Wat bij overlijden

niam inad
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Wat bij overlijden

#1 , 07 mei 2019 12:33

Hallo ik had enkele vragen over wat er zou gebeuren indien mijn partner overlijd
Ik woon wettelijk samen met mijn partner in zijn huis , zonder samenlevingscontract
Zelf bezit ik ook een huis , dat ik verhuur
Ik ben geen erfgename , dat zijn broers en zussen van mijn partner( of daar de kinderen van als ze zijn overleden)
Bij overlijden krijg ik normaal het vruchtgebruik van woning en inboedel , maar hoe zit het met zijn bouwgrond die verder in de straat gelegen is?
Omdat er meerdere personen (meer als 7)de naakte eigendom gaan erven , bij wie moet ik terecht als er grote kosten zijn ?
Blijft mijn woning van mij ?
We hebben elk apart een spaar en zichtrekening , maar ook samen een gemeenschappelijke rekening . Het geld van zijn rekening gaat dan normaal naar zijn erfgenamen , maar hoe zit het met wat op de gemeenschappelijke rekening staat ? de verdeelsleutel van storting op de gemeenschappelijke rekening is 70% - 30%

Ik hoop dat het wat duidelijk geformuleerd is ;-)
Met vriendelijk groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 mei 2019 14:50

Indien u geen verklaring van wettelijke samenwoonst heeft ondertekend bij het gemeentebestuur, woont u NIET WETTELIJK samen.

Bron: wikifin.

Ongehuwd samenwonende partners die niet als wettelijk samenwonenden door het leven gaan, worden beschouwd als feitelijk samenwonenden.

Om feitelijk samen te wonen moeten er geen formaliteiten vervuld worden. Er zijn dan ook geen rechten of verplichtingen tegenover elkaar in verband met de verdeling van goederen, de terugbetaling van schulden en de eigendom van bv. een woning. Elke partner blijft eigenaar van zijn eigen bezittingen en inkomsten. Keerzijde van de medaille: als een van beiden overlijdt, dan erft de partner wettelijk gezien niet. Wil je toch iets nalaten aan een feitelijk samenwonende partner, dan moet je naar de notaris.

Partners kunnen wel een samenlevingscontract afsluiten waarin ze bepaalde aspecten van het leven met z’n tweeën regelen (de verdeling van goederen, bepaalde praktische afspraken met betrekking tot de betaling van bepaalde kosten…). Feitelijke samenwoners kunnen kiezen of ze naar de notaris gaan voor een samenlevingsovereenkomst. Wettelijke samenwoners moeten verplicht naar de notaris.

Een samenlevingscontract is niet hetzelfde als een huwelijkscontract. Een huwelijkscontract kan veel verder gaan dan een samenlevingscontract en heeft vaak gevolgen op het erfrecht. Een samenlevingscontract is eerder van praktische aard.

Meer informatie over het samenlevingscontract.

DE WIKIFIN-TIP
Ongehuwd samenwonen biedt geen enkele juridische bescherming. Laat een samenlevingscontract opstellen om een aantal aspecten van het leven met z’n tweeën (vooral met betrekking tot bezittingen) te regelen.



Wat als we wettelijk samenwonen?
Het stelsel van wettelijk samenwonenden kan gelden voor niet getrouwde meerderjarigen. Samenwonenden kunnen dus ook bloedverwanten zijn (broer en zus, moeder en dochter…).

Samenwonenden die een verklaring van wettelijke samenwoning indienen, zijn aan elkaar gebonden via een aantal rechten en plichten:

Bescherming van de gezinswoning: geen van de partners kan alleen beslissen om de gezinswoning weg te schenken, te verkopen of te verhuren. Zelfs niet als hij zij de enige eigenaar van de gezinswoning is.
Bijdragen voor de kosten van het samenleven: beide partners moeten een deel van hun inkomen besteden aan huishoudelijke uitgaven.
Samen dragen van bepaalde schulden: als een van beide partners een schuld aangaat om de uitgaven te financieren voor hun gezin of voor de kinderen die ze samen opvoeden, dan kan de ander ook die schuld moeten terugbetalen.

Samenwonenden blijven eigenaar van hun inkomsten.

Als niet kan worden aangetoond dat een van beide samenwonende partners de enige eigenaar is (als hij bijvoorbeeld met cash geld een wasmachine kocht en op de factuur geen naam staat), wordt ervan uitgegaan dat het goed eigendom is van beide samenwonende partners.

Sterft een van beide samenwonende partners, dan beperkt de erfenis van de overlevende partner zich tot het vruchtgebruik van de gezinswoning en de inboedel. De overlevende partner mag dus in het huis blijven wonen óf het verhuren en de huurgelden, zelfs als hij geen eigenaar van de woning is. Het recht op vruchtgebruik van de gezinswoning en de inboedel kan via een testament worden beperkt of uitgebreid.

Bij een wettelijke samenwoning behouden de partners elk hun eigen vermogen. Dat principe van aparte vermogens kán wel verfijnd worden met afspraken of er kan bepaald worden wat van wie precies is. Daarvoor moet een samenlevingscontract worden opgesteld.

Wettelijk samenwonenden zijn zo goed als volledig vrij in het opstellen van een samenlevingscontract, zolang ze er niets in opnemen wat tegen de wet is. Zo mag een samenlevingscontract geen clausule bevatten die de partners tot wederzijdse trouw verplicht. De bepalingen in het samenlevingscontract kunnen wél betrekking hebben op de individuele en de gemeenschappelijke bezittingen, de bedragen die maandelijks op een gemeenschappelijke rekening worden gestort om de huishoudelijke uitgaven te financieren…

Om geldig te zijn, moeten overeenkomsten tussen wettelijk samenwonenden door een notaris worden opgesteld.

Een samenlevingscontract op elk moment worden gewijzigd. Beide partners moeten het eens zijn over de wijzigingen en ze moeten bij een notaris worden opgesteld.

niam inad
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2019 16:17

Dank voor je reactie , deze gegevens had ik ook al gelezen op de site van notaris.be, Bij de procedure van wettelijk samenwonen staat dat er een 'eventuele' samenlevingscontract kan voorgelegd worden , Ik veronderstel dan dat het niet verplicht is om 1 te hebben?

Een wettelijke samenlevingsovereenkomst is inderdaad niet verplicht. Dat heb ik ook nergens gesteld. U sprake van een wettelijke samenwoonst zonder overeenkomst. Dit is niet correct. Zoals u het omschrijft gaat het om een feitelijke samenwoonst.

Dit ben ik ook nog tegengekomen

Samenlevingscontract
Twee mensen die – al dan niet wettelijk – samenwonen, kunnen specifieke voorwaarden van het samenwonen regelen in een samenlevingscontract. Dat is echter niet verplicht.
U moet een samenlevingscontract laten bekrachtigen door een notaris. Daarna kunt u het laten inschrijven in het bevolkingsregister.
Voor een Belgische samenwoonstovereenkomst is geen tussenkomst van een notaris verplicht. De verklaring van wettelijke samenwoonst wordt afgelegd en geregistreerd bij het gemeentebestuur en is tegenstelbaar. Wel is het zo dat om tegenstelbaar te zijn in Nederland, de tussenkomst van een notaris verplicht is.

Zelfs op deze site geeft met aan dat een samenlevingscontract niet nodig is
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... samenwonen

Misschien toch eens begrijpend leren lezen.
Om te kunnen spreken van een wettelijke samenwoonst is een verklaring van wettelijke samenwoonst wel verplicht.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 mei 2019 16:30

Bij overlijden krijg ik normaal het vruchtgebruik van woning en inboedel , maar hoe zit het met zijn bouwgrond die verder in de straat gelegen is?Daar verkrijgt u geen enkel recht op.
Omdat er meerdere personen (meer als 7)de naakte eigendom gaan erven , bij wie moet ik terecht als er grote kosten zijn ? Bij allen, ieder voor zijn aandeel.
Blijft mijn woning van mij ? Uiteraard, het is uw persoonlijk bezit.
We hebben elk apart een spaar en zichtrekening , maar ook samen een gemeenschappelijke rekening . Het geld van zijn rekening gaat dan normaal naar zijn erfgenamen , maar hoe zit het met wat op de gemeenschappelijke rekening staat ? Het is een rekening in onverdeeldheid. Dus ieder de onverdeelde helft.

Dit alles in de veronderstelling dat er geen testament is dat anders beschikt. Alles kan want er zijn geen reservataire erfgenamen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

niam inad
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mei 2019 16:34

Dank je wel asperger. Om duidelijk te zijn , Is er een samenlevingscontract nodig of niet ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 07 mei 2019 22:49

Beste niam,
wettelijk samenwonen is pas van toepassing als er een document van samenwoning is ondertekend door beiden op het gemeentehuis. Dit is absoluut noodzakelijk. Een samenlevingscontract is niet nodig.
Graag antwoord.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathieu Rutten

#7 , 07 mei 2019 23:11

Wanton inderdaad. Er is pas sprake van wettelijke samenwoonst als een verklaring van samenwoning is ondertekend bij de dienst burgerzaken. Het zal dan ook in deze zin opgenomen worden in de gegevens van het rijksregister. Een samenlevingscontract daarentegen moet inderdaad bij een notaris opgemaakt worden en hierin kunnen praktische afspraken opgenomen worden die rechtsgevolgen hebben.

NIam, sorry voor de verwarring.

niam inad
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mei 2019 10:14

Bedankt allemaal voor antwoord , inderdaad op dienst burgerzaken hebben we een geschreven verklaring van wettelijke samenwonen afgegeven.
Dit hebben we gedaan om de huurder van mijn woning er niet moeten uit te zetten , als mijn partner komt te overlijden
@Mathieu geen erg , ik vind het al fijn dat mensen willen helpen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 08 mei 2019 11:03

Beste, wettelijke samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen. Dus elke partner heeft zijn eigen vermogen. Er kan onverdeeldheid bestaan , vb. een gezamenlijke rekening. Daarvan heeft in principe ieder de helft.
Bij overlijden erft men, tenzij anders bepaald in een testament, enkel het vruchtgebruik op de gezinswoning. Al de rest gaat naar de wettelijke erfgenamen.
In een samenlevingscontract worden afspraken gemaakt over het samenwonen, zoals kostenverdeling of opvoeding van de kinderen. Daar staat echter niets in over de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

niam inad
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 mei 2019 12:01

Zo gaan we het ook doen , ik krijg het vruchtgebruik van de woning en inboedel (inboedel is allemaal eigendom van mijn partner) , en na mijn overlijden gaat het naar de erfgename.
Naar kinderen moeten we niet kijken.
Enkel over de gemeenschappelijke rekening zijn we er nog niet uit om dat de bijdrage op het moment 70/30 , en ik kan nergens terugvinden (of ik ben niet slim genoeg ) wat dat juist betekend onverdeeldheid.
Misschien iemand een voorbeeld als er 10000€ op de rekening staat , wat krijg ik er dan van terug ; 5000 en de andere 5000 naar de erfgename ?
Of de volledige 10.000 , waar ik dan op de helft successierechten betaal

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 08 mei 2019 13:52

Wegens uw wettelijk samenwonen is het onverstandig om een gemeenschappelijke rekening te hebben waarop verschillende bijdragen worden gestort.
Bij overlijden zal er 50/50 verdeeld worden: de helft voor u, de andere helft voor de familie van de overledene.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 08 mei 2019 17:30

Onverdeeldheid : het samen hebben van een goed door twee of meerdere personen die geen wettelijke band van gemeenschap hebben.
Een koppel getrouwd volgens het wettelijk stelsel kunnen een huis hebben in gemeenschap. Een koppel dat getrouwd is met contract scheiding van goederen, kunnen samen ook een huis hebben, in onverdeeldheid.
Symbolisch : in het eerste geval is elke steen apart van beiden; in het tweede geval is de één steen van de enen, een andere steen van de andere partner. Maar je hebt vele stenen nodig voor een huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

niam inad
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 mei 2019 18:39

Goede tip asperger , maar stel ( niet bij ons het geval) , dat de overledene heeft gezorgd dat hij steeds meer heeft bijgedragen , om de laatst levende te bevoordelen . degene die eerst overlijd stort elke maand 1000 € en de ander 100 € . Gaan daar dan geen vragen bij gesteld worden ?

Aan Mathieu of iemand anders die antwoord kan bieden , ik kende de site wikifin niet ,
Ben er eens gaan kijken en heb een simulatie gemaakt op de Erfenissimulator
.De woning heb ik aangegeven dat deze 260.000 € waard is , op het einde van de berekening staat er dat ik niks moet afgeven aan erfbelasting. Ik ben in een leeftijd tussen 30-40 en had gelezen dat ik op 64% van de waarde( dat is 166400€) erfbelasting moet betalen .Dit zou dan 9% zijn van 166400 en neerkomen op een bedrag van 14976 €

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 08 mei 2019 18:49

Gezinswoning is vrij van successierechten voor wettelijk samenwonenden en gehuwden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

niam inad
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 mei 2019 18:54

Dat is goed nieuws :-)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”