scheiding niet langer uit te stellen

Stillezwijger
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

scheiding niet langer uit te stellen

#1 , 15 aug 2019 15:07

Tot mijn grote spijt en na veel pogingen met relatie therapeut paar jaar geleden voel ik me niet meer goed in mijn relatie.
Mijne echtgenote en ik zijn 22 jaar samen waarvan 14 jaar getrouwd. Hebben 2 kinderen één van 14 jaar ( meisje) en 1 van 8 jaar ( jongen) maar het vuur is er uit. we hebben al vele malen opnieuw geprobeerd maar we komen altijd op het zelfde uit. Zelfs op onze laatste vakantie hadden we slaande ruzie.
Jammer maar ik kan niet meer verder zo. ik vind het tijdverlies en ook zeker voor de kinderen is dit niet leuk.
Ik denk dat definitief uit elkaar gaan de beste oplossing is. Ieder zijn eigen weg en een goeie oplossing voor de kinderen.
Een vechtscheiding wil niemand en ik ook niet.
Nu ik heb al een paar keer op punt gestaan deze beslissing door te voeren maar mijn vrouw ziet het absoluut niet zitten.
Het komt altijd tot zware huilbuien bij haar en daar heb ik het moeilijk mee. Ik wil langs de ene kant de kinderen dit niet aandoen.
Daarom stel ik die grote stap altijd uit. Maar het kan echt niet verder.

Nu zou ik voor de keuze gaan om uit elkaar te gaan met een bemiddelaar. Is dit een goed idee? Of best enkel voor notaris kiezen?
Wat is de prijsverschil met notaris en bemiddelaar?
Hoe lang duurt het wanneer de scheiding rond is?
Wij hebben ook een eigen huis waarvan de openstaande bedrag lening nog rond de 140000 euro is.
Indien de woning nu geschat zal worden ligt dit denk ik toch rond de 320000 a 340000 euro.
Is er een mogelijkheid dat één van de 2 de woning houdt en de andere uitbetaald?

Hoe zit het met de kinderen? Wij zouden waarschijnlijk wel kiezen voor om de week de kinderen te hebben.
Hoe zit het met alimentatie? Wie betaald deze en hoe wordt dat beslist? Hoeveel is het bedrag van alimentatie en hoe wordt deze berekend?
Ik ben arbeider en zij bediende. Bruto verdiend zij meer dan ik in principe.
Welke stappen moet ik en zij ondernemen en op wat moet ik letten?
Ik wil geen vechtscheiding maar ik wil me ook niet laten beetnemen niet op persoonlijk vlak, niet wat de kinderen betreft en niet financieel vlak.
Wie kan me raad geven?

Merci

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 15 aug 2019 19:14

Voor de woning heb je sowieso een notaris nodig. Uitkopen is een optie die kan bekeken worden.
De regelingen rond de kinderen door een notaris laten opstellen is alleen aan te raden als je een notaris kiest die tegelijkertijd ook bemiddelaar is. De anderen zijn vaak onvoldoende op de hoogte van de details van de materie om een overeenkomst op te maken die later voor zo weinig mogelijk discussie zorgt.

De prijs van een notaris is een veelvoud van de prijs van een bemiddelaar, maar ook onderling zit er wel wat verschil op.

Mits jullie overeengekomen kan een scheiding relatief snel gaan.

Alimentatie hangt af van verblijfsregeling, inkomens en hoe de kosten zullen verdeeld worden. Daar kan ik op basis van een forumbericht onmogelijk een bedrag opplakken. Denk ook aan de motivatie voor het bedrag die tegenwoordig erg uitgebreid moet zijn en aan de fiscale gevolgen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”