kids gaan niet meer naar vader

LYW
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kids gaan niet meer naar vader

#1 , 18 feb 2020 14:26

Beste,
Na scheiding met mijn ex werd er in maart 2017 een vonnis uitgesproken over kinderen.
We hebben 2 kinderen. In het vonnis staat dat kinderen om de 2 weken van zaterdagochtend 10u tot zondagavond 18u naar hun vader gaan. En dan de helft van de grote vakantie en de helft van de kerstvakantie naar hun vader.
De kinderen zijn om de 2 weken naar hun vader geweest tot ongeveer december 2018.
Sindsdien komt hun vader de kinderen NIET meer halen. Dus kinderen hebben hun vader al meer dan 14 maanden niet meer gezien.
Ook toen ze wel nog gingen, bijvoorbeeld in de grote vakantie. Ipv 4 weken zei hij dat ze maar 2 weken moesten gaan en dan paar weken voor die feitelijke 2 weken stuurt hij dat ze maar 1 week kunnen gaan.
Nu voor mij geen probleem, hoe meer de kinderen bij mij zijn, hoe liever.
Maar dan denk ik: wat als vader van de kinderen plots weer van gedacht verandert en hij de kinderen weer wel wil zien. Dan kan het bijvoorbeeld dat ze een half jaar mogen gaan en dat hij daarna ze weer gewoon niet komt halen?
Want dat is wel mijn vraag. Kinderen gaan nu al 14-tal maanden niet meer. Maar stel je voor dat hij volgende week zegt dat hij de kinderen wel weer wil zien.
Kan dit zomaar? Dat hij gewoon eerst k weet niet hoe lang zegt dat hij kinderen niet wilt zien (of eigenlijk niets meer zegt, hij reageerde niet meer op berichten en kwam ze ook niet meer halen) en dat hij dan plots kan veranderen van gedacht.
Want uiteindelijk : hoe kan ik dat bewijzen dat hij ze zolang niet kwam halen? Ik heb wel nog de berichten tussen hem en mij. Maar die berichten zijn dan ook al een goed jaar gestopt aangezien hij er toch niet op reageerde.
Of moet ik me er dan maar bij neerleggen dat ik daar dan niets aan kan doen?
Want ik kan me toch niet voorstellen dat zo een ingesteldheid als ouder goed is voor de kinderen. Dan zou het zijn dat je als ouder zegt : “De kinderen wil ik zien als het mij uitkomt. En de kinderen moeten maar komen als het mij past.”
Ik vraag me af hoe een rechter daar eigenlijk tegenover staat in zo een situatie.
Is er iets wat ik kan doen om te bewijzen dat kinderen niet meer gaan naar hun vader momenteel. Zodat ik eigenlijk al voorbereid ben met een dossier op te bouwen tegen dat de situatie zich zou voordoen?
Want stel dat kinderen weer wel gaan naar hem, en na een half jaar is hij het weer beu. Kinderen beginnen het nu wat te aanvaarden dat ze niet meer naar hun vader gaan. Dan wordt die wonde weer opengereten.
Mijn zoon is 10 jaar en mijn dochter wordt 6 jaar einde van deze maand.
Als ouder moet je er toch ALTIJD zijn voor je kinderen en niet enkel als het past in je leven.
Ik kan het mijn kinderen niet aandoen dat hij ze weer wel wil zien om dan als het hem niet meer past weer er de brui aan te geven.
Dus nu is mijn vraag: wat als mijn ex weer de kinderen wilt zien? Kan hij dat zomaar doen nadat hij al zolang niets meer van zich liet horen? Of wat doe ik beste in mijn situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 19 feb 2020 11:44

Zolang het vonnis niet gewijzigd wordt, heeft uw ex het recht om de kinderen op de in het vonnis vastgestelde momenten op te halen.
Wat je mijns inziens in eerste instantie moet doen, is zorgen dat u meldingen hebt van het niet ophalen van de kinderen. Neem hiervoor contact op met de lokale politie. De kinderen niet ophalen is niet strafbaar, vandaar melding. (Als de ex de kinderen niet zou brengen of niet meegeven, is dat wel strafbaar, en zou u klacht kunnen indienen).

Interessant topic hierover: viewtopic.php?t=54989

Na verloop van tijd kan je dan via de rechtbank proberen te bekomen dat de omgangsregeling of alimentatie wordt aangepast.
Zolang dat niet gebeurd is, moet u de kinderen meegeven als uw ex op de in het vonnis vermelde momenten de kinderen komt ophalen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”