Sociaal onderzoek?

Unigirl
Topic Starter
Berichten: 18

Sociaal onderzoek?

#1 , 09 jun 2011 12:07

Even een korte schets van de situatie:
Mijn man heeft 2 kinderen uit zijn vorig huwelijk, een tweeling van 9 (meisjes) waarvan eentje met een matig mentale handicap. De kinderen zijn één weekend op 2 bij ons en de helft van de vakanties. Iedereen is volgens mij tevreden met die regeling en ondanks een vrij slechte verstandhouding tussen mijn man en zijn ex over financiële en andere zaken waren er nooit problemen met de kinderen.

Sinds een jaar echter blijft de situatie verslechteren. Mijn man krijgt voortdurend van zijn ex een klaagzang over dat ze de situatie niet aan kan. Het meisje met de handicap is blijkbaar totaal onhandelbaar bij haar. Het kind zet het huis voortdurend op stelten, blijft haar zusje onophoudelijk pesten en pijn doen, brult het hele huis elke nacht bij elkaar, gooit met dingen, enz.
De moeder heeft ondertussen ambulante hulp gecontacteerd en het begeleidingscentrum (van de aangepaste school) ingeschakeld. Het resultaat tot nu toe (enkele maanden later) is dat het kind medicijnen krijgt om te slapen zodat ze de nacht doorkomen, maar verder verandert er weinig.

Bij ons loopt alles echter nog volledig normaal. We hebben geen problemen, ze gedraagt zich prima en ook ’s nachts slaapt ze zonder medicijnen zoals het hoort… We begrijpen dus niet goed waar dit allemaal vandaan komt.

Zijn ex aanvaardt geen enkele inmenging of hulp langs onze kant. Pogingen tot een gesprek eindigen steevast in scheldtirades enz. En opteren om haar (al was het tijdelijk) naar ons te halen resulteert in een furieuze reactie over dat zij weet wat goed is voor haar kinderen en wij geen benul hebben enz. Mijn man heeft ondertussen de school en het semi-internaat van het meisje gecontacteerd en deze mensen merken ook niets aan haar gedrag. Het probleem doet zich dus enkel bij moeder voor.

We vinden het moeilijk om achteruit te leunen en zomaar te aanschouwen wat er gebeurt. Vooral ook nu zijn ex heeft aangegeven dat het kind klappen geven ook niet blijkt te helpen…

Vandaar dus mijn vraag: Zouden we baat hebben bij een sociaal onderzoek? Gewoon om de werkelijke situatie eens boven water te krijgen (want we weten dat moeder nogal kan dramatiseren). We willen niet per se het hoederecht naar ons halen (tenzij een objectieve partij oordeelt dat dat beter is) maar we willen wel dat zijn ex haar aanpak gaat veranderen en de situatie daar terug normaliseert.
Hoe vraag je een sociaal onderzoek aan? Of zijn er nog andere manieren om een helpende partij in te schakelen die op zoek gaat naar de waarheid? Want momenteel is alles alleen maar gebaseerd op wat de moeder vertelt en eerlijk gezegd hebben we hier ook twijfels rond.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kellytjexxx
Berichten: 68

#2 , 09 jun 2011 14:32

een sociaal onderoek moet je aanvragen op de jeugdrechtbank.

ovan
Berichten: 322

#3 , 09 jun 2011 16:34

CAW of CGG zijn volgens mij instanties die concreet iets kunnen betekenen. Een sociaal onderzoek is in functie (opdracht) van JRB en de kans dat daar SNEL en concreet OPLOSSINGEN komen is bijzonder klein.
Vermits alles goed verliep, maar mogelijks nu hulp en begeleiding nodig is. (de moeder blijkt zelf al hulp ingeroepen te hebben) kan je best verder werken vanuit die visie. Kan de school niets doen? De moeder zal misschien via andere kanalen inzien dat ze het moeilijk heeft, of dat ze het helemaal niet aankan. En komt er misschien een akkoord om jullie wat meer de kans te geven.
Als je de JRB inschakelt, komt dat heel bedreigend (aanvallend) over... en daar hebben de kinderen ook niets aan.
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Reclame

Unigirl
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 14 jun 2011 12:43

Bedankt, ik ga zeker eens verder kijken naar CAW, kende het niet.
De school heeft mijn man nu ook betrokken bij wat er gaande is. Hij is al enkele keren op gesprek geweest en zij komen langzaam maar zeker precies ook tot het besef dat er iets niet goed zit.
Alle acties die we doen worden door zijn ex als extreem bedreigend ervaren. Wij hebben ook al voorgesteld om een neutraal persoon erbij te halen die met de kinderen kan spreken en kan observeren bij haar en ons maar daar wil ze niks van weten.

Terug naar “Echtscheiding”