Huur gedeelde woning

Karma
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huur gedeelde woning

#1 , 19 aug 2019 13:59

Beste,

Vorig jaar zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Wij waren wettelijk samenwonend en hadden samen een huis gekocht. Ik ben al ruim een jaar verhuisd maar mijn ex woont nog in onze gezamenlijke woning. We hebben dit een jaar zo gehouden om een boete te vermijden bij verkoop. Nu is dat jaar om en zijn er nog enkele opknappingswerken nodig. Dit blijft maar aanslepen terwijl ik wel nog de helft van de kosten moet betalen voor ons huis. Nu wil ik een vergoeding vragen om hem een beetje aan te manen om de werken vooruit te laten gaan. Enkel zeggen heeft nmlk geen zin... kan iemand mij vertellen hoe dit in z’n werk gaat?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 16 sep 2019 21:07

U hebt recht op de helft van een normale huur - u kan het bezettingsvergoeding noemen. Retroactief wordt dat wel moeilijk.

nicky54
Berichten: 218

#3 , 04 okt 2019 16:29

Vanaf 1 september 2014 is de familierechtbank tevens bevoegd voor geschillen tussen (en in verband met) wettelijke samenwonenden.
Net zoals voor gehuwden het geval is, bestaat ook voor wettelijk samenwonenden een primair stelsel waarin de rechten en plichten van de samenwoners beschreven staan (Artikel 1477 B.W.).
Meer bepaald werden de volgende bepalingen overgenomen uit het huwelijksvermogenrecht :
- De bescherming van de gezinswoning;
- De bijdrage in de lasten van het huwelijk;
- De hoofdelijke aansprakelijkheid voor gezinsschulden.

Daarenboven is ook voor wettelijke samenwoners voorzien in een regeling van dringende en voorlopige maatregelen.

Vereffening en verdeling na de beëindiging van de samenwoning.
De onverdeeldheid die in het kader van de wettelijke samenwoning is ontstaan, wordt vereffend en verdeeld volgens de regels van de mede-eigendom vervat in artikel 577-2 BW.

Indien de samenwoners zich niet kunnen vinden in een minnelijke vereffening-verdeling, zal bij toepassing van artikel 815 BW. de gerechtelijke (vereffening-)verdeling moeten gevorderd worden

Gezinswoning in onverdeeldheid - woonstvergoeding verschuldigd : Op grond van artikel 577-2, §5 BW. heeft elke onverdeelde mede-eigenaar recht op het gebruik en genot van het onverdeelde goed.
Wanneer de gezinswoning aan de wettelijk samenwonende partners in onverdeeldheid toebehoort, zal de partner die bij een breuk de woning verlaat, gerechtigd zijn op een woonstvergoeding van diens ex-partner die in de woning is blijven wonen.
Het recht op een woonstvergoeding ontstaat vanaf het ogenblik dat de partner de woning verlaten heeft.
De woonstvergoeding wordt bepaald op de huurwaarde van het onroerend goed en bedraagt de helft van deze huurwaarde.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”