Alimentatie ex-partner

Juul3600
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Alimentatie ex-partner

#1 , 15 jul 2023 02:40

Beste,

Heb een vraag ivm alimentatie voor ex-partner is dit verplicht als zij geen inkomen heeft.
Zo ja wat zou het minimum bedrag zijn en hoe lang?
Ik heb een bijberoep BV de zaak volledig op mijn naam maar zonder loon moet ik moet ik hier ook in boeten?
Graag hier advies alvast bedankt.

Gr
Juul

Thomas_A
Berichten: 2425
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2023 07:50

Hoe lang getrouwd geweest en hoe lang geleden gescheiden? Werkte uw ex-partner voor en tijdens het huwelijk? Mogelijkheid om zelf inkomen te verwerven (opleiding, ervaring)?

Ik neem aan geen kinderen, aangezien er geen vraag is over kinderalimentatie maar enkel partneralimentatie.

technocraat
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2023 08:14

Beste,

Heb een vraag ivm alimentatie voor ex-partner is dit verplicht als zij geen inkomen heeft.
Zo ja wat zou het minimum bedrag zijn en hoe lang?
Ik heb een bijberoep BV de zaak volledig op mijn naam maar zonder loon moet ik moet ik hier ook in boeten?
Graag hier advies alvast bedankt.

Gr
Juul
Dag Juul veel hangt inderdaad af van de duur van jouw huwelijk:

Om te scheiden met wederzijdse toestemming moeten de echtgenoten het eens zijn op alle vlakken, zo ook over de eventuele storting van onderhoudsgeld. Met andere woorden als je in onderling akkoord uiteen gaat kan je zelf de details bepalen.

Bij een scheiding op grond van onherstelbare ontwrichting kan de economisch zwakke ex-echtgenoot onderhoudsgeld bekomen als hij/zij aantoont dat hij/zij behoeftig is (dit is dus in jouw geval). Behalve in buitengewone omstandigheden mag de duur van de uitkering niet langer zijn dan de duur van het huwelijk. Een ex-echtgenoot die bijvoorbeeld een zware fout heeft begaan of partnergeweld heeft gebruikt die de voortzetting van het samenleven onmogelijk maken, krijgt geen onderhoudsgeld.

Bij onherstelbare ontwrichting gaan de rechters bepalen hoe behoeftig uw ex is en hoe ze de situatie inschatten. Veel zal afhangen van de situatie, argumenten en de houding van jullie beiden in de rechtszaak. Er zijn concreet twee grenzen vastgelegd: 1) de rechtbank kan dus maar een uitkering opleggen die zolang duurt als het huwelijk duurde. 2) De rechtbank kan maximaal achter 1/3de van uw inkomen gaan. Merk op dat beide zaken maxima zijn, de kans is klein dat ze het maximum gaat krijgen.

U zegt bovendien dat uw ex geen inkomen heeft. Ik vermoed dat zij dan momenteel huismoeder/-vrouw is. Echter op moment van scheiding zal zij waarschijnlijk moeten beginnen werken of een OCMW-uitkering aanvragen. Deze zal mee in rekening genomen worden bij het bepalen van het onderhoudsgeld.

Mijn indruk is dat soms gedacht/gevreesd wordt dat je iemand via alimentatie kan leegzuigen. Dat is misschien het geval in de Verenigde Staten, maar hier dus zeker niet.

Reclame

Juul3600
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2023 12:07

he
Hoe lang getrouwd geweest en hoe lang geleden gescheiden? Werkte uw ex-partner voor en tijdens het huwelijk? Mogelijkheid om zelf inkomen te verwerven (opleiding, ervaring)?

Ik neem aan geen kinderen, aangezien er geen vraag is over kinderalimentatie maar enkel partneralimentatie.
30 jaar gemeenschappelijk getrouwd nog altijd.
Nog niet gescheiden we leven als broer en zus.
Ze had ooit gewerkt voor en tijdens huwelijk nu al 20 jaar niet meer en geen inkomen of uitkering.
Heb een dochter 32 jaar woon samen met zijn vriend en werk.
Ik werk parttime bij mijn gewoon werkgever en heb een bijberoep BV zonder oon uitkering.

We willen scheiden alle is spraken van.
Maar heb schrik ivm de zaak waar ik hard voor gewerkt hebt en mijn gewoon werk waar ik partneralimentatie moet betalen.
Hoe kan ik hier mij verdedigen zonder dat ik teveel moet inboeten?

Alvast bedank.

Juul3600
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2023 12:12

Beste,

Heb een vraag ivm alimentatie voor ex-partner is dit verplicht als zij geen inkomen heeft.
Zo ja wat zou het minimum bedrag zijn en hoe lang?
Ik heb een bijberoep BV de zaak volledig op mijn naam maar zonder loon moet ik moet ik hier ook in boeten?
Graag hier advies alvast bedankt.

Gr
Juul
Dag Juul veel hangt inderdaad af van de duur van jouw huwelijk:

Om te scheiden met wederzijdse toestemming moeten de echtgenoten het eens zijn op alle vlakken, zo ook over de eventuele storting van onderhoudsgeld. Met andere woorden als je in onderling akkoord uiteen gaat kan je zelf de details bepalen.

Bij een scheiding op grond van onherstelbare ontwrichting kan de economisch zwakke ex-echtgenoot onderhoudsgeld bekomen als hij/zij aantoont dat hij/zij behoeftig is (dit is dus in jouw geval). Behalve in buitengewone omstandigheden mag de duur van de uitkering niet langer zijn dan de duur van het huwelijk. Een ex-echtgenoot die bijvoorbeeld een zware fout heeft begaan of partnergeweld heeft gebruikt die de voortzetting van het samenleven onmogelijk maken, krijgt geen onderhoudsgeld.

Bij onherstelbare ontwrichting gaan de rechters gaan bepalen hoe behoeftig uw ex is en hoe ze de situatie inschatten. Veel zal afhangen van de situatie, argumenten en de houding van jullie beiden in de rechtszaak. Er zijn concreet twee grenzen vastgelegd: 1) de rechtbank kan dus maar een uitkering opleggen die zolang duurt als het huwelijk duurde. 2) De rechtbank kan maximaal achter 1/3de van uw inkomen gaan. Merk op dat beide zaken maxima zijn, de kans is klein dat ze het maximum gaat krijgen.

U zegt bovendien dat uw ex geen inkomen heeft. Ik vermoed dat zij dan momenteel huismoeder/-vrouw is. Echter op moment van scheiding zal zij waarschijnlijk moeten beginnen werken of een OCMW-uitkering aanvragen. Deze zal mee in rekening genomen worden bij het bepalen van het onderhoudsgeld.

Mijn indruk is dat soms gedacht/gevreesd wordt dat je iemand via alimentatie kan leegzuigen. Dat is misschien het geval in de Verenigde Staten, maar hier dus zeker niet.
30 jaargemeenschappelijk getrouwd nog altijd.
Nog niet gescheiden we leven als broer en zus.
Ze had ooit gewerkt voor en tijdens huwelijk nu al 20 jaar niet meer en geen inkomen of uitkering.
Heb een dochter 32 jaar woon samen met zijn vriend en werk.
Ik werk parttime bij mijn gewoon werkgever en heb een bijberoep BV zonder oon uitkering.

We willen scheiden alle is spraken van.
Maar heb schrik ivm de zaak waar ik hard voor gewerkt hebt en mijn gewoon werk waar ik partneralimentatie moet betalen.
Hoe kan ik hier mij verdedigen zonder dat ik teveel moet inboeten?

Alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38723

#6 , 19 jul 2023 12:41

Ga eens praten met een bemiddelaar:
ofwel een juridische familiaal bemiddelaar
ofwel een therapeutische familiaal bemiddelaar
U kan die opvragen in uw buurt bij het www.caw.be.
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid
https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... miliezaken
http://www.juridat.be/bemiddeling/
https://odos.be/web/over-scheiding-en-relatiebreuk/

Terug naar “Echtscheiding”