Valse beschuldiging kindermishandeling

boskoe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Valse beschuldiging kindermishandeling

#1 , 19 aug 2019 16:16

Hallo,

Wat gebeurt er in de rechtbank als de ex partner de andere onterecht beschuldigt van kindermishandeling? De ex partner van mijn vriendin maakt van elke wonde of ongeluk gebruik om haaf te beschuldigen van mishandeling. Zo brak haar dochtertje haar pols toen ze net kon stappen en struikelde. Nu beweert haar ex dat mijn vriendin haar dochter van de trap heeft gegooid. Bij een ander ongeluk heeft hij gewoon onterecht de sociale recherche op haar afgestuurd. Kan dit zomaar allemaal? Hij is een manipulatief, intimiderend persoon en doet dit ook bij zijn eerste partner en haar kind. Ook al is er niets van waar en heeft hij (uiteraard) helemaal niets om dit aan te tonen, hoe denkt een rechter daar over? En wat kan mijn vriendin doen tegen deze valse beschuldigingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 19 aug 2019 16:19

Sociale recherche?? Niet bevoegd bij mijn weten voor strafzaken (met uitzondering van zaken die strafbaar zijn in sociaal recht)
Ja dat kan er is vrijheid van meningsuiting en dus kan iedereen over alles aangifte doen van mogelijk strafbare feiten bij politie en of parket.

Goed dat er ook bij een vorige relatie dezelfde ' beschuldiging ' werden geuit.
Dan kan er bij verhoor al zeker naar deze worden verwezen.

Hoe een rechter daar naar kijkt... net zoals naar eender welke andere zaak.

boskoe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2019 16:21

Ik weet wel dat hij zomaar de sociale recherche kan sturen, maar hij mag zomaar in het wildere valse beschuldigingen uiten, zonder meer?

Reclame

boskoe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 aug 2019 16:23

Ook al zijn die beschuldigingen compleet verzonnen, je mag zomaar in de rechtbank je ex vals beschuldigen zonder meer?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 19 aug 2019 16:28

U zou versteld staan wat voor (cowboy)verhalen er in een rechtszaal worden verteld.
Sociale recherche is bevoegd voor sociale zaken en niet voor jeugdzaken.
Ik vermoed dat u de jeugdpolitie bedoeld of de dienst jeugdbescherming of zo.
Comité bijzondere jeugdzorg* - Ondersteuning Centrum Jeugd???

Inderdaad CBJ is nu opgeheven gezien alles onder 'Welzijn' valt en niet meer onder justitie.

boskoe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2019 16:33

De ex is destructief en gelooft zijn eigen leugens. Hij is enorm overtuigend. Hij is zo leep dat hij haar steeds bedreigt als er niemand bij is (toilet in de wachtkamer bv, hij achtervolgt haar gewoon). Als zij klacht neerlegt wegens belaging, komt daar niets van want er zijn geen bewijzen. Bij psychologische terreur sta je letterlijk met de rug tegen de muur.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 aug 2019 17:29

Toegang tot de jeugdhulp
Sinds 1 maart 2014 – de inwerkingtreding van het decreet Integrale jeugdhulp – is het hele niet-rechtstreeks toegankelijke aanbod van jeugdhulp bereikbaar via één en dezelfde procedure: de intersectorale toegangspoort. Tot die tijd had elke sector andere toelatingsvoorwaarden en toegangsprocedures.

Om een eenvormige toegang tot de hulpverlening mogelijk te maken, zijn alle hulpvormen in Vlaanderen op een vergelijkbare manier in kaart gebracht. Hiervoor waren een aantal wijzigingen nodig in de jeugdhulp. De preventiewerking in het kader van het decreet opvoedingsondersteuning is stopgezet. De Comités voor Bijzondere Jeugdzorg bestaan niet langer. En ook de werking van de bemiddelingscommissies is gestopt. De sociale dienst jeugdrechtbank blijven bestaan. Nieuw zijn dan weer de Ondersteuningscentra Jeugdzorg en de Vertrouwenscentra Kindermishandeling als gemandateerde voorzieningen.

Doelstellingen
Het decreet Integrale jeugdhulp bepaalt de contouren van de jeugdhulp in Vlaanderen. Minderjarigen en hun gezin krijgen voortaan makkelijker de hulp die ze nodig hebben. Zes bouwstenen zorgen daarvoor.

Eigen kracht
De hulpverlening vertrekt van de eigen kracht van jongeren en hun omgeving.
Tijdige toegang
Wie een hulpvraag heeft, vindt vlot de weg naar jeugdhulp. Eén toegangspoort zorgt ervoor dat wie ingrijpende hulp nodig heeft, die ook krijgt.
Continuïteit
Goed verwijzen zorgt sneller voor gepaste hulp. Cliëntoverleg en bemiddeling vermijden breuken in de hulp.
Omgaan met verontrusting
Hulpverleners die verontrust zijn over de integriteit van een minderjarige, kunnen terecht bij een voorziening die het mandaat heeft om op te treden.
Crisisjeugdhulp
Voor wie dringend hulp nodig heeft, is er crisishulp, 7 dagen op 7, 24 uur op 24.
Participatie
Cliënten spreken mee over hun hulpverlening. En over het beleid.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 19 aug 2019 17:56

Op voorbereid zijn en elk gesprek opnemen. Via opname gesprek GSM of opnameapparaat.

boskoe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 aug 2019 19:17

Ze heeft al bandopnames, ook van toen zijn moeder haar een klop gegeven heeft. Plus doktersattest. Direct klacht neergelegd. Wordt allemaal geseponeerd. Niet ernstig genoeg. En de vraag is of ze dat in de familierechtbank allemaal lezen. Maar hij gebruikt geen fysiek geweld, daar is hij slim genoeg voor.

boskoe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 aug 2019 19:21

Zouden de twee exen samen klacht kunnen neerleggen wegens psychische terreur of zoiets? Allebei bandopnames waarbij hij bv kind als pasmunt gebruikt, honderden intimiderende mails, klachten wegens belaging. Zelfde patroon. Hij zou psychologisch moeten kunnen getest worden. Hij manipuleert de kinderen (die van mijn vriendin is nog te klein), liegt bedriegt, intimideert en maakt mensen psychologisch kapot.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 19 aug 2019 19:23

Maar geen van hem.... bewijzen bewijzen bewijzen anders blijft het woord tegen woord.
Of hij getest moet worden zal door de rechtbank moeten beslist worden.
Kan maar kan misschien ook niet beide zijn mogelijk bij mijn weten. Ken tenminste meerdere cases.
En ook bij mijn weten worden dossiers wel degelijk gelezen op de rechtbank.
Maar één PV komt niet op de rechtbank PV's gaan naar parket en als het ernstig is of heterdaad dan pas gaat het naar een onderzoeksrechter of rechtbank.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 20 aug 2019 12:32

Als de expartner maar pas op de rechtbank allerlei beschuldigingen van kindermishandeling uit, is een eerste pertinente opmerking: als hij nu pas daarvan melding maakt en dit "zogezegd" al geruime tijd "wist", waarom heeft hij dan geen klacht bij de politie ingediend met een rapport van de dokter? In dat geval kan hem schuldig verzuim verweten worden.

Dus vraag je je advocaat in zijn pleidooi op de volgende rechtszitting: te refereren naar deze datum en de datum van het doktersbezoek (arm in de gips laten zetten) Dan kan de advocaat zijn pleidooi afstemmen op die te lange tijdsperiode, waardoor het erg merkwaardig is dat de vader nu pas melding maakt van "kindermishandeling"...

Als ik het hele verhaal lees, meen ik dat er ook sprake is van belaging (stalking) , lees de wettelijke definitie er maar op na.
Dat is strafrechterlijk vervolgbaar. Lees link 'ns: vrij goeie omschrijving van WIKI: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stalking

Terug naar “Echtscheiding”