Software voor professioneel gebruik.

mattburnert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Software voor professioneel gebruik.

#1 , 14 jan 2019 21:10

Dag forum leden,

Allereerst wens ik mij te excuseren indien dit onderwerp niet op de juiste plaats staat.

Graag wens ik binnenkort op zelfstandige basis een schrijnwerkerij te starten.
Vele vragen werden reeds beantwoord,… maar onder vermelde (softwarematige) vragen blijven voor mij nog een raadsel en luiden als volgt.

• Ben ik als zelfstandige steeds verplicht om “professionele” software pakketten,… aan te schaffen.
Als voorbeeld: mag ik aan de slag met het office “home” pakket of dien ik hiervoor de pro versie aan te schaffen?
• Mag men werken met de Windows “home” versie of dien ik mij ook de professionele versie aan te schaffen?
• Mag ik als schrijnwerker een tekening aanbieden gemaakt in Sketchup “make” (gratis versie voor niet commercieel gebruik) aan mijn klant tijdens het voorstellen van een offerte. Of dien ik ook de professionele versie aan te schaffen ook al word er niets aangerekend voor deze tekeningen,…

Indien iemand mij hier meer duidelijkheid kan in geven zou ik dit erg appreciëren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2019 21:21

Als je deze software gebruikt voor de zaak dan moet je ook professionele software gebruiken.

In de streek waar ik woon is er een bedrijf ook schrijnwerk bij een controle een 10 tal jaren geleden, autocat aangetroffen op hun PC en daar zijn enorm zware boetes uitgeschreven, heeft zelfs in de krant gestaan .

Moet wel zeggen al hun teken werk werd er mee gedaan .

Ik ken deze bedragen niet meer, en het is te lang geleden, maar de boete was zeer zwaar, ik kende de eigenaar zeer goed zelfs.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Luis S
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2019 21:38

Home of Professional maakt geen verschil. Je gebruikt wat je wil zolang dat, als je ervoor moet betalen, betaald hebt. (Vergeet niet dat er gratis besturingssystemen en softwarepakketten zijn!)

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 15 jan 2019 06:37

Je kan perfect de Home versies van de verschillende software paketten gebruiken als deze voldoen aan je eisen.

Wel opletten, en het is hier dat Denlowie zich vergist, dat je officiele versies gebruikt. Dus geen op lugubere wijze verkregen software, maar netjes aangekocht op factuur met de benodidgde licenties erbij.

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2019 07:27

De kost die Belgische bedrijven moesten ophoesten wegens het gebruik van illegale software is in 2014 met 56 procent gestegen.
Dat meldt BSA|The Software Alliance vandaag. Volgens de belangenvereniging van de softwareproducenten wordt 24 procent van de bedrijfssoftware in België zonder licentie gebruikt.

Een stijging met 56 procent ten opzichte van 2013 dus, al werd dit een beetje scheefgetrokken door enkele grote dossiers. Zo was er één Belgisch bedrijf dat 195.000 euro moest betalen omwille van het gebruik van illegale software.
bron internet.

Bedrijven die gebruikmaken van illegale software en daarop betrapt worden door de Business Software Alliance, betalen daar uiteindelijk gemiddeld 50.000 euro voor, zo schrijft BSA Belgium. Bij controles werden bij verschillende bedrijven in België een groot aantal illegaal geïnstalleerde pakketten aangetroffen, vooral van fabrikanten als Adobe, Autodesk, Macromedia, Microsoft, Veritas en Symantec
bron:tweakers
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 15 jan 2019 08:13

Wat Denlowie nu aanhaalt, is een bevestiging van wat puttenmanp zei: u mag home versies gebruiken, u moet er enkel een correcte licentie voor hebben (en factuur).

katwezel
Berichten: 375

#7 , 15 jan 2019 09:39

Toch opletten , in de meeste hun home versie staat duidelijk in de licentie overeenkomst (dewelke je voor akkoord moet aankruisen / bevestigen ) dat deze voor ,,huiselijk / prive of soms studenten gebruik is en niet voor professioneel gebruik

mattburnert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jan 2019 11:45

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie!

Dit bevestigd dus wat ik al vreesde, zal deze licenties toch eens in rekening moeten brengen alvorens ik de knoop doorhak.
Helaas zijn vele van deze programma’s dezer dagen met abonnementen en betaal ik dus al snel een 2000€ per jaar enkel en alleen aan office pakketten, CAD programma’s en boekhouding.
Illegaal verwerven van licenties was nooit mijn bedoeling maar ik zal dus moeten bijtellen voor vele pakketten waar de pro versie wel van tel zal zijn.

Nogmaals dank voor jullie snelle reactie en duidelijk antwoord!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jan 2019 12:03

Toch opletten , in de meeste hun home versie staat duidelijk in de licentie overeenkomst (dewelke je voor akkoord moet aankruisen / bevestigen ) dat deze voor ,,huiselijk / prive of soms studenten gebruik is en niet voor professioneel gebruik
Dit dacht ik ook, ja! Er wordt hier nogal snel gezegd: "Als het een legale versie is, mag je de Home versie gebruiken", maar dat zou ik niet te snel durven zeggen! Bij ieder softwarepakket moet je grondig de licentievoorwaarden lezen en bekijken of je deze niet schendt. Er zijn bijvoorbeeld studentenlicenties van bepaalde software die je enkel en alleen mag gebruiken als je effectief ingeschreven bent in een school / hogeschool / unief. Is dit niet het geval, MAG je die software niet meer gebruiken. Geen idee hoe het bij Microsoft Office ziet, maar als je de licentievoorwaarden leest, zal je wel terugvinden wat al dan niet kan.

Wat Sketchup "make" betreft. Als dit speficieert "gratis versie voor niet commercieel gebruik", is het wel duidelijk dat je deze software NIET binnen uw bedrijf mag gebruiken, ook al is het maar om een prototype te tekenen voor in een offerte.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#10 , 16 jan 2019 15:16

OpenOffice kan hetzelfde doen dan Office, maar het is 100 % gratis.

https://www.openoffice.org/nl/

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”