alimentatie

Murpfy'sLaw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Betreffende alimentatie

#1 , 01 sep 2019 17:06

Heb dus een probleem met advocaat tegenpartij.
Had gekozen om alimentatie te betalingen via de raadsman van ex.
Doordat het blijkbaar niet berekend werd door een rekenmachine is er dan toch een overzicht gekomen van raadsman tegenpartij.
Hier blijkt dat raadsman niet alle gelden die ontvangen werden doorbetaald werden aan ex.
In de tijd kreeg ik het verwijt van de kinderen dat er niet betaald werd waardoor de relatie meer dan verzuurd geworden werd, zelfs compleet gebroken, dacht ik toen dat het kat en muis spel van ex was.
Toen ik ergens rook zag heb ikzelf een raadsman aangesproken voor opheldering, want blijkbaar is er alimentatie betaald dit terwijl de kinderen al gingen werken en betaald werden door werkgever.
Dit is met alle mogelijke kracht voor mij geheim gehouden.
Blijkbaar had mijn raadsman niet de gepaste argumenten waardoor beiden een jarenlange briefwisseling onderhielden op kosten van... inderdaad.
Nu vraagt mijn raadsman een provisie om ex te dagvaarden om de teveel ontvangen gelden terug te innen.
ZIj heeft waarschijnlijk niets teveel ontvangen, uit overzicht verkregen van raadsman ex heeft deze meer dan 3000 euro weerhouden.
Mijn vraag nu, hoe kan ik deze som nu terug krijgen? Via procedure naar ex (zij heeft deze trouwens nooit ontvangen) of procederen tegen raadsman ex (hij heeft deze niet doorbetaald, dus onterecht gehouden). Volgens mijn bescheiden kennis is, het weerhouden van gelden anders dan waarvoor het bestemd is een strafrechtelijke overtreding.
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2019 17:12

Beste,

Ik ben geneigd om u aan te raden contact op te nemen met de stafhouder van de raadsman van uw ex-echtgenote. Kan u dit eens met uw ex-echtgenote bespreken om na te gaan of zij nog openstaande rekeningen heeft bij de raadsman. Zo kan vermeden worden dat er dubbel zou gecasht wordt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2019 18:44

Als u betaald hebt aan de advocaat van uw ex, hebt u aan uw ex betaald.
Of die advocaat dat geld al dan niet doorstort is niet uw probleem.
Als u het teveel betaalde wil terugvorderen moet u dat van uw ex vorderen, niet van haar advocaat.

Reclame

Murpfy'sLaw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2019 20:48

@scorpioen, begrijp uw antwoord, maar het is toch niet aan de orde dat onderhoudsgeld dat je naar raadsman tegenpartij stuurt dat deze zelf uitmaakt of hij deze doorstuurt of niet? Als raadsman zelf beslist dat zijn openstaande rekeningen prioriteit geniet tegenover onderhoudsgelden voor kinderen dan denk ik dat er ergens een mankement in het rechtssysteem is, of is het zo dat een raadsman de wet mag aanpassen indien het zijn eigen rekeningen betreft?

Murpfy'sLaw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2019 21:01

Nog vergeten te vermelden, omdat ex geen onderhoudsgeld kreeg, heeft zij een vordering uitgevoerd via rechtsdeurwaarder, mijn raadsman heeft dat toen kunnen stoppen maar was ook niet gratis geweest, rechtsdeurwaarder had hierbij ook een bezoek aan mijn werkgever gebracht voor een volledige inhouding van loon.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2019 22:26

Dat is niet uw probleem, maar het probleem van uw ex.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2019 22:51

Werd de vordering via loonbeslag uitgevoerd door de raadsman van uw ex-vrouw? Was er op het moment van het loonbeslag nog onderhoudsgeld verschuldigd, m.a.w. waren uw kinderen toen al aan het werk? Wat staat er precies in het vonnis vermeld over einddatum van het onderhoudsgeld aan uw kinderen? Heeft u het onderhoudsgeld rechtstreeks aan de raadsman van uw ex-echtgenote betaald of via u eigen raadsman? Heeft u steeds zonder onderbreking onderhoudsgeld betaald zodat er eigenlijk geen reden was tot loonbeslag?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Murpfy'sLaw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 sep 2019 17:16

De vordering werd uitgevoerd zonder dat de raadsman van ex vermeld stond in de dagvaarding. Waarschijnlijk bewust hiervoor gekozen door ex en haar raadsman. Loonbeslag werd nooit uitgevoerd omdat deze vordering onterecht was, ik betaalde rechtstreeks naar raadsman ex maar die stuurde maar bij mondjesmaat door, waarschijnlijk eerst zijn openstaande factuur verzorgd. Er staat geen einddatum vermeld in het vonnis voor het betalen van onderhoudsgeld maar deze stopt toch als de kinderen betaald werkzaam zijn. Dit is uit alle kracht geheim gehouden zodat ik bleef betalen terwijl de kinderen werkzaam waren. Doordat het argument er was dat ik niet wilde betalen voor de kinderen, ex zou bankafschriften van haar vertoond hebben om de kinderen ergens te brain-washen, heb ik mijn kinderen al lang niet meer gezien. Dus is het voor mij nog altijd een raadsel wanneer ze juist beginnen werken zijn. Mijn raadsman en haar raadsman hebben bijna 2 jaar briefwisseling gedaan om opheldering te verkrijgen. Nu wil mijn raadsman een provisie voor de dagvaarding omdat hij door beiden geen duidelijk antwoord krijgt en ze rond de pot blijven draaien. Als ik uitreken wat de kosten waren voor de briefwisseling en dan nu nog een provisie dien te betalen dan zou het terugvorderen van teveel betaalde gelden enkel een mentale overwinning worden die mij meer gekost heeft dan dat het waard was. Ex en haar raadsman hebben enkel de mogelijkheden gebruikt die door de Belgische grondwet mogelijk zijn, dus was/ben ik een slachtoffer van de wetgeving. Behalve een mogelijke mentale overwinning zal het mij een aardige duit gekost hebben om mij enkel te verweren tegen onterechte vordering, waarbij ex en haar raadsman opzettelijk de feiten weerhielden openbaar te maken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 sep 2019 21:00

Ik raad u aan om contact op te nemen met de jurist van uw OCMW. Hij kan weliswaar voor u niet gaan pleiten maar hij of zij kan u wel behoeden om meer uitgaven te doen dan het u kan opbrengen. Hij kan u het een en ander uitleggen. Er is geen loonbeslag uitgevoerd. Waar ga je je ex-vrouw van beschuldigen? Zij heeft, zoals u zelf schrijft deze gelden niet ontvangen. U heeft dus in feite meebetaald aan de advocaatskosten van uw ex-vrouw. Dat steekt, dat kan ik begrijpen. Zet er u boven en ga verder met uw leven. Als de advocaat van uw ex-vrouw op de hoogte was van het feit dat de kinderen werkten en loon ontvingen, dan kan men zich hier vragen over stellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Murpfy'sLaw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 nov 2019 10:47

doordat er waarschijnlijk teveel alimentatie betaald is geweest zou ik graag zeker van mijn stuk zijn voordat ik terug vorder. Waar kan ik ergens vernemen tot hoelang de kinderen bijslag hebben gekregen of vanaf wanneer ze betalend werkzaam zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 nov 2019 12:11

U kan aan de moeder vragen u een bewijs voor te leggen dat zij nog steeds kinderbijslag ontvangt voor de kinderen waarvoor u alimentatie betaalt, en/of vragen het laatste bewijs van betaling kinderbijslag voor te leggen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Murpfy'sLaw
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 nov 2019 17:30

Dat zal zij dus niet doen, want indien het vermoeden juist is zal zij een mooie som moeten terugbetalen wat ze uiteraard wil vermijden. Hoe kan ik via een wettelijk kanaal duidelijkheid verkrijgen tot hoelang de kinderen schoolgaand waren?

Terug naar “Echtscheiding”