Gescheiden - kinderen hun spelcomputers

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Gescheiden - kinderen hun spelcomputers

#1 , 19 jul 2023 18:20

Ik ben nu een jaar en half gescheiden en de kinderen hebben voor de scheiding elk een nintendo switch gekregen van oma en opa en van beide ouders een tablet. In de loop van de tijd hebben ze zelf enkele spelletjes gekocht en of gekregen.

Nu dreigt mijn ex dat ze in augustus (wanneer de kinderen naar mij komen voor een maand) deze elektronische toestellen niet zal meegeven. Kan ik hieraan iets doen? Dit zijn cadeaus geweest aan de kinderen van grootouders en beide ouders. Kan dit zomaar? Wat kan ik hieraan doen?

eylis
Berichten: 8844

#2 , 19 jul 2023 18:31

U stuurt haar een mailtje met de volgende mededeling: dat u de goede verstandhouding en een vlot co-ouderschap in het belang van het welzijn van de kinderen wenst voort te zetten en ook haar positie als moeder belangrijk vind. Dat u het jammer zou vinden dat door een vervelend detail : het weigeren van speelgoed van de kinderen(geschonken door de beide ouders en grootouders) mee te geven op de verblijfsperiode bij de vader, onderwerp zou uitmaken van een geschil mbt falend co-ouderschap.
Dat de moeder zich dus best informeert bij een niet-partijdige deskundige wat de gevolgen kunnen zijn van deze houding.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 20 jul 2023 14:53

Ik dank u voor uw bericht. Ik heb dit reeds gedaan in het verleden. Toen heeft ze deze uiteindelijk meegegeven. Ik zou echter willen weten wat ik kan doen indien ze ze niet meegeeft.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 20 jul 2023 23:41

Familierechtbank die zetten de puntjes wel op de i.
Niet volgen van vonnis of arrest.
Vraag om dwangsom per dag niet in regel vanaf dag dat zaak door u bewijsbaar is gevraagd om recht te zetten.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#5 , 21 jul 2023 21:45

Ok, maar kan ik er van uitgaan dat deze spelcomputers dienen mee gegeven te worden? Is dit volgens de wet eigendom van de kinderen? Hoe zit dit juist?

eylis
Berichten: 8844

#6 , 21 jul 2023 22:05

Het gaat er in feite niet over van wie de spelcomputers precies zijn. Ze zijn gekocht door de grootouders als kado voor de kinderen. Bij gedeeld verblijf is het de bedoeling dat zo'n geschonken spullen en speelgoed (spelcomputer, fiets, sportuitrusting) mee over en weer gaan als de kinderen de gewoonte hebben daarmee te spelen of zich te vermaken. Laat aan de moeder weten dat ze zich goed informeert of ze zich niet vergist hiermee, want voor een familierechter zou dit wel zeer in haar nadeel kunnen uitvallen;

Terug naar “Echtscheiding”