Burgerrechtelijke schuldvordering jegens ex man

SonjaP
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Burgerrechtelijke schuldvordering jegens ex man

#1 , 29 jan 2020 11:03

Even de situatie schetsen: mijn ex-man en ik hadden tijdens ons huwelijk een gemeenschappelijke kredietkaart en bankrekening. De bankrekening stond in het rood en op de kredietkaart hadden wij ook een grote schuld. Hij weigerde de helft van de schuld op zich te nemen, waardoor de bank bij mij kwam aankloppen.
We zijn destijds onder het stelsel gemeenschap van goederen gehuwd, waardoor wij beide hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de schuld.

Ik heb met de bank een afbetalingsregeling getroffen de schuld helemaal alleen afgelost.

Nu stel ik mij de vraag of ik de helft van het betaalde bedrag op hem kan verhalen en kan terugvorderen met een burgerrechtelijke schuldvordering?
Mijn ex man zit sinds de zomer 2019 in collectieve schuldbemiddeling. Val ik (als exvrouw) tevens onder bevoorrechte schuldeisers?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 29 jan 2020 17:14

Is deze hoofdelijke aansprakelijkheid van die schuld tijdens de echtscheidingsprocedure nooit ter sprake gekomen?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”