dementie

kate1970
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

dementie

#1 , 25 aug 2019 13:55

Hallo
ik heb een vraag over een opname van mijn schoonvader, die licht dement is en het feit dat hij wilt bij ons inwonen.

Ik probeer kort het verhaal te doen.
3-tal weken geleden, krijgen we telefoon van schoonmoeder, die liet weten dat vader al 3 dagen in het ziekenhuis ligt en 3 trombosen heeft gedaan.
Wij totaal verbouwereerd, alles laten vallen en naar het ziekenhuis. Daar zien we schoonvader, leuk rondlopen in de gang. Wij bezoeken hem, praten met hem en gaan na een uurtje terug weg. Eerst gaan we langs, bij het verplegend personeel, om te vragen wat er juist aan de hand is.
Mijn man zijn moeder, heeft namelijk de neiging, eigen verhalen te maken en niet alles te zeggen. Noem het oneerlijkheid of het niet kunnen verwoorden.
De verpleging staat versteld, van ons verhaal dat mijn schoonvader 3 tromboses zou hebben gehad. Dit is niet het geval.
Wel is het een sociale opname, in afwachting van opname in rusthuis, die 5 dagen later al gepland is!!!
Wij wisten hier niets van. Zeker stonden we aan de grond genageld. Want wij hebben altijd gezegd, dat we voor vader zouden zorgen, als het voor moeder niet meer lukt. Zijn is namelijk niet meer zo mobiel, door dijbeen- en heupbreuk. Hebben geen auto en kunnen niet meer fietsen. Vader kan nog wandelen.
Wij waren hier niet mee akkoord, met die opname in rusthuis en zochten mijn man zijn moeder op.
Ze wilde niet dat wij voor haar man zouden zorgen. Zij is baas van haar man. Ze maakt zich zelf enorm boos en op de vraag, waarom ze hier zo boos over is, wilt ze niet antwoorden.
Wij hebben inlichtingen genomen en we kunnen mijn man, zin vader, in huis nemen, als hij dat vrijwilllig toestemt.
Wij gingen dit doen, maar we wilden ook geen ruzies in de familie en hebben dit niet gedaan. We hielden ons vast aan het gedachte, dat we hem in het rusthuis toch een mooie tijd kunnen bezorgen en hem mee kunnen nemen op uitstap en wandelingen enzomeer.
Maar 3 weken zijn voorbij en hij is zo triest, zijn dementie is soms erger geworden door het gemis van mensen om zich heen.
Als hij ons ziet, dan fleurt hij op en zegt "och ik ben zo blij dat jullie er zijn, waar gaan we naartoe". Wij wandelen met hem, nemen hem mee naar onze dieren, ons huis... brengen hem altijd terug om te eten in het rusthuis. Op dat moment zie je hem weer in de grond zakken. Hij verveelt zich daar.
Zijn vrouw bezoekt hem bijna dagelijks, zit 3 uren in het café van het rusthuis en gaat dan naar huis. Dit maakt hem onrustig en wilt iets doen.
Zij heeft nooit kunnen omgaan met zijn dementie en kan het nog altijd niet.
Wij hebben zoveel gezegd, dat we wilden helpen. Vorig jaar hebben wij 4 maanden voor hem gezorgd, toen zij in het ziekenhuis lag. Dit lukte prima.
Hij vraagt zelf, om bij ons te komen wonen.

Ik weet dat we hem een eigen kamer moeten geven en die heeft hij. Dat hij vrijwillig dit doet, wat zo zal zijn.
Wij weten al welke hulp we kunnen inschakelen en kunnen ons werk regelen, zodat hij nooit alleen is. Kunnen ook om, met zijn dementie.
Hij vraagt elke dag om hier bij ons te wonen. Ik vind een familiale omgeving ook veel rustgevender voor hem.

Mijn vraag is: kunnen wij hem meenemen uit het rusthuis?
Zijn vrouw (mijn partner zijn moeder) houdt zijn paspoort achter omdat we dit niet zouden kunnen doen. Kan dit?
Waar moeten we op letten, als we die stap willen zetten om hem bij ons thuis te verzorgen en te laten wonen. Financieel, sociaal...
Kunt u hier informatie over geven?

Alvast heel erg bedankt.

Kate

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 25 aug 2019 15:02

Als hij dement is, is hij normaal gezien handelsonbekwaam. hij kan geen eigen keuzes maken. Is de dementie vastgesteld en is er een bewindvoerder aangesteld?

kate1970
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2019 14:00

Hallo, bedankt voor uw reactie;
Hij is in een beginstadium van dementie en wilt zelf bij ons komen wonen; hij heeft nog heel veel herldere momenten. Kan zelf nog beslissingen nemen.
Een bewindvoerder is niet aangesteld.
De dementie is vastgesteld door neuroloog maar wij weten niet, welke punten hij heeft.

Ik heb al gesproken met rusthuis en zien hier ook geen problemen in, om hem bij ons in huis te nemen. Daar hij zich in het rusthuis niet echt kan aanpassen en liever bij ons wilt wonen. De dieren spreken hem heel erg aan.
Ook kunnen wij nog heel wat dingen ondernemen met hem. uitstappen maken, dieren verzorgen, wandelen... wat zijn vrouw niet meer kan.
Wij kijken naar de levenskwaliteit, die we hem nog kunnen geven en houden rekening ermee, dat het niet altijd zo zal blijven. Dat hij moeilijker zal worden. Maar op dit moment, is hij nog bijlange niet in een vergevorderd dementiestadium.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2019 14:31

Mevrouw hetgeen me een beetje stoort in uw topic, is het feit dat u steeds spreekt van zijn vrouw, in plaats van uw schoonmoeder, e.e.. Tenslotte zou ik er toch wel op willen wijzen dat uw schoonmoeder als wettelijke huwelijkspartner van uw schoonvader best in dit proces betrokken wordt. Hou er immers rekening mee dat in geval van verblijf op verschillende adressen, er sprake is van feitelijke scheiding met alle administratieve gevolgen van dien op vlak o.a. van pensioen en eventuele andere tussenkomsten. In deze raad ik u dan ook ten stelligste aan om contact op te nemen met hetzij het OCMW van de gemeente van uw schoonvader, of het CAW of de sociale dienst van uw ziekenfonds.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

kate1970
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2019 19:43

Hartelijke dank voor uw informatie. Ik heb dit intussen al gedaan.
Dat ik niet zozeer mijn schoonmoeder zeg, ligt in het feit, dat ze alles tegenhoud, omdat wij voor mijn schoonvader willen zorgen. Haar gaat het om het financiele, terwijl wij dit wettelijk zouden regelen. De situatie uitleggen, is te lang. Mijn schoonvader wilt niet in het rust huis maar wel bij ons wonen.
Ik zal contact nemen met het ocmw om te zien, wat zij zeggen.
Dit wil ook niet zeggen, dat we haar er niet in betrekken, dat doen we wel. Maar zij wil niet.
Grts

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”