Mijn moeder verkwist mijn kindergeld

Anonieme20jarige
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mijn moeder verkwist mijn kindergeld

#1 , 23 jun 2019 22:02

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje in een erg vervelende situatie en kom er maar niet uit. Ik ben een studente van 20 jaar oud die net haar eerste jaar aan de universiteit achter de rug heeft. Ik woon al sinds jonge leeftijd (8-10 jaar) bij mijn grootmoeder(de moeder van mijn moeder) aangezien mijn moeder niet goed voor me zorgde en al het geld verkwiste in plaats van voor eten te zorgen. Tot nu toe betaalde zij altijd de schoolrekeningen maar sinds ik in de universiteit zit wou ze dat ik zelf alles zou betalen aangezien dat mijn keuze is en veel te duur is naar haar goesting. De afspraak was dan dat zij mij maandelijks mijn kindergeld (+- 200 euro) zou overschrijven zodat ik mijn uni kosten kan betalen. Nu heeft ze me al 7maanden niets gegeven en heb ik dus niet kunnen sparen voor in september mijn inschrijving en nieuwe boeken te kopen. Ik ga deze vakantie 3weken een jobje doen maar helaas zal dit niet genoeg zijn om dit te betalen.

Mijn vraag is dus, weet iemand of er een manier is hoe ik mijn kindergeld rechtstreeks op mijn rekening kan ontvangen zodat mijn moeder het niet kan verkwisten?

Alvast bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anonieme20jarige
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2019 22:04

Klein detail voor jullie commentaar geven dat 3 weken werken te weinig is. Ik kan helaas niet meer werken aangezien ik herexamens heb.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 23 jun 2019 22:09

Bestaan er geen studiebeurzen meer?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Anonieme20jarige
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2019 22:14

Die verkwist zij jammer genoeg ook... is ook niet veel voor mij aangezien ik wettelijk mijn domicilie bij haar heb(sociale woning) maar eigenlijk betaal ik wel alles zelf.

Anonieme20jarige
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2019 22:16

Trouwens los van de kosten voor mijn studie heb ik ook de afgelopen 7 maanden niets meer voor mezelf kunnen aankopen zoals bijvoorbeeld nieuw schoensel om te werken deze zomer of een nieuwe broek. Los van de kosten die er aan komen voor de studies vind ik dat het welletjes is geweest en dat ik zelf recht heb op mijn kindergeld, niet alleen voor mijn studies.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 23 jun 2019 23:41

"zelf recht heb op mijn kindergeld, niet alleen voor mijn studies."

Dat je dat vind, daar houdt de wetgever geen rekening mee.

De kas voor kindergeld mag het enkel aan de moeder uitbetalen,of er zou al een rechter moeten beslissen dat het anders moet.



"Tegen bepaalde voorwaarden kan het kind zelf zijn basiskinderbijslag krijgen (met de maandelijkse en jaarlijkse leeftijdstoeslagen). Dit is het geval wanneer:
het kind is gehuwd;
het kind is zelf bijslagtrekkende voor één of meer van zijn kinderen;
het kind is ontvoogd;
het kind heeft de leeftijd van 16 jaar bereikt en woont niet meer bij de moeder of de persoon die instaat voor de opvoeding."

" ik wettelijk mijn domicilie bij haar heb(sociale woning) "

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 jun 2019 09:20


het kind heeft de leeftijd van 16 jaar bereikt en woont niet meer bij de moeder of de persoon die instaat voor de opvoeding."

" ik wettelijk mijn domicilie bij haar heb(sociale woning) "
Kind woont toch niet meer bij de moeder als ze haar domicilie bij haar grootouders zet. Nu pleegt ze domiciliefraude
Als U zich laat domiciliëren waar U effectief woont (bij de grootouders) dan kunnen die het kindergeld optrekken. Tegelijk zal uw moeder meer moeten gaan betalen voor de sociale woning.
Idem voor de studiebeurs.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jun 2019 10:33

Als je meerderjarig bent en dat bent je .

Zet je domicilie bij je grootmoeder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”