Is indexaanpassing op alimentatie automatisch van toepassing

bibitje
Topic Starter
Berichten: 9

Is indexaanpassing op alimentatie automatisch van toepassing

#1 , 30 dec 2006 14:57

Is men verplicht een index-aanpassing op alimentatie toe te passen als dit niet wordt vermeld in de kennisgeving van een beslissing in de zaak

De beslissing luid als volgt

Zegt dat de verweerder een maandelijkse alimentatie-uitkering ten behoeve van het kind aan de eiseres zal uitbetalen ten belope van 8000 frank.

Voor de rest vind men in het kort geding geen verwijzing naar de index-aanpassing

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 30 dec 2006 19:40

Indien het vonnis geen indexering oplegt dan is men niet verplicht het onderhoudsgeld jaarlijks aan te passen aan de index.

Borniet
Berichten: 135

#3 , 01 jan 2007 10:43

Inderdaad, indexering van het onderhoudsgeld is enkel verplicht wanneer dit expliciet in het vonnis vermeld staat.

Gelukkig 2007!
http://www.v-echtscheiding.be

Reclame

Fabi
Berichten: 440

#4 , 29 mei 2008 13:09

Indien het er niet expliciet in vermeld staat, wordt het toch nog toegepast, het is wettelijk dat als die persoon er toch in de toekomst naar vraagt, zij de index wél kan terugeisen, sorry, erg maar ik heb er ervaring mee!

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 29 mei 2008 13:25

Lijkt me op het eerste zicht een vreemde redenering.

Wat wel meer voorkomt is
rechter nr.1 vonnist een bedrag (niets vermeld inzake index)
rechter nr.2 die de procedure ten gronde behandeld (of beroep) maakt een uitspraak waar wel index vermeld staat.

Als er niet vermeld staat dan lijkt het mij logisch dat je dit niet betaald

RR

Terug naar “Echtscheiding”