Groepsverzekering en pensioensparen

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Groepsverzekering en pensioensparen

#1 , 01 aug 2019 15:12

Mijn echtgenote, 64 jaar oud, stuurt aan op een echtscheiding.
Ze is reeds sedert 15 mei 2019 alleen gaan wonen op eigen houtje, zonder tussenkomst Vrederechter of wie ook.
Op dit adres is ze officieel ingeschreven op 16 mei 2019.

Er werd mondeling een en ander overeengekomen voor gebruik auto, meenemen huisraad en dergelijke.
Tevens werd de wil uitgedrukt een echtscheidingsprocedure in te leiden via een bemiddelingskantoor onder toezicht van een advocaat door haar aangesteld.
Een eerste vergadering is geplant in de lente van 2020.

Op haar 65ste zal mijn vrouw twee niet onaardige bedragen kunnen incasseren vanwege haar vroeger werkgever, te weten een groepsverzekering en een aparte pensioenspaarrekening na 10 jaar. Gelet op de wetgeving terzake en het huwelijkscontract scheiding van goederern en gemeenschap van aanwinsten, moeten die bedragen verdeeld worden volgens een bepaalde orde.

Nu is de vraag : mijn echtgenote wordt op 31 maart 2020 65 jaar en van dan af kunnen de uitbetalingen volgen.
Stel dat er nog geen scheiding uitgesproken is op die datum, hoe kan men dan die uitbetalingen controleren ?
Diezelfde vraag als er een scheiding uitgesproken moest zijn, hoe gaat men dan te werk ?

Bedankt voor een woordje commentaar. 8_)
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2019 16:19

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2019 17:36

Bedankt voor de links.
Ze is ingevolge reorganisatie in haar bedrijf vervroegd met pensioen gegaan op 1 april 2015 (geen aprilgrap).
Toen was ze nog maar 60.
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 aug 2019 17:51

Uitbetalingen van groepsverzekeringen volgen kort op de 65e verjaardag, dus vanaf 1 april volgend jaar.

Indien jullie getrouwd zijn met een contract van gemeenschap ( dus niet scheiding van goederen) behoort zo'n verzekering tot de gemeenschap. Dat wil zeggen dat bij een scheiding, ook al ze nog niet uitbetaald zijn, u als partner uw deel moet krijgen; En vice versa natuurlijk : zij deelt mee in een eventueel contract van u.
De bemiddelende advocaat zal alle gegevens wensen en één en ander opvolgen. De uitbetalende instantie moet hem desnoods op de hoogte houden. Maar wees zelf ook attent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2019 18:30

Gezien het rustpensioen aan mevrouw voor 01.01.2016 werd betaalbaar gesteld, is het mogelijk dat haar aanvullend pensioen niet nog niet werd uitbetaald. De gelijktijdige uitbetaling van rustpensioen en aanvullend pensioen is pas per 01.01.2016 verplichtend ingegaan. Ik lees in uw topic huwelijkscontract scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinsten.
Wanton, klopt je antwoord dan nog?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2019 19:31

Dat huwelijkscontract is afgesloten met notariële akte in 1974.
De terminologie was toen "Scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten".
De andere contractvormen waren "Scheiding van goederen" en "Gemeenschap van aanwinsten", voor zover ik me herinner.

Enkele jaren later is deze wetgeving gewijzigd geworden met de mogelijkheid je huwelijkscontract aan te passen.
Dit is echter nooit gebeurd.

Quid ?
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 aug 2019 04:00

Niemand die nog bijkomende commentaar heeft aub ?
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Terug naar “Echtscheiding”