Huwelijk, wettelijk samenwonen of helemaal niets?

licen
Topic Starter
Berichten: 68

Huwelijk, wettelijk samenwonen of helemaal niets?

#1 , 17 sep 2020 15:14

Allen,

Mijn vriendin en ik zitten in de volgende situatie.

Ik heb 2 kinderen uit een vorige relatie en 1 kind uit mijn relatie met mijn huidige vriendin.
Mijn huidige vriendin bezit een huis van haar eigen die we verhuren en wij hebben onlangs een huis gekocht waar ik 62% eigenaar van ben en zij 38%, dit is ons huis waar we wonen en gedomicilieerd zijn. (alle kinderen zijn hier gedomicilieerd)

Als ik het goed begrijp dan zou, moest er nu iets met me gebeuren, mijn kinderen alles van mij erven.
Mijn eigendom en gelden zouden dus over de drie kinderen verdeeld worden.
Dit wil zeggen dat ~20% eigendom van ons gezamenlijk huis naar kind A gaat, ~20% naar kind B en ~20 naar kind C.
Mijn vriendin blijft eigenaar van 38% en moet zolang kind C minderjarig is zijn erfenis beheren?

Dit wil dan ook zeggen dat mijn ex de erfenis van kind A en kind B moet beheren daar zij de biologische moeder is.
Dit wil zeggen dat ze 2/3de van mijn gelden en een 40% van ons gezamenlijk huis moet beheren tot kind A en kind B meerderjarig zijn.

Jullie kunnen begrijpen dat dit een ingewikkelde en moeilijke situatie kan worden.
zijn er mogelijkheden zodat mijn vriendin en ik elkaar wat beter beschermen?

Niets doen lijkt me het aller slechtste.

Wettelijk samenwonen zal wat extra rechten geven naar elkaar voor het gezamenlijk huis?

Kunnen we trouwen met scheiding van goederen maar elkaar vruchtgebruik geven over heel de erfenis?

Zijn er nog andere mogelijkheden? (testament?)

Zijn er ook mogelijkheden dat mijn huidige partner de huidige week/week regeling doorzet moest ik komen te sterven?
Mijn huidige partner aanziet de eerste 2 kinderen als haar eigen kinderen en de jongste van de 2 is dit al langer dan 50% van zijn leven dit zo gewoon.
Alsook kunnen kind A en kind B dan kind C blijven zien.

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 17 sep 2020 19:45

Is niet alleen de biologische moeder maar gewoon de moeder.
Zelfs de wettelijk moeder.

Grote nuance.

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 18 sep 2020 08:58

Franciscus, dat weet en besef ik.
Maar een niet biologische moeder kan meer "moeder" zijn dan de wettelijke moeder ;)

En daar gaat het in mijn vraag niet over, de wettelijke moeder is dit en zal dit ook altijd blijven.
Maar voor bv mijn laatste vraag: hoe zou u er overstaan moest u al jaren kinderen opvoeden als uw eigen kinderen en ze dan opeens niet meer in uw leven zou mogen hebben omdat uw partner sterft?
Want buiten het drama dat zich zou voordoen door sterfte van uw partner zou wettelijk gezien vanaf de moment dat de partner gestorven is de kinderen 100% bij de langstlevende biologische ouder moeten gaan.
Je verliest dan niet enkel je partner maar ook je (niet wettelijke) kinderen.

Reclame

Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2020 19:02

DIt kan helpen: naar believen aan te passen en laten registreren bij uw notaris.
Vraag het eerst bij uw notaris na, hij dient gratis advies te verstrekken.
Dit was wat mijn notaris ooit aanraadde.

Ondergetekende.......................................................(naam-adres)................................................herroep alle voorgaande testamenten en beschikkingen van uiterste wil.
Ik beschik over mijn nalatenschap als volgt.
1. Ik geef en legateer onder voorbehoud van wat hierna bepaald wordt, alle roerende en onroerende goederen die mijn nalatenschap zal bevatten aan mijn dochter/zoon die ik aanstel als mijn algemene legataris.
2 – Ik ontneem overeenkomstig artikel 387 van het Burgerlijk Wetboek aan .....(naam van ex)........, moeder van mijn kind het wettelijk vruchtgenot van alle goederen tot mijn nalaten­schap behorend en door mij aan mijn kind gelegateerd.
4 – mevrouw.......................................zal de opbrengsten van deze goederen besteden aan de lasten bepaald in artikel 386 van het Burgerlijk Wetboek on­der meer voor het levensonderhoud, de opvoeding en de passende opleiding van het kind, overeenkomstig haar vermogen. Het overschot zal belegd worden op naam en in het belang van ons kind.
Voornoemde mevrouw zal overeenkomstig artikel 379, lid 1 van het Burgerlijk Wetboek rekening en verantwoording verschuldigd zijn wat betreft de eigendommen en de opbrengsten. De afrekening van inkomsten en uitgaven en de gedane beleggingen zullen jaarlijks medegedeeld worden aan de deskundige. Deze zal aangeduid worden door mijn testamentuitvoerder die ik hierna benoem.
5 – Ik stel aan als mijn testamentuitvoerder notaris ..................... Hij zal het bezitrecht ge­nieten over mijn roerende goederen gedurende één jaar en een dag zoals bepaald in de wet.
Hij zal waken over de stipte uitvoering van mijn testament, jaarlijks de deskundige aan­duiden, kennis nemen van de verslagen en de nodige raadgevingen verstrekken. Hij zal alle vorderingen in rechte beijveren of instellen voor de uitvoering van onderhavig testa­ment en voor het goede beheer van de goederen van ons minderjarig kind.
6. Ik wens dat bij de meerderjarigheid van mijn dochter de gelden zullen geblokkeerd blijven tot ze de leeftijd van .... jaar heeft, dit ter bescherming van haar eigen belangen.
Gedaan te op
(ALLES EIGENHANDIG SCHRIJVEN, DAGTEKENEN en TEKENEN)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”