EOT - onvereeldheid & huur andere woning

vwb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

EOT - onvereeldheid & huur andere woning

#1 , 20 jan 2024 20:19

Goeieavond,

Ik zit in de situatie waar ik wat kennis aan het verzamelen ben rond een eventuele scheiding (EOT) - momenteel getrouwd, wettelijk stelsel, tot op vandaag alles in onze gemeenschap (huis met lening) - 1 kindje - ikzelf zelfstandig (opgericht tijdens het huwelijk)

Het doel is om ons huis (nog 10 jaar van de 25 jaar hypotheek lopende) zelf over te kopen (schatting, prijsbepaling, minus de openstaande lening, delen door 2).

Even een gedachtengang omdat, indien ik m'n echtgenoot laat weten dat ik wil scheiden, m'n echtgenoot de woning niet zal willen verlaten (en toch zeker niet op korte termijn). Verder samen leven "na de uitspraak" zal wegens het persoonlijkheidsbeeld van m'n echtgenoot niet lukken of ik zal er mentaal (mogelijks ook fysiek) niet zo goed uitkomen - zonder in detail te treden zit ik reeds 20 jaar in een narcistische relatie en ben ik op zoek naar een uitweg met het minst schade (en hoe meer ik er over denk hoop ik dat ik niet te naief ben over de EOT).

Nu heb ik het scenario waarbij ik zelf een huurwoning zoek (financieel heb ik geen problemen, zelfstandig met een goeie maandelijkse verloning en een netwerk indien nodig.). Ik zou in deze huurwoning een jaar wonen en m'n echtgenoot een jaar de tijd geven om orde op zaken te stellen bij haar persoonlijk dan en een andere woonst te zoeken (huur of koop) waarbij ik dan na een jaar terug in de gezinswoning trek en ondertussen haar uitbetaald heb voor de helft van het huis.

De lening wordt dat ene jaar verder 50/50 betaald (laat ons zeggen voor het gemak elk 500). Ik betaal mijn huurwoning (laat ons zeggen 900). Zij moet mij dan ook 500 betalen omdat ze in onze woning blijft? (indien we stellen dat de huur van onze eigen woning ongeveer 1000 is, net zoals de lening). Schrijven we dan in de EOT dat de woning een jaar in onverdeeldheid blijft? Wat als ze zelf een andere woning kan vinden binnen een paar maanden, wat dan?

Mijn andere vragen
- Kan dit scenario?
- Moet ik m'n domicilie verplaatsen?
- Moet ik de zetel van m'n management vennootschap verplaatsen naar de huurwoning - en dan na x-tijd terug naar de woning (kost $$)
- Andere denkpistes die ik, door m'n overdenken, volledig over het hoofd zie?

De hoofdzaak komt erop neer dat ik haar wil uitkopen én dat ik, na het melden van de scheidingsboodschap zo snel mogelijk uit ons onderling contact moet geraken waarbij zij dit niet zal toelaten.

Veel vragen, I know, maar toch een dikke merci om dit te lezen.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2024 07:20

Scenario kan, maar ex-partner hoeft hier niet in mee te gaan.

Tussen de lijnen lijkt u het als een soort gunst te beschouwen dat ze nog een jaar kan blijven wonen. Echter door het betalen van een vergoeding aan u (waar u recht op hebt hoor), komt haar dit even duur uit dan zelf iets anders zoeken.

Ex-partner kan dus mogelijk ook direct willen verdelen of u laten uitkopen. Ze kan ook aangeven dat zij liever de woning wil inkopen, als ze ziet dat ze toch een jaar de woonlast alleen kan dragen.

Domicilie en adres vennootschap zullen inderdaad ergens anders moeten verhuizen gedurende een jaar elders wonen. Ongeacht wat u in EOT hierrond overeenkomt, ex-partner kan u laten uitschrijven als u er niet meer woont.

vwb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2024 14:53

Je hebt gelijk Thomas. Tussen de lijnen lijkt het als een soort van gunst maar doordat ze zou betalen aan mij moet zo zowel de helft van de lening als ook de helft van mijn huur betalen..

Eigenlijk is het voor mij meer een tijdelijke "vlucht" om dan nadat alles geregeld is terug te keren naar het eigen huis.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”