Verhuizen

EmpiresAndPuzzles
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verhuizen

#1 , 26 dec 2023 00:17

Hi, ik ben in 2020 bij de papa van mijn dochter weg gegaan. Ik heb een nieuwe partner. Een vrouw. Helaas namen de vele emoties bij mijn ex de bovenhand en belandden we in de rechtbank. Hij wou het volledige hoederecht over onze dochter en speelde het erg vuil. Ik kreeg een sociaal onderzoek (alsook hijzelf) gezien de rechter zag dat hij emotioneel onstabiel was. Het heeft ons veel geld gekost om uiteindelijk een eindvonnis te bekomen 'gelijkmatig gedeelde huisvesting'. We zijn nu een grote 3 jaar verder en mijn huidige partner en ikzelf hebben besloten om over te gaan naar een LAT-relatie. Zij heeft 2 tiener dochters, mijn dochter is 7. We merken na 3 jaar dat het een te grote uitdaging wordt voor de kids en willen wat rust brengen. Mijn dochter haar hoofdverblijfplaats/domicilie is bij de papa. Voor haar veranderd er op papier (identiteitskaart) niks. (Zo gelaten om de rust te bewaren)
Nu is mijn vraag:

Moet ik toestemming krijgen van mijn ex om te verhuizen? Ik blijf in de buurt van mijn dochter haar school en hoofdverblijfplaats. De afstand blijft binnen een straal van 10km, net zoals nu. Ik verhuis gewoon van gemeente maar de afstand blijft zo goed als hetzelfde. Ben ik verplicht via aangetekend schrijven hem op de hoogte stellen van mijn verhuisplannen of is bvb. een berichtje via WhatsApp voldoende eens ik zo goed als verhuisd ben?

Alvast bedankt!

Mvg,

EmpiresAndPuzzles.

Thomas_A
Berichten: 2421
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2023 07:34

Zie geen reden waarom dit via aangetekend schrijven zou moeten, maar waarom wachten in plaats van gewoon direct te zeggen?

EmpiresAndPuzzles
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2023 09:40

Ik dacht dat dit een verplichting was?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38723

#4 , 26 dec 2023 23:36

Hangt af van wat in vonnis staat. Meestal kennisgeven aan ex partner van verblijfplaats kinderen.
Hoederecht is sedert de wet van 14 april 1995 uit et Belgisch recht is nu co-ouderschap wat gezag betreft en co-ouderschap wat verblijf betreft. Normaal is dat laatste ook 50/50.
Bij problemen is het wel best die kennisgeving te doen op de meest adequate wijze om problemen in toekomst te vermijden.

EmpiresAndPuzzles
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2023 07:47

Ik vond niks terug in het vonnis. Uiteraard zal ik de vader van mijn kind wel meedelen dat ik zal verhuizen. Ik vroeg mij alleen af, omdat ik dat her en der te lezen zie, moet ik toestemming vragen, of kan ik gewoon via ons opgemaakt groepje rond de regeling van onze dochter hem een berichtje sturen?

Bvb. Hey, ik u geef jou te kennis dat ik binnenkort zal verhuizen. Bij de volgende wissels, wanneer jij onze dochter komt ophalen, zal dit voortaan op volgend adres doorgaan ........

Dit is voldoende? Kan hij moeilijk doen?

EmpiresAndPuzzles
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2023 07:57

Het vervelende is,

Ik ben ingeschreven en sta op de wachtlijst om een sociale woning/appartement te huren.
De prijzen op de vastgoedmarkt zijn voor mij te hoog gegrepen, als alleenstaande moeder. In afwachting van bericht van de sociale woning of een appartement, zou ik intrekken in het huis van mijn broer. Hij heeft dit onlangs gekocht maar woont er momenteel zelf nog niet in. Hij is wel van plan dit binnenkort te doen. Aangezien hij nachtwerk doet zouden we elkaar niet hinderen en wanneer wij overdag (naar school of gaan werken zijn) zal hij slapen. Kan mijn ex moeilijk doen over dergelijke situatie. Wij hebben jammergenoeg geen goede verhouding (langs vaders zijde) en ik vrees dat, als hij de situatie zou kennen, moeilijk zou kunnen doen. Het is dus de tussenoplossing tot ik mijn eigen stekje heb, waar ik bang voor ben, waar hij moeilijk zou kúnnen over doen. Hij is nogal narcistisch ingesteld. Eigen belang staat voorop. Kan hij me chanteren, zal hij dat doen. Ik vraag me alleen af, kan hij iets doen in deze situatie, als ze zich voor zou doen?

Thomas_A
Berichten: 2421
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 dec 2023 07:58

Dat is natuurlijk uw andere vraag: of er toestemming nodig is of louter kennisgeving.

Gezien de beperkte afstand en indien geen impact op school, hobbies, … voor de kinderen en de ex-partner, zou ik gewoon verwittigen. We kunnen hier natuurlijk alleen verdergaan op wat u zegt, dat uw woonplaats verder geen verschil maakt.

Ex-partner kan natuurlijk zelf beslissen om sociaal onderzoek te vragen, als de woonomgeving voor zijn dochter niet toereikend is. Op basis van uw bericht kunnen wij niet zien of het gewoon een huis is waar voldoende plaats is voor uw gezin en dat van uw broer om te wonen, of een bouwval die onbewoonbaar kan verklaard worden.

Thomas_A
Berichten: 2421
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2023 08:07

Er zijn eerlijk gezegd toch enkele zaken die ik als vader niet zou snappen. Als advocaat van de duivel, redenen om toch door te vragen door hem:

Blijkbaar is de situatie bij uw andere partner ernstig genoeg om voor een tussenoplossing te moeten gaan i.p.v. daar voorlopig te blijven wonen? Hoe moet ik dat zien: ruzie, geweld, …?

Toch gaat u met deze persoon een LAT-relatie aan. Hoe kijken de kinderen daarnaar? Nog steeds contact met die partner door dochter?

EmpiresAndPuzzles
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 dec 2023 08:24

Voila, dit bedoel ik. En let op, ik begrijp de terechte opmerking.
Maar, er is geen huiselijk geweld. Integendeel. Wij praten vrij vlot met elkaar. Anders zouden we niet tot deze MOGELIJKE stap kunnen overgaan. LAT-relatie dus. Er wordt veel over gebabbeld. De kinderen zijn hier zelf vrij open in en vinden, gelijk welke keuze we zouden maken, oke. Contact zou uiteraard blijven. Maar beperkter. (niet meer dagelijks) net om die rust te garanderen. Er zijn frustraties bij de kinderen, waardoor we ook frustraties onderling hebben. De situatie is ernstig genoeg in de zin van, we vrezen dat het op langere termijn zou kunnen resulteren in een relatiebreuk. We zitten qua opvoeding niet meteen op dezelfde golflengte. Daar wringt het schoentje dus.

EmpiresAndPuzzles
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 dec 2023 08:32

De kans is groter dat we wachten tot ik bericht krijg van een sociaal appartementje of huisje en gewoon bij mijn huidige partner zal blijven. Ik zie dit nog steeds als de betere optie. Partner gaat er ook mee akkoord. Ik wil me alleen voorbereiden, mocht er zich toch een noodsituatie voordoen, waar ik voor kan staan. Alvast bedankt voor jullie eerlijk advies en meningen. Fijn eindejaar!

Terug naar “Echtscheiding”