Indekken overschrijving van minderjarig kind

nickvandyck
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Indekken overschrijving van minderjarig kind

#1 , 11 feb 2020 13:37

Hallo,

Ik wil van een rekening die volledig op naam staat van een minderjarig kind een overschrijving doen naar een andere rekening die mogelijk niet op zijn of haar naam staat. Ik zelf ben mandataris van de rekening waarvan wordt overgeschreven.

Ik hoorde ooit dat dit mogelijk voor problemen kan zorgen eens het kind 18+ is en zelfs het geld kan terugeisen (van mij als mandataris) als naar rekening xyz overgeschreven werd indien dit geen rekening is op zijn of haar naam.

Context: de rekening waar naar overgeschreven wordt is een rekening op naam van het kind met als mandataris een ander persoon (niet ikzelf). Jammer genoeg door privacy en GDPR toestanden kan ik niet 100% zeker achterhalen of de desbetreffende rekening effectief helemaal op naam staat van het kind. Dus ik wil deze overschrijving wel doen, maar wat als deze rekening toch niet op naam staat van het kind in kwestie en bovenstaande stelling klopt?

Mogelijke oplossing: ik dacht een e-mail te sturen naar de mandataris van de ontvangende rekening + het kind in kopie met daarin een toelichting op de overschrijving. Iets in de zin van "in de veronderstelling dat reknr 1234 inderdaad op naam staat van abc schrijf ik bij deze het bedrag van x euro over" etc.

Als bovenstaande een mogelijke oplossing zou zijn om me wat in te dekken: iemand suggesties over een correcte of volledige verwoording?

Als de stelling hierboven (je kan/mag geen bedrag overschrijven van dergelijke rekening naar een derde rekening) niet klopt is er natuurlijk geen probleem (denk ik).

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 12 feb 2020 08:11

Beste

Over welke grootte orde van bedrag spreken we? De kans is groot dat de bank die overschrijving weigert omwille van bescherming belangen minderjarige. Uitgaven/overschrijvingen kunnen maar gebeuren mits bewijs dat dit een uitgave voor het kind / in belang van het kind is.
Overboeking naar een andere rekening die ook op naam van het kind staat kan natuurlijk wel. Maar dan zal er bewijs ( rekeninguittreksel/attest andere bank) moeten zijn waaruit dat duidelijk blijkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

nickvandyck
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2020 09:34

Het gaat over zo'n 7900 euro.

Controle gaat er vermoedelijk niet zijn. Vorig jaar heeft de moeder van het kind van deze rekening eenzelfde bedrag overgeschreven naar haar persoonlijke zichtrekening. Bovendien gaat het om bank en omdat dit een volledig online gebeuren is (in België) denk ik niet dat er veel controle op zit.

Van bank heb ik ondertussen volgende ondertekende verklaring:

---
Wij verklaren hierbij dat uw kinderen bij bank.be volgende rekeningen aanhouden:

<naam> geboren op ... te ...
<reknr>
---

Maar ik vraag me af of bovenstaande zin echt uitsluit dat het om een "kindrekening" gaat op naam van de ouder.

Context: ze wil het geld op deze rekening (waarvan ik nog mandataris ben) overbrengen naar een spaarrekening op naam van het kind, maar waarvan zij mandataris is. Op zich heb ik daar geen probleem mee, maar ik wil enkel overschrijven als de ontvangende rekening inderdaad een rekening is op naam van het kind zelf (met haar als mandataris omdat het om een minderjarig kind gaat). Vorig jaar was er een vermoeden dat ze dit geld gebruikt heeft voor persoonlijke aankopen (auto), vandaar de bezorgdheid.

Ik kan ook gewoon weigeren, maar we hebben bij de scheiding (weliswaar mondeling) overeengekomen dat zij de bank spaarrekeningen ging beheren. Vorig jaar (4 jaar na scheiding) is dan gebleken dat ik hier nog mandataris van was, en niet zij. Dit kwam toevallig aan het ligt nadat ze 3x de verkeerde pin ingaf op de digipas en ik hier een melding van kreeg.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 feb 2020 10:13

Ik wil van een rekening die volledig op naam staat van een minderjarig kind een overschrijving doen naar een andere rekening die mogelijk niet op zijn of haar naam staat.
Hoezo "mogelijk"? U weet toch of de rekening waar u naar overschrijft al dan niet op naam van het kind staat, niet?

Misschien kunnen jijzelf en je ex beter afzonderlijk sparen voor jullie kinderen. Dan ben je zeker dat wat jij spaart, ook goed terecht zal komen. Als het om bank gift accounts gaat: deze gaan sowieso stopgezet worden binnenkort, want bank gaat dat product niet meer aanbieden in de toekomst. Misschien een goede gelegenheid om op dat moment het geld op die rekeningen in twee te splitsen, en de helft op de spaarrekeningen die jij beheert te zetten, en de helft op de spaarrekeningen die uw ex beheert.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

nickvandyck
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 feb 2020 13:23

Hoezo "mogelijk"? U weet toch of de rekening waar u naar overschrijft al dan niet op naam van het kind staat, niet?
Eigenlijk niet. De moeder kan perfect een rekening openen op naam van het kind met haar als mandataris. Ik kan (door bankgeheim en gdpr toestanden) niet navragen op wie z'n naam een rekeningnummer staat. In dit specifieke geval omdat ik niet de mandataris ben van die geopende rekeningen, ook al gaat het om mijn kind. Correct, logisch of niet, maakt niet uit, dat is nu eenmaal het standpunt van de bank.
Misschien kunnen jijzelf en je ex beter afzonderlijk sparen voor jullie kinderen. Dan ben je zeker dat wat jij spaart, ook goed terecht zal komen. Als het om bank gift accounts gaat: deze gaan sowieso stopgezet worden binnenkort, want bank gaat dat product niet meer aanbieden in de toekomst. Misschien een goede gelegenheid om op dat moment het geld op die rekeningen in twee te splitsen, en de helft op de spaarrekeningen die jij beheert te zetten, en de helft op de spaarrekeningen die uw ex beheert.
Dat doen we al. De bank rekeningen waarvan hier sprake werden na de scheiding beheert door mijn ex, maar door een dom toeval kwam het aan het licht dat ik er als mandataris op sta ipv zij. Vandaar haar vraag om het geld over te schrijven naar een rekening die onder haar mandaat valt.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 feb 2020 13:33

Als je vermoed dat uw ex dat geld voor zichzelf gebruikt, zou ik hier toch mee opletten en het liever op een rekening voor uw kinderen zetten waar je zelf mandataris van bent. Voor je het weet zijn uw kinderen hun spaargeld kwijt, en moet je gerechtelijke stappen ondernemen om het terug te vorderen.

Jij bent momenteel mandataris op die rekeningen. Ik zou het zo laten, eerlijk gezegd. Als zij argumenteert dat je toendertijd afgesproken had dat zij de bankzaken voor de kinderen ging regelen, kan je aanhalen dat je een vermoeden hebt dat er geld van de rekeningen van de kinderen gebruikt is voor haarzelf.

Als je mandataris bent van die rekeningen, kan je toch de héle geschiedenis nakijken? Dan kan je toch zien of zij het afgehaalde bedrag ooit teruggestort heeft, niet? Als ze dit niet gedaan heeft, kan je haar best eens vragen waar dat geld naartoe is.

Wij hebben voor onze kinderen ook dergelijke gift accounts, en hebben daar ooit wel al eens iets afgehaald voor een onverwachte grote aankoop, maar dat bedrag is achteraf uiteraard teruggestort met een flink extraatje bij...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Echtscheiding”