mijn naam dragen,daar wij twee mannen zijn en hij zijn achternaam niet wilt gebruiken

Poesje666
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mag mijn echtgenoot mijn naam dragen,daar wij twee mannen zijn en hij zijn achternaam niet wilt gebruiken

#1 , 27 aug 2019 22:38

Wij zijn een koppel mannen die met de vraag zitten of mijn echtgenoot V ,mijn familienaam mag dragen L?
namen verwijderd en topics samengevoegd en aangepast JurecaBE moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poesje666
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2019 22:45

Kan ik via mijn bewindvoerder laten nagaan wat er op de rekening staat van mijn echtgenoot die ook onder bewind staat, bij een andere bewindvoerder?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2019 22:48

Burgerlijk Wetboek:

Art. 216.<W 14-07-1976, art. 1> § 1. Iedere echtgenoot heeft het recht een beroep uit te oefenen zonder de instemming van de andere echtgenoot.
Indien deze evenwel oordeelt dat hieraan een ernstig nadeel verbonden is voor zijn zedelijke of stoffelijke belangen of voor die van de minderjarige kinderen, heeft hij het recht zich tot de [1 familierechtbank]1 te wenden.
De rechtbank kan de uitoefening van het beroep afhankelijk stellen van een voorafgaande wijziging van het huwelijksvermogensstelsel van de echtgenoten.
Het bepaalde in de twee vorenstaande leden is niet van toepassing op de uitoefening van openbare mandaten.
§ 2. De ene echtgenoot mag in zijn beroepsbetrekkingen de naam van de andere alleen met diens instemming gebruiken.
De instemming kan alleen om gewichtige redenen worden ingetrokken. Tegen intrekking kan de echtgenoot opkomen bij de [1familierechtbank]1.
----------
(1)<W 2013-07-30/23, art. 25, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2014>
Familienaam en huwelijk
De Belgische wetgeving voorziet dat beide echtgenoten na het huwelijk de eigen familienaam behouden. Dit baseert zich op het principe van de onveranderbaarheid van de naam (decreet van 6 fructidor AnII), dat het gebruik van een andere naam dan die vermeld in de geboorteakte verbiedt. Dit principe is niet alleen in België van toepassing. Een huwelijk heeft aldus niet een naamswijziging tot gevolg. Toch is het toegestaan de naam van de echtgenoot te gebruiken, in het dagelijkse gebruik, en in principe zo lang het huwelijk geldig is. Het gebruik van de naam van de echtgenoot in het kader van de uitoefening van een beroep is nochtans gereglementeerd volgend artikel 216 al.2 van het Belgisch Burgerlijk Recht.
In Oostenrijk is het echter gebruikelijk, maar niet verplicht, dat de vrouw de naam van haar echtgenoot overneemt. Bepaalde Belgen zien zich aldus geconfronteerd met bepaalde bank- of andere administratieve problemen. Om tegemoet te komen aan dergelijke problemen, kan men
• aan het bevoegde consulaat vragen om de naam van de echtgenoot/ote eveneens in hun paspoort wordt ingeschreven, zelfs na aflevering van dit paspoort;
• een attest door de Ambassade laten afleveren waaruit blijkt dat “Mevrouw X, van Belgische nationaliteit, die volgens de Oostenrijkse wetgeving Mevrouw Y werd na haar huwelijk met Mijnheer Y, na inzage van de voorgelegde documenten, toch voor de Belgische wet Mevrouw X blijft";
• de derde mogelijkheid bestaat erin een aanvraag tot naamwijziging bij de FOD Justitie in te dienen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 aug 2019 14:06

Wij zijn een koppel mannen die met de vraag zitten of mijn echtgenoot V ,mijn familienaam mag dragen L?
De wettelijke mogelijkheid tot wijziging van de achternaam bestaat

https://www.vlaanderen.be/veranderen-van-familienaam

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2019 14:43

Mijn laatste lijn in mijn antwoord op de TS.

Inazuma, dank u wel dat u de link over de procedure heeft bijgevoegd. Zo weet betrokkene wat hij kan en waar hij zich aan mag verwachten. Het behoort tot de bevoegdheid van de FOD Justitie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”