Hergebruik foto

Melissavanbokshoven
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hergebruik foto

#1 , 15 jul 2018 07:54

Hallo

Ik ben voor mijn werk al enkele keren geïnterviewd geweest. Tijdens deze interviews zijn steeds enkele foto's genomen.
Nu heeft de krant de foto's van een vorig intervieuw en mijn naam gebruikt om een nieuw artikel te schrijven, zonder mijn medeweten of toestemming. Kan dit zo maar?
Bij vorige interviews vertelde de journalist dat het artikel enkel op de Onlinekrant gepubliceerd zou worden. De volgende dag bleek echter dat het intervieuw en foto gebruikt was in verschillende papieren kranten. Is dit wettelijk?
Kan ik een klacht indienen of staat de krant sterk in zijn schoenen met zulke materie?

Alvast bedankt voor uw advies!

Mvg, Melissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2018 13:51

Heb je expliciet aangegeven dat je niet wenste dat je foto gepubliceerd zou worden? Het lijkt me immers vanzelfspreken dat wanneer je je toestemming geeft voor een interview, en je toestemming dat er een foto van je gemaakt wordt, dat dit interview en de foto ook gepubliceerd worden, niet?

Als je hier een zaak van maakt, denk ik dat een rechter wel eens kan oordelen dat je impliciet akkoord gegaan bent met de publucatie van die foto?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8836

#3 , 16 jul 2018 14:41

Bij het nemen van de foto had je meteen moeten verklaren dat je er op staat dat deze foto énkel gebruikt mag worden bij het bedoelde artikel/interview. Nu heeft het medium het volste recht deze fotp opnieuw te gebruiken of zelfs door te verkopen voor gebruik aan andere media.

Reclame

Melissavanbokshoven
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jul 2018 19:33

Er zijn idd geen expliciete afspraken gemaakt rond het gebruik van de foto.
De journalist heeft gezegd dat de foto enkel online gebruikt zou worden, maar ik heb niet expliciet gezegd dat de papieren uitgave niet mag. Dan nog is het woord tegen woord neem ik aan?

Alvast bedankt voor uw advies!

Mvg

eylis
Berichten: 8836

#5 , 18 jul 2018 20:55

Als je limieten stelt mbt gebruik van de foto/film wordt dat op een schriftelijke oveeenkomst gedateerd en gehandtekend aan beide partijen overhandigd. Dan is er een bewijs. zo ook voor uitzendrechten mbt een gefilmd interview bijvoorbeeld. de zgnde "Rights clearance"

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2018 09:57

Dan nog is het woord tegen woord neem ik aan?
Inderdaad, maar dan kom je bij het basisprincipe "wie eist, moet bewijzen". Met andere woorden, als jij schadevergoeding of iets dergelijke wenst, zal je moeten bewijzen dat je geen toestemming gegeven hebt voor de publicatie van die foto. Zonder geschreven document is dit zeer moeilijk.

Wat je wel kan doen is een aangetekend schrijven richten naar de uitgever waarin je te kennen geeft dat je in de toekomst die specifieke foto niet meer gepubliceerd wenst te zien. Maar voor wat reeds gebeurd is, kan je weinig beginnen, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”