Advocaat verklaring laten tekenen

MetMieke
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Advocaat verklaring laten tekenen

#1 , 15 jan 2019 09:02

Ik heb een echtscheidingszaak lopen. Daarvoor heb ik onlangs een advocaat aangesteld. Een advocaat moet mijn inziens een vertrouwenspersoon zijn
die ik blind kan vertrouwen. Daar wordt hij/zij ook goed voor betaald. Echter, omdat mijn vertrouwen meer dan eens geschaad is door andere advocaten heb ik de betreffende advocaat vriendelijk gevraagd om een verklaring te tekenen dat hij geen informatie of gegevens uit mijn dossier mag verstrekken aan andere partijen ( derden, ...ook niet aan OM ). Deze advocaat weigert een dergelijke verklaring te tekenen.
Wanneer een advocaat niet de intentie of bedoeling heeft hier misbruik van te maken kan hij toch met een gerust hart zo'n verklaring
ondertekenen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 15 jan 2019 12:16

Vindt u die vraag niet een heel klein beetje beledigend ?

Als u die advocaat niet vertrouwt, ga dan toch elders!

MetMieke
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2019 12:46

Dank voor uw reactie. Als die advocaat niet de intentie of bedoeling heeft om info aan derden te verstrekken kan die toch met een gerust hart een dergelijke geheimhoudingsverklaring tekenen ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2019 12:49

Waarom zou een advocaat dit tekenen ??

Niet iedereen tekent zomaar van alles !

Ik zelf tekent bijna nooit een papier, en zeker nooit voor een aankoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MetMieke
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2019 12:50

En , waarom beledigend ? Als burger ben je tegenwoordig bijna dagelijks verplicht een soortgelijke verklaring te tekenen. We moeten die advocaten eens uit hun "Heilige huisjes" halen en terug vanuit die "Ivoren Toren" met beide voeten aan de grond brengen. Enig empathisch vermogen zou ze anders wel sieren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2019 12:58

We moeten die advocaten eens uit hun "Heilige huisjes" halen en terug vanuit die "Ivoren Toren" met beide voeten aan de grond brengen. Enig empathisch vermogen zou ze anders wel sieren.
Zoals al geschreven is ben je vrij om naar een ander advocaat te gaan, want niks is moeilijker om met iemand te werken die je niet vertrouwd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 15 jan 2019 13:01

Een advocaat mag dat sowieso al niet doen. Wat zou de toegevoegde waarde van een verklaring zijn...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MetMieke
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jan 2019 13:13

Waarom zou je dat doen ? > Omdat eerder gebleken is dat niet alle advocaten zich aan de geheimhoudingsverklaring houden. Als Client heb je dan de bewijslast en natuurlijk kan je dat dan niet aantonen... ( anders zou die advocaat dat ook niet doen. ) De Advocaat geniet hoge mate van rechtsbescherming….de gewone burger niet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 15 jan 2019 13:16

Waarom zou je dat doen ? > Omdat eerder gebleken is dat niet alle advocaten zich aan de geheimhoudingsverklaring houden. Als Client heb je dan de bewijslast en natuurlijk kan je dat dan niet aantonen... ( anders zou die advocaat dat ook niet doen. ) De Advocaat geniet hoge mate van rechtsbescherming….de gewone burger niet.
Door de advocaat een overbodige verklaring te laten tekenen lever je geen enkel bewijs!
Het is een onnodige handeling die niets toevoegt aan iets dat zo al verboden is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Suggestie-bus”