COPYRICHT van een SCHOOL ! Wat had er kunnen gebeuren??

Belgium-47
Topic Starter
Berichten: 9

COPYRICHT van een SCHOOL ! Wat had er kunnen gebeuren??

#1 , 19 mar 2006 00:17

Geachte,
Als beginnend leerkracht, is het vanzelfsprekend dat je een goed basispakket bezit. Begrijpelijk is dat dit pakket opgebouwd wordt door ervaring op te doen in het onderwijs. Ondersteuning zoals cursus of oefeningen die je verkrijgt via collega's, kom je maar beperkt tegen. Zodat dit pakket moeizaam wordt opgebouwd. Leerkrachten maken verplicht gebruik van de COMPUTERINFRASTRUCTUUR in een SCHOOL. Nieuwsgierig als ik was begon ik tekeningen, cursus en eindwerken van collega's te schrijven naar een memorystick (zonder hun medeweten). Deze stick had ik s'avonds op de pc laten steken met alle gevolgen vandien (SLORDIG !!!). Nieuwe technieken zijn aanlokkelijk en gemakkelijk om gegevens te verzamelen. Intern is dit probleem opgelost tss directie en mij, zonder gevolgen, behalve het schenden van vertrouwen. Ik had nooit de intentie de faam en naam van de school te bedoezelen en was alleen ge?nteresseerd in wat cursusmateriaal. Blijkbaar bevonden zich tussen de files namenlijsten en beperkte gegevens over leerlingen. WAT HAD ER KUNNEN GEBEUREN indien de directeur een klacht had ingediend? Welke rechten heb ik geschonden ? Ik wil nog even vermelden dat ik persoonlijke TOEGANGSRECHTEN had verkregen van de school zelf d.m.v. loginnaam en paswoord. De gegevens NOOIT de school verlaten hebben. Dank bij voorbaat, en ik heb nu mijn lesje wel geleerd.[/b]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mar 2006 10:46

Overtredingen van de Auteurswet (ik doe geen uitspraak OF u die overtreden heeft) kunnen op 2 manieren bestraft worden:

--> strafrechtelijk: inbreuken vallen onder het misdrijf van namaak (art 80 t.e.m. 86 Auteurswet). Dit misdrijf kan bestraft worden met de volgende sancties:
  • gevangenisstraf: In geval van herhaling : gevangenisstraf van 3 maanden tot 2 jaar.
  • geldboete: 500 tot 500.000 ?.
  • verbeurdverklaring: inbeslagname van de nagemaakte goederen en vernietiging ervan.
  • bekendmaking vonnis
--> burgerrechtelijk: via de gewone burgerlijke rechter kan op basis van art. 87 Auteurswet volgende zaken gevraagd worden:
  • schadevergoeding
  • via vordering tot staking de stopzetting van de illegale activiteiten
  • inbeslagname van de goederen
Bovenstaande dus de sancties.
De vraag OF u echt een inbreuk maakte op de Auteurswet is niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Wanneer u het materiaal enkel en alleen zou gebruiken voor uw lesactiviteiten en u vermeldt daarbij de bron, dan zou dat mogelijks een geldig gebruik vormen en dus geen schending van de auteurswet opleveren.
U heeft trouwens de informatie met niemand anders gedeeld en u gebruikte deze dus voor persoonlijk gebruik. De kans dat hieruit schending van de auteurswet zou worden afgeleid is klein.

Wat betreft de persoonsgegevens van de leerlingen kan u - mijnsinziens - enkel onvoorzichtigheid verweten worden. U had blijkbaar niet de intentie om iets met die gegevens te gaan doen, u heeft ze ook niet verwerkt. De enige fout die u beging was het onachtzaam laten rondslingeren ervan. Sanctionering via de burgerlijke rechter op grond van art. 1382 BW lijkt me hier dan ook de enige mogelijkheid om u daarvoor te straffen.
Voor toepassing van art. 1382 BW zijn echter 3 voorwaarden te vervullen:
  1. fout: bestond in uw "slordigheid"
  2. schade: moet bewezen worden door de school
  3. oorzakelijk verband: de schade moet veroorzaakt zijn door uw fout
Hoewel het wellicht een bijzonder vervelende situatie is, denk ik niet dat u uzelf als top-crimineel moet beschouwen :wink: Voorzichtigheid blijft echter wel altijd geboden in dat soort zaken.

Een paar goede vuistregels in verband met auteursrechten en privacy kan u hier vinden:

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#3 , 12 mei 2006 11:58

De vraag is of die leerkrachten z?lf niet de auteurswet hebben overtreden, hetgeen dikwijls het geval is...

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”