Ex gebruikt alimentatie en kindergeld niet enkel voor de kinderen

De Papa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex gebruikt alimentatie en kindergeld niet enkel voor de kinderen

#1 , 22 aug 2019 12:34

Even kort beschrijven.

Ik betaal sedert 2012 alimentatie voor mijn 3 kinderen aan mijn ex. Deze alimentatie werd bij onderhandelingen op het hof van beroep toen overeengekomen op 400 euro samen. Nu is deze ondertussen 457 euro door indexering. Nu heeft mijn ex een zaak aangegaan om de alimentatie te laten verhogen tot 750 euro samen. Alle buitengewone kosten niet meegerekend. De rechtbank heeft uitgesproken dat ik nu 550 euro samen zal moeten betalen + alle buitengewone kosten. Verhoging naar aanleiding van de leeftijd van de kinderen.
Maar... ik heb toen zelf wat berekend via verschillende programma's om alimentatie te berekenen en kwam telkens uit dat ik bijna niks van alimentatie zou moeten betalen. Dit vond ik heel vreemd en ben dan verder gaan berekenen en inderdaad volgens de minimumkost van de kinderen, het inkomen, verblijfsregeling, overheidstegemoetkomingen enz. blijkt dit te kloppen.
Ons inkomen is zo goed als gelijk nl. 1150 euro netto per maand.
De kinderen zijn 75% bij de moeder en 25% bij mij.
Kindergeld (780 euro per maand), studietoelage (omgerekend 101 euro per maand) en andere toelagen worden allemaal betaald aan de moeder.
Alle fiscale voordelen gaan ook naar de moeder.
Moeder is alleenstaande en ik woon samen met mijn nieuwe partner en we hebben samen nog 2 kinderen.
De moeder woont in een sociale woning en betaalt slechts 290 euro huur per maand. Ze heeft sedert 2012 enkel parttime gewerkt.
Ze is wel onlangs zelfstandig geworden en een zaak overgenomen. Ze rijdt met een dure Volvo. Ze heeft wekelijks een poetsvrouw en kan jaarlijks een paar vliegreizen doen samen met de drie kinderen.
Dit alles samen heeft mij aan het denken gezet en nu vrees ik dat ik al die jaren teveel alimentatie heb betaald en dat er een deel van het geld bedoeld voor de kinderen eerder daarvoor gebruikt wordt.
Daarom vroeg ik aan de rechter om eventueel met een kindrekening te werken waar we elk een maandelijks bedrag op zetten alsook alle overheidstegemoetkomingen. Ook zou ik maandelijks 200 euro blijven betalen aan mijn ex voor de verblijfsgebonden kosten.
Dit werd afgewezen omdat er volgens de rechter dan meer discussie zou zijn en er werd een vast bedrag bepaald van 550 euro, enkel gebasseerd op de leeftijd van de kinderen.

Ik zou gerust het overige deel van de huidige alimentatie blijven doorbetalen via kindrekening en het andere deel rechtstreeks aan haar voor de verblijfsgebonden kosten.
Ik zou zelfs geen volmacht moeten hebben over die rekening enkel raadpleging. Maar dan zou ik wel zeker weten dat het geld gebruikt voor de kinderen. En dan zou ook blijken of de alimentatie te weinig of teveel is.
Dit zou toch het ideale zijn en zou volgens mij alle discussies wegnemen.

Betaal ik effectief teveel alimentatie?
En kan er op een of andere manier daar toch niet meer controle over gedaan worden ivm het gebruik van het geld bedoeld voor de kinderen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding