Geld gestort op rekening door schoonouders

Mike1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geld gestort op rekening door schoonouders

#1 , 24 dec 2023 10:50

Schoonouders storten geld op zichtrekening met vermelding : lening
Koppel is gehuwd met gemeenschap van goederen.
Eri is geen overeenkomst getekend.
Kunnen schoonouders nadat huwelijksgemeenschap officieel ontbonden is nog terugvorderen bij de schoonzoon?

LeenW
Berichten: 12965

#2 , 24 dec 2023 10:56

In welk stadium zit u juist? Als het nog kan, best overeenkomst van de lening opmaken voor rechtszekerheid van beide partijen.

Thomas_A
Berichten: 2445
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 dec 2023 11:45

Een storting met vermelding lening is nog geen leningsovereenkomst.

Geen mens gaat zomaar geld storten met die vermelding en ook niemand aanvaardt dat geld zonder er verder afspraken over te maken. Dus: wat was de afspraak? Ik denk dat we hier weer de helft van het verhaal horen.

Reclame

Mike1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 dec 2023 12:13

In welk stadium zit u juist? Als het nog kan, best overeenkomst van de lening opmaken voor rechtszekerheid van beide partijen.
Bij vonnis rechtbank is huwelijksgemeenschap officieel ontbonden oktober 2023
In 2017 stortten schoonouders geld voor hulp in renovatie woning zonder een overeenkomst op te maken maar vermeldden bij de storting op gemeenschappelijke rekening : “ lening”
De schoonzoon ( mijn zoon ) heeft geen document ( leningsovereenkomst) ondertekend.
Koppel was zoals gezegd gehuwd met gemeenschap van goederen.
Kunnen schoonouders bijgevolg het bedrag nog opeisen hij mijn zoon of moeten ze dit bedrag eventueel opeisen bij hun dochter

Mike1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2023 12:18

Een storting met vermelding lening is nog geen leningsovereenkomst.

Geen mens gaat zomaar geld storten met die vermelding en ook niemand aanvaardt dat geld zonder er verder afspraken over te maken. Dus: wat was de afspraak? Ik denk dat we hier weer de helft van het verhaal horen.
Er was geen enkele afspraak tenzij mondeling dat bedrag op de rekening zou gestort worden als hulp bij renovatiewerken woning.
De nalatigheid van onze zoon zou kunnen geweest zijn om niet te reageren op mededeling “ lening” maar er werd geen overeenkomst getekend door de zoon

Thomas_A
Berichten: 2445
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 dec 2023 12:29

Een lening kan ook hulp zijn.

Indien het volgens uw zoon en ex-schoondochter toch om een gift zou gegaan zijn, hadden ze dat toen moeten verduidelijken of het geld terugstorten.

Er is geen reden waarom ze eerder bij uw ex-schoondochter dan bij uw zoon zouden moeten aankloppen.

Enige waar de schoonouders zwak in staan, is dat er geen voorwaarden voor de terugbetaling op papier staan (terugbetalingsfrequentie, intrest). Als er geen akkoord over komt, zullen ze dus naar de rechtbank moeten stappen.

Terug naar “Echtscheiding”