'Intellectueel eigendom' sollicitatie

Snwl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

'Intellectueel eigendom' sollicitatie

#1 , 20 sep 2018 11:31

Beste allen

In sollicitatieprocedures komt bij het schriftelijke gedeelte vaak de vraag om een plan op te maken, campagne te bedenken, oplossing te geven voor een bepaald probleem, ...

In hoeverre zijn mijn antwoorden hierop (gaat vaak over nota's van enige omvang, waar verscheidene dagen werk in kruipen) mijn 'intellectueel eigendom'? Mag de organisatie waar ik solliciteerde deze oplossingen, campagnes etc. zonder mijn toestemming en zonder vergoeding gebruiken, als ik niet aangenomen word?

Heb ik verder bepaalde rechten als een organisatie beslist mij niet naar een volgende sollicitatieronde te laten gaan omdat ik 'niet geslaagd' was op de schriftelijke proef (ontwerp maken), maar achteraf wel blijkt dat het ontwerp dat ze gaan laten uitvoeren zeer gelijkaardig is?

Alvast bedankt voor uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 20 sep 2018 11:45

Als dit om origineel creatief werk gaat en de overdracht van auteursrechten is niet contractueel geregeld, dan behoren die nog steeds aan u toe. Dus neen, zij mogen dit niet verder gebruiken zonder daarvoor een overeenkomst met u af te sluiten.

edit: Er zit wel een angel in "vrij gelijkaardig". Als ze uw werk louter als inspiratie hebben gebruikt om zelf iets origineel te creëren, dan kan je daar niet veel tegen doen. De overeenkomsten moeten echt overduidelijk zijn om van een inbreuk te spreken.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”