Moet wettelijk samenwonen beëindigd worden alvorens elders te domicilieren?

huurder29
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Moet wettelijk samenwonen beëindigd worden alvorens elders te domicilieren?

#1 , 26 apr 2024 18:08

Title says it all :)

Wegens een relatiebreuk ga ik volgende week verhuizen. Ik ben natuurlijk verplicht om dit binnen de 8 dagen aan de stad door te geven.

We waren uit het oog verloren dat we nog wettelijk samenwonend zijn op papier. Mijn ex gaat vanaf eind volgende week voor 2,5 weken met vakantie, en we kunnen niet meer op tijd, voor haar vertrek, een afspraak bemachtigen bij het stadsloket. Alles zit vol :).

Kan het voor problemen zorgen dat ik me op mijn nieuwe adres domicilieer, tijdens dat we in feite nog wettelijk samenwonend zijn?
Alles is overigens heel vriendschappelijk verlopen, er zijn ook geen risico's op schulden / leningen / etc.

Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 26 apr 2024 18:47

Het wettig samenwonen stopt wanneer men niet meer samenwoont
Volgens volgende regels
Bedoelde je: wettig samenwonen te beëindigen
De wettelijke samenwoning kan worden beëindigd op volgende manieren:

in onderlinge overeenstemming door de partners.
eenzijdig door een van de partners via een schriftelijke verklaring die afgegeven wordt op de dienst Burgerlijke Stand van de gemeente.
door het huwelijk.
door het overlijden van een van de partners.

https://www.vlaanderen.be/wettelijk-samenwonen

huurder29
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#3 , 27 apr 2024 19:28

Het wettig samenwonen stopt wanneer men niet meer samenwoont
Volgens volgende regels
Bedoelde je: wettig samenwonen te beëindigen
De wettelijke samenwoning kan worden beëindigd op volgende manieren:

in onderlinge overeenstemming door de partners.
eenzijdig door een van de partners via een schriftelijke verklaring die afgegeven wordt op de dienst Burgerlijke Stand van de gemeente.
door het huwelijk.
door het overlijden van een van de partners.

https://www.vlaanderen.be/wettelijk-samenwonen
Dag Franciscus,

Bedankt voor de info en link, maar ik ben reeds op de hoogte van dit alles. Het gaat hier om een onderlinge overeenstemming, we willen dit dus gewoon samen gaan melden bij het stadsloket. Het lukt ons gewoon niet meer voor de verhuis, omdat alle afspraak momenten volgeboekt zijn. Daarna is ze met vakantie. Zoals ik eerder al vermeldde :).

En wat bedoel je juist met, het wettig samenwonen stopt als je niet meer samenwoont? Dit is toch pas officieel als je dit eenzijdig ofwel samen hebt aangegeven bij de stadsdiensten? Ik denk dat je mijn vraag (of uitleg) niet heel goed begrepen hebt :).

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2343
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2024 19:40

Hier gaat werkelijk niemand over vallen.

Ofwel laat je je domicilie al wijzigen en zetten jullie binnen enkele weken de wettelijke samenwoning stop.

Ofwel verhuis je al en pas je binnen enkele weken je domicilie aan wanneer je de wettelijke samenleving stopzet.

Zolang je geen financieel voordeel doet door bewust te frauderen, maakt dit praktisch gezien geen enkel verschil. We leven niet in een politiestaat waar dat soort informatie constant wordt vergeleken en waar de politie op je deur komt bonken als je na 8 dagen nog niet ingeschreven bent.

Franciscus
Berichten: 38617

#5 , 27 apr 2024 21:02

Bij een verhuis zijn er ook nog andere zaken die moeten gewijzigd worden . Ik denk hier aan gegevens inschrijvingsbewijs auto - op de bankkaarttype RB staan er nog gegevens die als ik me niet vergis ook via eens inloggen op gemeente worden aangepast.Mogelijk moet u nu bij gemeente net gezien verhuis een nieuw type RB ophalen.
Dat type gegevens is alleen te raadplegen door bepaalde diensten.
Uw verzekeringen niet vergeten....en doorsturen post.

huurder29
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#6 , 29 apr 2024 14:27

Duidelijk, niet te veel van wakker liggen en gewoon vanaf het mogelijk is alles in orde brengen.
Dank allen!

Terug naar “Echtscheiding”